Kyla hästens ben

Guldaskig

Trådstartare
Hur gör ni för att kyla hästens ben efter ett lite hårdare pass? Att stå med vattenslang runt varje ben i 20 min funkar int utan jag letar efter andra lösningar.

Kyllera? Kylbandage? Något annat?

Sv: Kyla hästens ben

Jag har funderat lite över samma sak, tänker att man kan frysa in några tjocka paddar (fuktiga då) och sen linda hästen med.

Hade varit bra om man kunde linda om ett par kylklampar på benen ;), men det blir ju både klumpigt och stor risk att det bränner huden.

Jag har funderat lite över samma sak, tänker att man kan frysa in några tjocka paddar (fuktiga då) och sen linda hästen med.

Hade varit bra om man kunde linda om ett par kylklampar på benen ;), men det blir ju både klumpigt och stor risk att det bränner huden.

Det finns färdiga "kylklampar" gjorda för detta. Modellen vi har är någon form för gele aktiga påsar man stoppar i frysen och sedan lägger ner i fodral ala snabb stallbandagen som finns på marknaden nu, fästes med kardborre som ett stallbandage runt benet. Lite klumpigt men fyller sin funktion. Finns också nyare modeller där man stoppar hela paketet i frysen och tar ut och sätter på benen.

Annars kyllera/blue lotion/kylgel beroende på hur hårt arbetet var och hur känslig hästen är (galoppstall).

Finns några färdiga på Hööks för detta ändamål såg jag nu, man ska lägga dem i frysen innan användning. Du som verkar ha koll, kan det vara något?

Blandade nog ihop dem med några andra!

Men för mig som är vanlig hobbyryttare så borde de kanske räcka? Swede Clay då, bra eller dåligt?

Det tror jag säkert! Tror att det är sällan att man som hobbyryttare kommer upp i en så pass stor ansträngning att man verkligen kan se skillnad på vilka produkter du kyler med. Swede Clay skulle jag säga är ett bra och välkänt märke!

Våra galopphästar får kyllera på efter snabbjobb och löp, annars får de med tendens till gallor/problemer kylgel på efter vanliga galoppjobb, men majoriteten får det enbart efter snabbjobb.

Det är ju inte så dyrt att köpa en flaska kylgel/kyllera och testa med för att se om det har den önskade effekten innan man investerar i de dyrare kylbandagen. :)

Tack så mycket för tipsen! Jag vill mest ha möjlighet att kyla benen när vi varit ute och galopperat mycket eller när hon har hoppat, som du säger når man säkert inte upp till de nivåerna som hobbyryttare men det känns bättre :)

Jag använder kylslang, det absolut mest effektiva och enklaste sättet att kyla ben på tycker jag! Duschar hästen, täckar den och låter den stå kvar i duschen med kylslangen på i 20 min medan jag fixar med annat som att skotta boxar eller sela/sadla nästa häst. Sätter fast kylslangen med en täckgjord så sitter den bra så det sköter sig självt.

11090_384.jpg

Senast ändrad:

Det skadar ju aldrig att kyla dem, inte annat än ens egen plånbok, men den skadas nog så mycket av att ha häst ändå… ;)

Vi fick ett bra tips av en veterinär förra veckan. Man kan använda påsar som man gör isbitar i! Eftersom isbitarna ligger med lite mellanrum så blir påsen "ledad" och går lätt att forma runt benet. Linda utanpå, klart! Eftersom isen smälter efterhand så blir det inte för kallt. Påsen kan frysas om några gånget innan den börjar läcka.

Använder kyl spray eller kyl gel efter ridning/jobb, behöver jag kyla efter skada/slag eller nåt då spolar jag med vatten minst 20minuter. Vet inte om det hjälper men det skadar ju inte i alla fall.

Vi fick ett bra tips av en veterinär förra veckan. Man kan använda påsar som man gör isbitar i! Eftersom isbitarna ligger med lite mellanrum så blir påsen "ledad" och går lätt att forma runt benet. Linda utanpå, klart! Eftersom isen smälter efterhand så blir det inte för kallt. Påsen kan frysas om några gånget innan den börjar läcka.

Har testat detta, funkar utmärkt! Har en liten smidig kylväska att förvara dom i. Håller sig frysta en hel ljummen dag om man har vanliga klampar i oxå.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
471
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka