Bukefalos 28 år!

KY-häst på vretagymnasiet

N

Novum

Jag funderar på att söka KY-häst på Vretagymnasiet till hösten men funderar lite på vilka krav det är på hästen som man ska ha med sig till år 2? Jag har "bara" en unghäst som blir 5 nästa år så han kanske inte är tillräckligt utbildad då? Det står bara skolad ridhäst men hur skolad? Måste jag vänta något år till innan jag söker?

Ni som går utbildningen, hur tycker ni att den är?

Tacksam för svar!! :)
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Det finns en jättelång tråd om KY redan, där jag och flera som går eller har gått har skrivit. Sök efter den! Det är en bra utbildning!
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Jag läste nu i en annan tråd om utbildningen och där stod det att det antagligen skulle bli så att man måste ha med sig egen häst från och med år 1 och även låna ut den till klasskompisarna någon gång i veckan. Är det så nu?
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Det finns en jättelång tråd om KY redan, där jag och flera som går eller har gått har skrivit. Sök efter den! Det är en bra utbildning!

Okej då läser jag den först :)
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Jag har läst alla trådar om vreta som jag kan hitta och jag har ännu inte fått någon klarhet om vad min häst måste kunna om jag ska kunna ta med mig honom till skolan.

Är det strikta regler på att hästen ska kunna gå LB dressyr? Hoppningen (1 m!?) kommer nog inte vara några problem (hopphäst) men som sagt dressyren. Vad är det som ingår i LB förresten?
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Jag går första året nu.
Kraven är ju egentligen att hästen ska kunna gå LB och 1m, men min häst är ännu långt från LB men klar för 1m och jag har därför kunnat ha med henne ändå och haft skolhäst i dressyren. Skolhästarna är dock i första hand till för de som har skadade hästar.
Vi ska ta hästskötarexamen och rida upp till ridledaren om några veckor, det är ca 8 hästar i vår klass som inte får gå med utan skolan ställer snällt upp med skolhästar åt oss även om de nog hellre sett att alla haft egna hästar så de inte var tvungna att låna gymnasiets.
Flera i vår klass har unghästar med från 5 år och uppåt.
Ang. att byta häst så har inte vi bytt hästar mer än vi valt själva att göra, dvs. inte mkt alls.
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Jag går första året nu.
Kraven är ju egentligen att hästen ska kunna gå LB och 1m, men min häst är ännu långt från LB men klar för 1m och jag har därför kunnat ha med henne ändå och haft skolhäst i dressyren. Skolhästarna är dock i första hand till för de som har skadade hästar.
Vi ska ta hästskötarexamen och rida upp till ridledaren om några veckor, det är ca 8 hästar i vår klass som inte får gå med utan skolan ställer snällt upp med skolhästar åt oss även om de nog hellre sett att alla haft egna hästar så de inte var tvungna att låna gymnasiets.
Flera i vår klass har unghästar med från 5 år och uppåt.
Ang. att byta häst så har inte vi bytt hästar mer än vi valt själva att göra, dvs. inte mkt alls.

Det låter ju jättebra! Då vågar jag nog söka ändå :) Vad tycker du om utbildningen då?
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Svarade lite i din andra tråd, men var ju fler frågor här.
Jag trivs jättebra, bra klass och bra lärare.
Det här är året tycker jag det har avrit väldigt mycket basic, trodde ridningen skulle bli tuffare. Även teorin relativt lätt, har inte läst häst innan men har gått väldigt bra ändå.

Såg just det här i den andra tråden så glöm den tidigare frågan :)

Vad skönt att höra att det är fler som inte har läst häst! Men hur menar du att ridningen är? vilken nivå? Fast det spelar iofs ingen roll med tanke på att min häst inte är så jätteutbildad ännu :)
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Ridningen är bra för att det är saker vi ska kunna lära ut sen, men den utvecklar kanske inte oss som ryttare/ekipage så mkt ännu då den är väldigt grundläggande nu. Tycker jag iaf. Sen tycker jag hoppningen är svårare än dressyren just för att jag är osäker i hoppningen, men den är ändå väldigt mkt grundläggande den med.
Mycket koncentration på sitsen både i hopp och dressyr.
Jag tycker utbildningen är jättebra än så länge.
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Tja!
Jag går också första året på vreta och som vaggvisa säger så är lärarna toppenbra, ridundervisningen är basic, men slutmålet år 1 är att man ska rida Lb:dressyr, 1m hoppning.
Vi som redan rider denna nivå och över blir det ju bara repetitioner, och lär oss inget inom ridningen mer än att vi underhåller den, och evt rättare till mindre fel i sitsen:D!

huvudvikten läggs på det teoretiska för att vi i framtiden ska lära ut detta.

Inga problem med att ta med en unghäst, bara den kan det grundläggande hjälperna så löser resten sig:idea:!

Mycket i utbildningen handlar om säkerhetstänkande och rutiner, kunna samarbeta och att vara en bra ledare!

ju mer man har i bagaget med sig (från ridskolor o praktik) ju lättare är det, men ingen blir åtsidåsatt o alla får hjälp att uppnå målen!

Så det finns inget hinder för dig att söka! Kanske vi ses nästa år!!

Jag trivs super :banana: o ångrar inte att jag kom in!!!
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Nu är jag helt övertygad om att jag ska söka! Nu är det bara att fixa ridintyget söka och hoppas att jag kommer in då.. Men som du sa, vi kanske ses nästa år! :)
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

En fråga till, när ni fixade ridintyget. Hur högt hoppade ni och hur avancerad dressyr red ni? Tycker att det är jättesvårt när de inte skriver vad man ska ha intyg på :/
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Du hämtar ut en lapp via internet, tror den ska finnas inne på vretas hemsida och under ansökningen till skolan. Heter ridintyg. På den finns ett protokoll för hoppning resp dressyr med en skala från 1-10 där 1 är ikke godkänd och 10 mycket bra!
Man skriver även in på lappen hur högt el resp vikken nivå man rider på, i mitt fall 1m/La dressyr. Varefter jag fick en kommentar att pga hästens okapacitet kunde jag inte visa högre hoppning.
Men mycket vikt läggs på anridning, ryttarens sits, takt/tempo känsla och vägar.

När jag "ridet upp" till intyget så har jag varit på en helt vanlig träning och därefter skriver tränaren och jag in betyget.

Så allt står färdig skrivet på lappen! Bara o hämta!

annars kan den finnas inne på flyinges hemsida, under utbildning o leta vidare där! det ända är då att det står ansökan till hippologen ist för vreta men det är samma intyg!
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Ansökningblanketter och intyg finns på Vretas hemsida.
Jag red en vanlig privatlektion för min fd ridlärare på en ridskolehäst till intyget.
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Knapplån

Någon som går KYn i år som har lite koll kanske kan svara på mina frågor. Vet ni om det är någon som inte tänker gå andra året, dvs finns det någon rimlig möjlighet att få validera sig in på år 2? Är det bara betoning på ridinstruktör det andra året eller är det jobb med unghästarna även då? Tacksam för svar!
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Ja, det är nog några som inte kommer gå vidare till 2 år. Det är inget jobb med unghästarna år 2.
 
Sv: KY-häst på vretagymnasiet

Tack för svaret. Det skulle ju alltså finnas en chans att få gå enbart andra året. Funderar på att söka i af. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 897
Senast: lizzie
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
43
· Visningar
721
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 428
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
979
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp