Bukefalos 28 år!

Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jate Volim

Trådstartare
Ja, hur gör ni?
Jag tycker att det finns tusen olika läror om hur man på bästa sätt vårdar hästens ben och muskler efter träning.

Jag personligen stretchar efter så gott som varje pass. Stretchar alla muskler jag kan ca 5 sek x 2.
Idag spolade jag dessutom benen med kallvatten efteråt och efter väldigt hård ansträngning brukar jag använda BoT eller Magnet Health under natten.

Hur gör ni med hästens muskler och ben efter träning och i vilken ordning, hur ofta, beroende på träningsintensitet osv?

Vilken effekt får det att t.ex. kyla benen EFTER stretching jämfört med FÖRE t.ex.?

Mvh JV
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jag rider med BoT på alla ben, strechar efteråt går in stallet o sprutar på isspray på benen. Ska man använda vatten får man stå rätt länge så jag tycker sprayet funkar bäst, har provat på min arm för att känna hur snabbt det blev kallt o hur länge det höll.
Då jag har en paint har han rätt mycket muskler, masserar jag in arnika på vissa specifika muskler, som just då behöver lite extra.
 
Senast ändrad:
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Meningen med att kyla benen efter träning är för att i ett akut skede kunna dämpa inflammationer och förhindra micro-skador/blödningar som kan uppstå vid hård belastning, således är väl det mest logiska alternativet att kyla i första hand?

vid ovanligt hård träning brukar jag köra med isbalsam, sedan låta hästen stå med lindade ben under natten, annars är det bara lång nedvärmning och hage som gäller.. De gånger jag får för mig att strecha för hand så blir det oftast massage-promenad-mjuk streching :)
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jag använder mig utan av Arnika, BoT för det mesta. Brukar även använda Cedar och Speedway, dock inte så ofta. Arnikan använder jag under vanliga stallbandage, brukar även svetta (med plast eller svettpaddar), även tillsammans med BoT.

Kyler brukar jag inte göra. Tycker inte att kylspray och gelé fungerar så bra, samt slangen känns meningslöst. Efter tuffare banjobb och intervaller brukar jag smörja på ordentligt med Arnika och ev. svetta.

Har en väldigt envis galla på ponnyns bakben (haft denna hela tiden, kollad av vet med), som är rätt stor, denna håller jag mjuk hela tiden genom att värma på med olika liniment osv.
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jag anser inte att jag rider så pass hårt att jag behöver något mer än en rejäl framridning och en rejäl avskrittning.
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jag värmer upp och varvar ned ordentligt.
Vid hårt pass brukar jag linimenta vissa muskelgrupper med Arnika och stretcha. Vid sällsynta fall lindar jag benen.
Isbalsam brukar jag mest använda på sommaren och vid hårdare ansträngning fast jag föredrar egentligen att kyla med kallvatten.
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jag är inne på fjordtokans linje och det viktigaste i min hästhantering är nog att jag aldrig vill ställa in hästen på box direkt efter ridning, åtm inte normala pass och absolut inte hårda. Förutom att jag är petnoga med att skritta av ordentligt, avsuttet.

Kan linda benen natten efter terrängträning/hårt galoppjobb/troligtvis efter fälttävlan (inte startat ännu :D). När jag red ponny var det arnika+stallbandage så fort jag hoppat/galopptränat/tävlat - lite overkill tror jag så nu har jag dragit ner på det, mycket för att jag vill hålla koll på min unghäst oxå så jag inte rider för hårt helt enkelt.

Kyla benen kan jag göra direkt efter hårda pass på sommaren, med lera då och ut i hagen. Fast även där tvekar jag om det är något lönt att köpa en ny hink när man rider på min nivå?

Stretchar gör jag inte. Mest för att jag tycker det är assvårt, känns inte som att jag får till det så att min häst verkligen sträcker ut musklerna och slappnar av. Det blir lite mellan "hålla emot lite" och "slappna av och inte hålla balansen" från hans sida och vi har inte riktigt kommit på hur vi ska göra (olika höjd, läge osv). Testar lite då och då för att se att det är samma rörlighet som vanligt. Min typ av stretching lägger jag in i ridpasset i stället, försöker tänka att han ska stretcha ut i slutet i trav och sedan skritta ordentligt framåt genom kroppen när han skrittas av för hand.

BoT och magneter/liknande använder jag öht inte.

Däremot masserar jag alltid innan ridning. Hela överlinjen och bogbladen. Började som ett sätt att hålla koll på musklerna i vintras och operation "få bort fettnacken" ;) som jag inte visste/vet om det är spända muskler/just fettnacke. Det känns iaf bra att klämma igenom den varje gång pållen rids även om jag eg mest tror det är hans otroligt breda mankam, haha.
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Westernryttaren: Isspray är ju en kanonbra grej! Jag brukar köra med kyllera (men nu är den slut) om jag inte använder vanligt liniment men isspray kanske funkar bättre? Lägger till på min inköpslista :)

Salladfinger: Ja, min tanke är också att det vore bra att kyla först eftersom jag vill kyla omgående efter ansträngningen helst. Eftersom jag fick kyla med vatten häromdagen blev jag dock osäker eftersom jag inte vill stretcha en avkyld muskel och att kyla med vatten tar ju en stund. Dessutom är det svårt att garantera att det kalla vattnet träffar endast under carpus/has och inte på några muskler ovanför. I synnerhet som jag har en stepdancer i spolspiltan ;)

Somett Jehu: Okej, varför aldrig kyla? Liniment brukar jag sällan använda direkt efter träning utan i sådana fall under natten eller några timmar efter träning.

Irival: Jag värmer också upp och varvar ner länge. Däremot gillar jag inte att kyla med vatten. Det är kanonbra att kyla med i sig men tar väääldigt lång tid för att ha god effekt och verkningstiden efter själva kylningen är ju minimal tyvärr.
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jag gillar kylleran skarpt eftersom den är smidig att använda (bortsett från lite kladd ibland men det kanske beror på mig, brukar använda plasthandskar om jag vill hålla mig ren) och fyller sin funktion samt är mild och skonsam. Dock hade jag kanske önskat något med liiite längre verkningstid för hårdare pass och/eller extremt varmt väder.

Ang. stretching så rekommenderar jag att du börjar med några få övningar och se till att göra dem VARJE dag. Be en t.ex. massör att visa dig eller någon annan som är kunnig ifall du är osäker. Efter att stretchat varje dag i en månad (endast efter träning såklart) så tror jag att både du och din häst har hittat tekniken som passar er. Det handlar mest om att vara lyhörd faktiskt! Börja enkelt och avancera allt eftersom hästen känns positiv och följsam. Lägg till fler övningar först när ni fått kläm på de första.

Massage får mina hästar endast de dagar de inte rids och då i så fall en ganska rejäl sådan. Jag är lite skeptisk till att massera så ofta som du gör men jag antar att det inte är någon fara så länge man inte håller på länge eller så djupt s.a.s. Hur gör du med uppvärmningen då? Jag masserar aldrig en kall häst, skrittar du fram den först och tar in den i stallet igen och masserar och sedan ut igen?

Ang. uppsutten stretching så håller jag med dig! En riktigt skicklig ryttare kan lösgöra muskler och lösa spänningar lika bra som en massör kan från marken. Dock är det väl tveksamt ifall jag är så skicklig :D Jag stretchar dock alltid ut överlinjen efter ett ridpass genom att rida riktigt lång och låg. Jag ser dessutom sökningen framåt nedåt som ett kvitto på att jag har ridit rätt under träningspasset. Avskrittning sker nästan uteslutande från marken för min del. När jag rider ut brukar jag dock inte sitta av på hemvägen men å andra sidan blir avskrittningen då ungefär dubbelt så lång.

Jag föredrar också att släppa ut hästen i hagen efter träning. Det optimala är en eller ett par timmars utevistelse före (så hinner man göra färdigt stallet och hästen får lite naturlig rörelse och slipper gå direkt från boxen och in i ridhus/paddock) och sedan träning och utevistelse resten av dagen. Dock funkar det ju inte alltid och i synnerhet när man har flera hästar att träna så är det ju enbart en av dem som kan få de absolut optimala förutsättningarna.

Mvh JV
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jag gillar kylleran skarpt eftersom den är smidig att använda (bortsett från lite kladd ibland men det kanske beror på mig, brukar använda plasthandskar om jag vill hålla mig ren) och fyller sin funktion samt är mild och skonsam. Dock hade jag kanske önskat något med liiite längre verkningstid för hårdare pass och/eller extremt varmt väder.

Ang. stretching så rekommenderar jag att du börjar med några få övningar och se till att göra dem VARJE dag. Be en t.ex. massör att visa dig eller någon annan som är kunnig ifall du är osäker. Efter att stretchat varje dag i en månad (endast efter träning såklart) så tror jag att både du och din häst har hittat tekniken som passar er. Det handlar mest om att vara lyhörd faktiskt! Börja enkelt och avancera allt eftersom hästen känns positiv och följsam. Lägg till fler övningar först när ni fått kläm på de första.

