Kycklingvingar

Sv: Kycklingvingar

*KL*

Jag ger helst mina hundar väldigt naturlig mat och tugg, har flera gånger köpt torkade ben av olika varianter. Men det är totalt livsfarligt för mina jycks, de är på tok för glupska och starka i käken och får fram bitar som är perfekta för att sätta i halsen, så det har jag fått sluta med. Blir bara sega saker...

Loka kom förresten dragandes med en halvrutten kanadagås i helgen, den hade hon tänkt ha till mellanmål och hade redan inlett festmåltiden. Hon har inte dött än iaf.

Men vad äter djuren på vintern?

Tja jag hade väl en tanke om att en flock med vargar inte så ofta äter frusen mat utan faktiskt fäller färska byten någon gång i veckan (jämfört med om du ska mata din hund enligt BARF och inte vill slabba och därför väljer att ge frusen mat, det handlar om flera dagar i veckan, en varg äter väl inte ens mat så ofta och definitivt inte frusen hela tiden?).

Detta med att inte fodra med fruset mat har jag hört från Margareta Rundgren på SLU och ett antal agronomer. Nu har jag inte kommit så långt i min utbildning att jag börjat med foderdelen men min foderkurs startar på torsdag så jag kan fråga det är lämpligt att fodra med fruset till hund.

När det gäller "Det går inte att jämföra ett barn med en hund" så brukar man kunna jämföra med uteslutningsmetoden. Kan 3 eller fyra djurarter som har lik och olik ämnesomsättning inte klara av en viss föda så är sannolikheten stor för att djurslag x inte kommer att kunna det heller. Det behöver inte stämma utan jag skrev ju "personligen så tror jag" och sa inte att det handlade om något som jag har ren backup på.

Calazirya och Gnist: nu känner jag att ni förlöjligar mina åsikter, känns inte helt ok. Skrev ju "personligen så tror jag", alltså bara mina egna åsikter och det känns inte alls kul att ni skrattar åt det. Tänk efter lite innan ni förlöjligar folks åsikter med skämt sådär. :(

Nu var det ju så att jag skrev inget om att ge enbart fruset foder, heller inget om BARF. Utan bara att man kan ge kycklingklubbor frysta om man ogillar slabbet.

Att det skulle förstöra tänderna förstår jag fortfarande inte.

Jag kan inte stå för vad någon annan skriver, men jag svarade lite komiskt på Gabbis inlägg och det var såldes inte för att förlöjliga dig och tog du det så ber jag faktiskt om ursäkt. Men jag hade lite svårt att se att mitt tips kunde skada i den omfattningen som du skrev eftersom rovdjur äter fryst kadaver också om dom kommer över.

Än en gång, det var inte meningen att du skulle ta illa upp :)

Tja jag hade väl en tanke om att en flock med vargar inte så ofta äter frusen mat utan faktiskt fäller färska byten någon gång i veckan (jämfört med om du ska mata din hund enligt BARF och inte vill slabba och därför väljer att ge frusen mat, det handlar om flera dagar i veckan, en varg äter väl inte ens mat så ofta och definitivt inte frusen hela tiden?).

:(

Många hunddjur (tänk räv tex, schakal osv) äter as i stor utsträckning. Nu kanske just schakalen var ett dumt ex. eftersom den lever i varmare miljöer, men en opportunist som räven får delar av sin föda från frusna kadaver på vintern. Även vargar som nedlägger större byten återvänder till dessa, och under en vinter som denna är det troligt att resterna fryser mycket fort.

knapplån

nu när benfrågan ändå är på tapeten kan jag passa på att fråga om märgben, på min mataffär finns det en låda med sågade(?) märgben av nöt (antar jag). de har endel rått kött på sig och ser ganska aptitliga ut ur hundsynvinkel.

hur är det med märgen egentligen? min uppfödare sa att man ska vara försiktig med att ge märg till hundar som inte är vana eftersom de kan bli kass i magen. så vi har låtit hundarna ha benen i kanske 10 minuter åt gången och de ges frysta, kanske 2 ggr i veckan. men när törs man låta dom ha dom längre? ingen av dom har reagerat på märgen hittills.

Din uppfödare har rätt. Märgen är väldigt fet o man riskerar att få sprutlackerade väggar om hunden är ovan.
Många gör som så att de gröper ur en del av märgen.
Mina får alltid märgbenen frysta o äter så länge dom vill, det ligger o dräller gamla ben överallt här.

Om de har ätit det regelbundet 2 ggr i veckan kan det nog vara dags att testa låta dem äta ett helt om det inte är enormt.

ah okej men då törs jag nog prova snart :)
jag köper ganska små ben med små öppningar så att det tar längre tid för dom att bli klara :)

Jag gröper ur märgen och klickar på en sked på maten tills det är slut. Väldigt populärt.

Oftast brukar jag doppa ner märgbenen i kokande vatten bara 2-3 minuter. Av någon anledning tycker mina hundar de blir ännu smaskigare då. När jag plockat upp benen så pillar jag ur märgen och lägger den i det kokande vattnet. Kokar så det tillagas lite. Sen använder jag vattnet (med märgen i alltså) att slå på hundmaten. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
586
Senast: Sel
·
Hundhälsa Håller på att bli tokig på hundens päls på benen, det är som att ta med sig en halv skog och ett helt grustag in efter varje promenad...
Svar
18
· Visningar
833
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka