Bukefalos 28 år!

Kyckling för nybörjare

aleksis

Trådstartare
Jag har alldeles nyss börjat äta kyckling igen efter några års uppehåll.

Nu vill jag ha tips på enkla goda recept (läs: typ kyckling i ugn) som inte kan gå fel.

(Hellre torr än ens det minsta rosa...)

Vilket är erat favoritrecept på kyckling? :)
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Jag brukar göra någon paprika/kyckling-variant när jag behöver göra nånting enkelt och snabbt.

- Putsa filéerna, krydda båda sidor med salt, vitpeppar, paprikakrydda och cayennepeppar.
- Bryn på båda sidor i stekpannan, skjutsa sedan in i ugnen på 200 °C (varmluft) i 15 min.
- Gör sås i stekpannan på 1 paprika skuren i bitar, valfri typ av grädde och ovan nämnda kryddor tills det smakar bra (jag brukar även ha i färsk chilipeppar, men det är nog bara att rekommendera om man gillar stark mat).
- Servera med vad du tycker passar, jag brukar köra med sallad eller pressad kokt potatis.

Enkelt och gott, tycker jag!
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Enklaste receptet:
Lägg kycklingfiléer i en oljad form. Olja lite på kycklingen också. Strö på en jäkla massa kryddor (jag brukar ta salt, peppar, paprikapulver, basilika, timjan, chilipulver, cayennepeppar). Låt vara i ugnen på ca 220° tills filéerna når 75° i mitten (egentligen räcker det med 72, men jag föredrar att vara på den säkra sidan). Det blir som ett smakrikt skal på den då, och det är ingen risk att man saknar någon ingrediens :D
Serveras ihop med en sallad eller ris med sås.

Det går också att göra liknande för stekpanna. Blanda då massa kryddor med någon matsked mjöl i en påse. Skär kycklingen i strimlor, häll ner i påsen och skaka runt. Hyfsat hög värme i stekpannan + olja och sen i med kycklingen. Det blir som en panering då, fast nyttigare. Går jättefort att tillaga!
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Mitt enklaste kycklingrecept som jag har är följande:

- Kycklingben alt kycklingklubbor som man delar i två, jag brukar dra bort skinnet på dem
- Stek i traktörpanna på hög värme till att börja med - salta & peppra
- Sänk till medelvärme när de börjat få färg och lägg på locket till pannan, vänd på dem ibland
- Stek tills de är färdiga inuti (tar sin stund, svårt att uppskatta men säkert en 20 min iaf om inte mer)
- Slå på grädde (om jag använder en fet grädde brukar jag spä med vatten också) och lite soya i pannan, låt koka upp något. Salta & peppra mer om behövs. Jag brukar strö över färsk persilja precis innan servering också!

Voila! :) Kycklingklubbor i sås som serveras med ris eller potatis. Såsen blir så god när den görs i samma "sky" som kommer från kycklingen under tillagningen.
 
Sv: Kyckling för nybörjare

- gnid in kyckling filéer i sweetchili sås, in i ugn i 175 grader i 30-45 minuter beroende på hur stora dom är. Ju lägre värme du har desto mindre är risken att de blir torra även när man kan vara 110 % säker på att de är klara :)
- krydda kycklingen med chayennepeppar och grillkrydda och lägg i oljad form. Det skadar inte att olja in kycklingen lite heller. In i ugn och gör sås av skyn sen!
- pressa vitlök i oystersauce, gnid in kycklingen ordentligt och sen in i ugn
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Jag brukar i princip alltid köpa kycklingvingar. Tar upp och tinar i kylen över natten. På morgonen häller jag på marinad, antingen färdigköpt eller hemmagjord. Får ligga i kylen resten av dagen. Sedan steker jag dem i ugnen till middag. 225 grader i 30 minuter, och då blir de alldeles perfekta:)! Saftiga, kryddiga OCH genomstekta. Serverar sedan med valfritt tillbehör, dvs ris, pommes, kokt potatis, sås, sallad.....etc.
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Jag brukar steka kyckling med fajita-kryddmix. När den är genomstekt blandar jag ihop den med en röra som består av creme fraiche och salsa. Sedan lindas hela härligheten in i tortillabröd, läggs i en form med lite ost ovanpå och sedan in i ugnen tills det är härligt frasigt på ytan. Foolproof! :D
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Kycklingfile med bacon och ädelost.