Massage får mina hästar endast de dagar de inte rids och då i så fall en ganska rejäl sådan. Jag är lite skeptisk till att massera så ofta som du gör men jag antar att det inte är någon fara så länge man inte håller på länge eller så djupt s.a.s. Hur gör du med uppvärmningen då? Jag masserar aldrig en kall häst, skrittar du fram den först och tar in den i stallet igen och masserar och sedan ut igen?

Ang. uppsutten stretching så håller jag med dig! En riktigt skicklig ryttare kan lösgöra muskler och lösa spänningar lika bra som en massör kan från marken. Dock är det väl tveksamt ifall jag är så skicklig :D Jag stretchar dock alltid ut överlinjen efter ett ridpass genom att rida riktigt lång och låg. Jag ser dessutom sökningen framåt nedåt som ett kvitto på att jag har ridit rätt under träningspasset. Avskrittning sker nästan uteslutande från marken för min del. När jag rider ut brukar jag dock inte sitta av på hemvägen men å andra sidan blir avskrittningen då ungefär dubbelt så lång.

Jag föredrar också att släppa ut hästen i hagen efter träning. Det optimala är en eller ett par timmars utevistelse före (så hinner man göra färdigt stallet och hästen får lite naturlig rörelse och slipper gå direkt från boxen och in i ridhus/paddock) och sedan träning och utevistelse resten av dagen. Dock funkar det ju inte alltid och i synnerhet när man har flera hästar att träna så är det ju enbart en av dem som kan få de absolut optimala förutsättningarna.

Mvh JV

Jag har lärt mig typ tvärtom - massage först, skritta sen, haha :D Dock masserar man ju försiktigt och mjuk i början, och jag som novis gör absolut inte mer än just lite liknande sådan massage - ingen djupgående eller mer kraftig massage alls.

Min massage är oxå som jag nog skrev mer ett sätt att hålla koll på musklerna, totalt tar det kanske 5 max 10 min. Mer som en lite noggrannare del av visitationen kan man kanske säga :)

Kommer massören och knådar så brukar jag max ut och skritta en kort promenad efter och ibland kan min häst vara trött dagen efter. Så vi gör nog rätt lika :)
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Okej, det förklarar ju en del :D Jag föreställde mig en ordentlig massage s.a.s.
Runt 30-45 min alltså, 5-10 min är ju lite skillnad ;)

Mvh JV
 
Sv: Kyla, värma, stretcha, hästens ben och muskler

Jag använder inte kylgrejer för att jag tycker inte att det ger någon effekt. Stå med en slang och kyla i några få minuter (om man bara har en vanlig spolslang) har jag inte ro att göra, om man inte har kylslangar som man sätter runt benen dock. Kylsprayerna och kylgel som finns att köpa tycker jag som sagt inte ger någon effekt, har testat på mig själv och det fungerar icke på mig iaf.

Dock har jag använt kyllera vilket jag tycker är helt ok, men mkt trul med att gegga på det på benen och sedan måste det torka så inte hästen är vit om man släpper den lös osv, har funderat många gånger nu på att införskaffa det igen, man kan ju dessutom få en värmande effekt på det om man lägger på tidningspapper.

Hur som helst, ytterligare en faktor till att jag inte använder mig utav kylgrejer är att jag använder mkt värmande liniment och värmande paddar efter hårdare jobb - därav vet jag inte vad effekten blir om man t ex använder först kylgel, sedan en stund senare lägger på arnika och kanske ett par värmande paddar innan man åker hem .. de kan ju bli kakaos. Men det är mitt upplägg iaf! Anledningen till att jag använder Arnikan direkt efter jobb är att den är läkande och vid ev. skador bidrar de kanske till en snabbare läkning, vad vet jag?
 

Liknande trådar

Hästvård När jag var aktiv inom ridsporten för 20 år sedan var det en del av rutinen att spola tävlingshästarnas ben med kallt vatten eller lägga...
Svar
6
· Visningar
1 002
Senast: nullo-modo
·
Hästvård STÄNDIGT DETTA FUNDERANDE! Såklart vill man ju ta hand om sina älsklingar på bästa sätt alltid! Behöver lite tips till våra...
2
Svar
31
· Visningar
4 806
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Det finns ju som bekant ett antal sätt att kyla ner hästens ben efter ridning/annan motion. Vilket tycker ni är bäst? Jag föredrar...
Svar
8
· Visningar
1 614
Senast: Ambra
·
Hästvård Är jag helt ute och cyklar som har lärt mig att efter hårdare arbetspass ska benen kylas först för att stoppa de små blödningarna som...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Sophia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp