Kycklingvingar

Sv: Kycklingvingar

Om man vill ge kycklingvingar eller inte bör ju vara upp till var och en. Jag tror inte just flisbarheten är någon fara. Däremot så gillar jag inte att hantera rå kyckling i onödan. Därför hoppar jag över det. Däremot får mina hundar gärna älg och nötmärgben (senast idag). Självklart även annat kött. Är det tillagat så får de även fläsk och kycklingkött men då utan ben.

Däremot utfordrar jag mina hundar inte med detta utan det är belöningar. Men var och en gör ju som den vill och foder är nog en fråga som går att diskutera hur länge som helst och var och en blir salig på sin egen tro. :)

Edit: Nu lät det nog som vi inte äter kyckling, men det gör vi alltså. Slabbar dock helst inte runt med det hur som helst och därmed får hundarna även klara sig utan rått kycklingkött. :)

Senast ändrad:

Finns så mycket annat gott att belöna hundarna med så jag skippar det ändå. :) Skulle man ha otur och ha kyckling med salmonella så riskerar ju hundarna att få det också. Och ger jag dom frusna skulle dom ju ändå slabba runt med dom på golvet, allternativt svälja dom hela och det är nog inte helt nyttigt. :D

Personligen tror jag inte att fryst mat är bra för magen. Vet att bl. a. hästar får kolik av frusen mat och att man absolut inte ska fodra med fruset ensilage eller morötter. Detsamma har jag hört för mindre barn, att det inte alls är bra att äta väldigt kalla saker.
Dessutom kan man nog inte räkna fruset som en naturlig diet för en hund.

Det kan heller inte vara överdrivet bra för tänderna att käka fruset.

Men hur tänker du nu?

Inte bra för tänderna att äta fruset, på vilket sätt kan det skada menar du?

Att jämföra ett rovdjur med ett litet barn alt häst, tja ja det kan man ju göra men vad för fakta ligger bakom påståendet undrar jag ?

Vad är en naturlig diet för en hund då om man vågar fråga om lite fruset kött då och då ställer till skada?

kl

Min sheltie, 7 kg, satte i sig en hel frusen kycklingfilé på +300 g :p. Hon mådde finfint.

Intressant läsning, har också blivit tillsagd att kycklingben är jättefarligt, så intressant att höra något annat.

Personligen tror jag inte att fryst mat är bra för magen. Vet att bl. a. hästar får kolik av frusen mat och att man absolut inte ska fodra med fruset ensilage eller morötter. Detsamma har jag hört för mindre barn, att det inte alls är bra att äta väldigt kalla saker.

Men vad äter djuren på vintern?

Jo, rävarna (hunddjur, för de som inte vet det) brukar karva lös lagom stora bitar av det frusna och grilla här nere på åkern varje kväll/natt. Rena rama grillpartyt :D

Skulle inte om jag så fick en miljon ge mina hundar kycklingben(eller andra F-ben),SPELAR INGEN ROLL OM DOM ÄR RÅA!

Har varit med en bekant till vet när dennes hund hade ätit råa kycklingben,och det hade flisat sönder och orsakat skador i halsen! Dom plockade bort benflisor med pincett ur halsen..
I och för sig många år sen,men jag tror inte att kycklingarna har blivit bättre..

Och jag har pratat med två förtvivlade kattägare som sett sina katter kvävas när de fått torrfoderpellets i luftstrupen. I det ena fallet var det en ungkatt med hela livet framför sig, i det andra fallet var det en dräktig honkatt så det strök med några kattungar to be också.

Denna risk ser jag aldrig, aldrig, aldrig någon ta upp när fodersäkerhet diskuteras.

Fast föda innebär alltid en risk, men det är knappast rimligt att sätta sina djur på flytande föda bara för det (och förresten, djur kan ju drunkna också).

Vore det så hemskt vanligt att hundar som äter ben blir allvarligt skadade eller tom. stryker med borde fenomenet dött ut för länge sedan för ingen vettig människa vill ju skada sin hund.

Sedan undrar jag om inte strumpor generellt sett är ett större problem hos hund än ben är. Hundar som sväljer strumpor som orsakar stopp då, borde hundägare generellt inte använda strumpor kanske?

:rofl:
Straxt före Jul köpte jag en låda med 17 kgs kycklingskrov, tänkte inte på att jag inte hade någonstans att tina dem på så att jag kunde portionsförpacka dem o stoppa i frysen.
Kartongen stod på altanräcket, efter någon dag drog hunden ner kartongen, efter att ha lyft upp den x antal ggr så struntade jag i det.
Sista resterna försvann för 3 v sedan.
Vovven har haft sitt egna naturliga skafferi ute i hundgården!

kl

Jag ger inte kyckling till mina hundar, men det beror inte på salmonella, benflisor osv.

Utan på den enkla anledningen att konventionell kycklinguppfödning är bland det värsta djurplågeri man legalt kan ägna sig åt i Sverige.

Så här står det om de kycklingskrov jag ger:
"Skrov från majskyckling (bröst och klubbor är borta). Nu prissänkt till 19 kr/kg. Kycklingen är naturligt uppfödd utan antibiotika, tillväxthormoner och andra tillsatser, den har fri tillgång till mat och stora utrymme. Det går till och med färre kycklingar per kvm än det som krävs enligt normerna för kravkyckling. Därmed undviks många sjukdomar. BARF för kycklingar"

Angående "F-bensvarningen".

Det lever kvar sedan den tid då det inte fanns sk hundfoder på marknaden, utan hundarna levde till stor del på rester från familjen.
Då förekom en del skador om hunden fick smaska i sig benet från den tillagade fläskkotletten mm.
Det var alltså en sanning en gång i tiden, men har övergått till en väl rotad myt utan underlag.
Det viktiga är ju (som många skrivit) att benen inte är tillagade.

Visst kan det ha förekommit att en hund ätit för glupskt och fått ett ben i halsen, men det förekommer även att hundar sätter pinnar i halsen, blir förstoppade av strumpor, leksaker eller ex oxhudsben.

En frisk hund kan smälta ben, men alla kanske inte känner till om hunden är i optimalt skick.
Man ska alltid börja bengivor försiktigt.
Speciellt fläsk är väldigt stoppande.

Jag undviker de bärande benen från smådjur (fågel, kanin, lamm, hjort) då de är väldigt kompakta.
Mina kräktes ofta upp stora bitar av dessa ben, så nu ges de inte mer.
(Men denna vinter har de hittat en hel del kadaver från rådjur som de tuggat i sig utan problem.)
Däremot får de stora knotor (med ledbrosk) från både nöt och älg.

Man ska alltid ha ett öga på hunden som äter ben, även om den är van.

Det där var lite onödigt, myt eller ej den har uppkommit av en orsak. Har talat med flera veterinärer som anser att det är en alldeles för stor risk att ge fågel, fisk o fläsk ben till hundar då dessa kan ställa till stora problem o skador. Rått eller tillagat.

ALLA ben som är tillagade kan ställa till problem då de flisar sig när de torkar.
Nöt är bättre men inte bra ur den aspekten. Råa ben löper lika stor risk att skapa problem som torrfoder för en hund. Ger inte ägaren en ovan hund rått ben kommer inget att hända, och har man lås på fodertunnan kommer inte hunden att överäta sig och hastigt dö av torrfodret. Simple!

Du ska ha i åtanke att veterinärer har mycket knapp utbildning vad gäller näringslära på djur, samt att deras utbildningar är sponsrade av torrfoderföretag. Det säger en del om varför man inte ska vända sig till en veterinär om man vill prata om kost och matvanor, om inte just en specifik veterinär har valt att fördjupa sig i ämnet vill säga.

Eftersom att du är så säker på din sak hade det varit intressant att veta hur en van hund/varg/räv/rovdjur överlag skulle kunna ta skada av dena typ av mat, trots att den är fysiologiskt anpassad till den här specifika kosten?

Människor och hundar har väldigt olika innanmäten. Hundar har 3 x så hög saltsyrenivå i magen (om jag minns rätt), en kort tarm, saknas enzymen amylas, kan inte mala mat pga fixerade käkar och kan tex tillverka egen vitamin. De behöver som regel äta sällan, och kan vid tillfällen trycka i sig stora kvantitéer mat.

Människor har en lång tarm som utvinner mycket näring ur den maten vi äter, vi behöver äta ofta för att må optimalt, har en lägre saltsyrenivå, en rätt kraftig produktion från bukspottkörteln, vi kanoch bör mala maten och delvis bryta ner den med enzym redan i munnen.

Det går inte att jämföra ett barn med en hund.

Och jag har pratat med två förtvivlade kattägare som sett sina katter kvävas när de fått torrfoderpellets i luftstrupen. I det ena fallet var det en ungkatt med hela livet framför sig, i det andra fallet var det en dräktig honkatt så det strök med några kattungar to be också.

Det hände min förra hund flera gånger, men han lyckades hosta upp det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
586
Senast: Sel
·
Hundhälsa Håller på att bli tokig på hundens päls på benen, det är som att ta med sig en halv skog och ett helt grustag in efter varje promenad...
Svar
18
· Visningar
833
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025