Snitta kycklingen, fyll med ädelost och rulla lite bacon runt (funkar fint utan bacon också)
bryn på med lite salt och peppar häll över lite grädde och låt det puttra i ca 20 min (eller tills Kycklingen är 72 grader)

tok gott

. Men är jag ensam gör jag lite enklare då skär jag bara lite kycklingtärningar och steker direkt i stekpanna med lite ädelost på tub, g rädde , salt och peppar.


Enkelt och gott
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Alldeles extraordinärt simpelt är att gnida in kycklingen (filéer, klubbor etc) i olivolja, salt, peppar, citronsaft och ev. lite chili. In i ugnen på max 200 grader cirka en halvtimma. Vill man spara disk så lägger man klyftade potatisar, paprika, tomat eller vad annars man vill äta till, på plåten tillsammans med kycklingen.
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Jag bukar mest fylla kyckling filé med lite allt möjligt som färsk ost med typ vitlök, har fyllt nån gång med feta ost mums!
Annars är kyckling gryta gott plätt lätt!
- kyckling filé i bitar
- vanlig cream fraîche & en burk cream fraîche med smak av paprika och chili
- en purjolök
- salt och peppar
Steker alltid kycklingen först i vanlig stekpanna
Serveras med färsk pasta :d
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Flämtande Utter!

3 dl vispad vispgrädde
1 dl mango chutney
1,5 tsk sambal olek
1 tsk curry
2 pressade vitlöksklyftor
1 röd paprika
2 tsk socker
1 grillad kyckling (eller ett par filéer som du skär i bitar och steker först)


Sätt ugnen på 225 grader. Fräs paprikan i bitar i smör och socker (kan uteslutas) en liten stund. Dela kycklingen i bitar och lägg i en form. Fördela paprikan över kycklingen. Blanda ihop den vispade grädden med övriga ingredienser. Häll gräddblandningen över kycklingen och paprikan. Sätt in i ugnen i ca 25 min.

Servera med ris. Sen brukar jag ha lite cashewnötter i också, men det är en smaksak.
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Jag brukar börja med att smörja en form, lägga i så mycket kyckling jag ska ha och sen är det bara att börja improvisera! Kanske känner jag för att ha över teryaki-sås (stavas?!) eller kanske soya & balsamvinäger... Ja endast fantasin sätter gränser! När det är marknad (typ knallar-marknad) brukar det i alla fall här i stan finnas kryddpåsar till salu. Där kan man köpa typ "rubs" som man kan blanda med lite olja och typ pressad vitlök, mums!
Tyvärr kan jag inte säga någon exakt tid som kycklingen ska vara inne i ugnen då jag är slav under min mat-termometer :o , rekommenderar verkligen att investera i en sådan. Aldrig mer torr kyckling eller fisk!:up:
 
Sv: Kyckling för nybörjare

Flämtande Utter!

3 dl vispad vispgrädde
1 dl mango chutney
1,5 tsk sambal olek
1 tsk curry
2 pressade vitlöksklyftor
1 röd paprika
2 tsk socker
1 grillad kyckling (eller ett par filéer som du skär i bitar och steker först)


Sätt ugnen på 225 grader. Fräs paprikan i bitar i smör och socker (kan uteslutas) en liten stund. Dela kycklingen i bitar och lägg i en form. Fördela paprikan över kycklingen. Blanda ihop den vispade grädden med övriga ingredienser. Häll gräddblandningen över kycklingen och paprikan. Sätt in i ugnen i ca 25 min.

Servera med ris. Sen brukar jag ha lite cashewnötter i också, men det är en smaksak.

kan intyga att detta är sjukt gott :d
 

Liknande trådar

Mat Behöver äta ur frysen lite. Jag har tydligen glömt av vad jag handlat innan så sitter nu med typ 3 4-pack lax och 2 kg kyckling, till...
2
Svar
38
· Visningar
1 955
Senast: G-uldlock
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 328
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 250
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp