Kyl och frys

RostKaptenen

Trådstartare
Alltså!
Jag bara måste lufta detta liteO_o
Om du renoverar ditt kök och har gott om plats, varför väljer du då att sätta in en kyl och frys av modellen 50/50 ev 60/40? Alltså bara en "stapel" med kyl och frys i samma.
Tittar mycket på husannonser och ser ofta detta. Jag hade personligen inte kunnat leva utan "helfrys", helst med en extra frysbox då det sällan finns plats i frysen. Är det bara jag som har någon form av "frysa-in-dille"?

Jag har så och det är i mitt liv helt oumbärligt :)

Frysen i köket är min "dagliga frys". där finns sådant jag vill ha snabbt till hands. Som frallor, matlådor, broccoli och andra frysta grönsaker.

I boxen i källaren har jag storförrådet med kött, svamp, bär etc.

Jag skulle aldrig orka kuta ner i källaren för att skaka ur ett par broccolibuketter och ta mig tillbaka till köket igen.

Dessutom behöver jag verkligen inte en stor kyl eller en stor frys i köket. jag klarar mig utmärkt i mitt lilla hushåll med det jag har. (och så är jag en djävel på att packa en frys :devil: :D) Jag skulle inte ha det annorlunda ens om jag hade ett stort kök - vilket jag inte har.

Jag har levt med ett helhögt kylskåp och ett frysskåp vid entrén och det var bara bökigt.

Vi har så nu och den dag vi renoverar köket kommer rejäl kyl och frys införskaffas. Som det är nu har vi kött och bär hos bådas föräldrar eftersom de har fler frysboxar. Till hösten måste dock en frysbox införskaffas om vi har tänkt att kunna ta tillbaka en del renkött efter slakt. Skulle vi inte ha behov av att kunna frysa in så pass mycket kött hade vi nog klarat oss med en vanlig "helfrys".

Min erfarenhet är att ju större kyl och frys man har, desto mer svinn blir det för att saker blir gammalt innan man kommer sig för att göra något med det. Nu när min man börjat jaga skulle vi behöva större frys - vi har ett kyl/frysskåp som är bara ca 1,65 högt - men ett fullhögt frysskåp skulle jag inte vilja ha.

Alltså!
Om du renoverar ditt kök och har gott om plats, varför väljer du då att sätta in en kyl och frys av modellen 50/50 ev 60/40? Alltså bara en "stapel" med kyl och frys i samma.
Tittar mycket på husannonser och ser ofta detta. Jag hade personligen inte kunnat leva utan "helfrys", helst med en extra frysbox då det sällan finns plats i frysen. Är det bara jag som har någon form av "frysa-in-dille"?
Jag fryser oxå in otroligt mkt! Inte lika mkt nu när jag är sambo som jag gjorde tidigare när jag bodde själv. Jag hade kunnat klara mig på 40 (kyl) och 60 (frys), med det finns ju typ inte. Jag kan tänka mig att ha en liten frys i köket om det finns utrymme för en stor någon annan stans. Men det optimala för mig är en stor kyl och en stor frys inne i köket. Nära och bra!

Kombinerad kylfrys har man för att världens bästa affär ligger bakom knuten och således fungerar som extra kyl. Som en liten bonus har man extra frys för kött-och fiskförrådet i källaren.

Alltså!

Vi hade aldrig kunnat klara oss utan en helfrys (+ en till i källaren). 5 personer i familjen, handlar sällan och lagar mycket mat från grunden.

Jag har ingen frys alls i köket. Bara en fullhöjdskyl. Det går över förväntan.
Sådär har jag det. Frysarna är i förrådet. En frys för grönsaker och fisk och en box för rött kött. Behövde köpa en lite snabbt när vi fick levererat en halv kalv och ett lamm. Ärligt talat skulle jag gärna ha en 60/40 i köket för att förvara saker som bröd, grönsaker, svamp osv. Sånt man alltid glömmer när man går och hämtar något annat. Så ska man springa tillbaka med grejerna innan det tinar med. Mja, jag gillar inte riktigt konceptet. Plus att man alltid tappar bort något i den stora kylen så man inte hittar det förrän det vandrar ut själv...

Jag är ensamstående och har både frysskåp och stor frysbox... Iofs är boxen oftast full av hundmat.

Vill inte vara utan rejäla lagringsutrymmen, eftersom det skulle begränsa min självhushållning. Behöver kunna frysa in stora mängder kött, svamp, grönsaker osv.

När jag och mannen köpte hus så var det första gången jag fick ett boende med kyl och frys för sig. Vilken skillnad det är! :D Nu ska vi snart börja renovera köket och vi kommer behålla kylen och frysen men sätta in dom i tvättstugan eller i källaren så vi får mer plats. Perfekt! :D
Vi har alltid mycket kött och frysvaror i frysen.

Jag har 50/50 och kylen är väl den som är fullast, när jag har mycket grönsaker tar det plats.
Frysen är inget problem, jag har inget behov av att bunkra saker, äter upp det jag har innan jag köper nytt. Har typ en sorts fisk, en sorts kött, och ett par vegalternativ, frysta grönsaker och bär typ. Vill jag äta fisk till middag tar jag den jag har i frysen först innan jag köper nytt. Gör alltid matlådor så det blir 4-6 portioner så allt går åt.

Jag har 50/50 och det funkar bra för mig som bor ensam.
Oftast är kylen halvfull (och då ställer jag dessutom in en hel del skafferivaror för att skapa plats på hyllorna) och frysen är knökfull.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 432
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 099
Senast: Calmiche
·
Hemmet Fanns en kyl/frys i huset när jag flyttade in, den har funkat rätt OK tills nu. Frysen har i ärlighetens namn inte varit någon höjdare...
Svar
16
· Visningar
1 668
Senast: Monstermom
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 073
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka