Kycklingvingar

fetange

Trådstartare
Har jag förstått det rätt nu? Är det helt okej att ge hunden hela kycklingvingar? Rått med ben och hela kittet alltså.

Sv: Kycklingvingar

Ja OM de är råa, de ska absolut inte ges tillagade. Sedan undrar jag hur du ska ge det? Är hunden van vid att äta råa köttiga ben? Man ska vara försiktig vid introduceringen då många hundar som inte är vana att äta benrik mat glufsar i sig och kan sätta i halsen. Är hunden inte van vid benrik mat ska man inte ge för mkt kycklingvinge heller då den kan förstoppas.

Jag har läst någon gång att man inte ska ge fågelben. Minns inte riktigt varför bara..

Det är jag helt införstådd i.
Jag hade tänkt att ge det som godis/sysselsättning eller vad man nu vill kalla det. Alltså inte något som jag tänkt att börja utfodra med på daglig basis.
Han äter märgben utan problem och får kycklinghjärta i maten lite då och då. Han har också fått rått "kycklingrens" dom gånger vi har lagat kyckling till oss själva, också utan problem.
Hunden i fråga är en fransk bulldogg på snart 4½ månader.

Vad är det som händer med benet när det tillagas som gör det olämpligt att ge?

Jag tror nog absolut att du kan ge kycklingvinge då och då, ge gärna något hjärta för att främja matsmältningen!

Det som händer med ett ben som tillagas är att det blir torrt och sprött, då flisar det sig när det bryts och kan bli vasst och svårare att smälta! Det kan dessutom bli lättare att sätta i halsen. Ett rått kycklingben är mycket mjukt och hundarna tuggar i sig det med enkelhet.

Akta fingrarna bara. Unghunden hugger som en piraya när det är kycklingvingar på gång. ;)

Jag har inte läst de andra inläggen bara TS.
Men det är INTE ok att ge kycklingvingar.

Du ska tänka på regeln FÅGEL; FISK; FLÄSK är förbjudet med ben, själva köttet går bra. Det kan skära sönder tarmarna!!! Det är så fina o små små vassa ben inte bra...Alla på F är förbjudet!

Skulle inte om jag så fick en miljon ge mina hundar kycklingben(eller andra F-ben),SPELAR INGEN ROLL OM DOM ÄR RÅA!

Har varit med en bekant till vet när dennes hund hade ätit råa kycklingben,och det hade flisat sönder och orsakat skador i halsen! Dom plockade bort benflisor med pincett ur halsen..
I och för sig många år sen,men jag tror inte att kycklingarna har blivit bättre..

Jag har inte läst de andra inläggen bara TS.
Men det är INTE ok att ge kycklingvingar.

Du ska tänka på regeln FÅGEL; FISK; FLÄSK är förbjudet med ben, själva köttet går bra. Det kan skära sönder tarmarna!!! Det är så fina o små små vassa ben inte bra...Alla på F är förbjudet!

Det har jag också hört.

Klart man inte ska, men när man hanterar kyckling ska man ju vara jätteförsiktig och tvätta händerna noga efteråt osv. Trodde det berodde på risken för salmonella... Att ge hunden rå kyckling låter fel i mina öron då...

Förbjudet? Enligt vem då? Små, vassa ben på fläsk?

"Det som händer med ett ben som tillagas är att det blir torrt och sprött, då flisar det sig när det bryts och kan bli vasst och svårare att smälta! Det kan dessutom bli lättare att sätta i halsen. Ett rått kycklingben är mycket mjukt och hundarna tuggar i sig det med enkelhet. "

Kanske ska läsa de andra inläggen med? :)

TS: Prova du, mina ville inte ha till en början, de äter dock allt annat ben. Men nu går det ner med, men som MrsS sa, så kaan de bli förstoppade med lite otur. :)

Senast ändrad:

Skulle inte om jag så fick en miljon ge mina hundar kycklingben(eller andra F-ben),SPELAR INGEN ROLL OM DOM ÄR RÅA!

Har varit med en bekant till vet när dennes hund hade ätit råa kycklingben,och det hade flisat sönder och orsakat skador i halsen! Dom plockade bort benflisor med pincett ur halsen..
I och för sig många år sen,men jag tror inte att kycklingarna har blivit bättre..

Jag blir allvarligt talat konfunderad när folk blir såhär hysteriska och bortser från fakta. Givetvis behöver man inte ge ben om man inte vill. Men att fortfarande gå i taket över F-ben går liksom inte ihop med vanlig logik och myten om att det skulle vara generellt farligt trodde jag hade dött.

Jag blir då inte hysterisk över att folk ger torrfoder, hundarna KAN ju komma åt foderförådet och överäta sig vilket innebär att man kan få åka in och buköppna hunden för att den inte ska dö av vätskebrist/sprängd tarm.
Man får helt enkelt använda sitt sunda förnuft. Slänger man åt en ovan hund hel kyckling kanske man ska ifrågasätta sina kunskaper om utfodring. Tycker utöver det att det låter VÄLDIGT konstigt att ett rått ben flisat sig. Jag kan mycket enkelt bryta loss kycklingben med händerna och det har aldrig under min livstid flisat sig.

Tycker också att det är jättekonstigt att så många verkar tycka att detta med rå mat till sin hund är något modernt påfund och att det skulle vara något konstigt? Eller har jag missat något visentligt? Mig veterligen äter varken varg eller vildhund/räv eller liknande torrfoder när de blir hungrig? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
586
Senast: Sel
·
Hundhälsa Håller på att bli tokig på hundens päls på benen, det är som att ta med sig en halv skog och ett helt grustag in efter varje promenad...
Svar
18
· Visningar
833
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka