kyla och värme?

G

Getaway_hon

På en häst som jag red tidigare kylde vi benen och sen lindade med fleecelindor över natten ett tag. Ibland isbalsam istället för att kyla med vatten innan. Men jag kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde med isbalsamet... Har inte riktigt samma möjlighet till att spola min pållas ben med vatten nu och funderade lite över hur vi gjorde med isbalsamet förut på den andra hästen. Hur ska man använda det? Ska man ha på det, och sen tvätta/torka bort det innan lindning, eller bara linda efteråt/över...?
Förklara någon? :bow:
 
på flaskan till isbalsamet som vi har står det att man inte ska linda på minst 15 minuter eller 60 minuter... kommer inte ihåg vilket, men jag tror det var antingen en kvart eller en timma.
 
Man bör inte linda alls efter isbalsam, lätt hänt att det blistrar... *vet* :(
Måste du linda, vänta minst ett par timmar...
 
Ok. tack för svaren.
Antar att det är bäst att spola bara med vatten om man ska linda efteråt..?
Vilket ger bäst effekt, t.ex. efter träning, att bara linda, bara spola, eller både spola och linda? :confused:
 
Efter måttlig träning brukar jag ev spola av benen om dom är leriga och/eller svettiga o sedan linda. Vid hårdare arbete använder jag BlueLotion o lindar sedan.
 
Även vatten kan blistra, så linda inte en häst med blöta ben... :)

Jag brukar, när mina hästar gått jobb, kyla direkt med isbalsam (detta är på förmiddagen) sedan linda på kvällen.. :banana:
 
Jag grejar faktiskt ytterst sällan med liniment/lindor. Om hästen får gallor dagen efter ser jag det som en varningssignal att hästen kanske gick för hårt dagen före. Skrittar av ordentligt istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård När jag var aktiv inom ridsporten för 20 år sedan var det en del av rutinen att spola tävlingshästarnas ben med kallt vatten eller lägga...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp