• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rosberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 657
R

Rosberg

Är det någon som använder det? Är det bra? Vad använder ni det till? Gallor eller skador ? Vad?
Tack!:)

Sv: Kyllera

Jag använder kyllera ibland, mest på sommaren då det ger lite skydd mot flugorna. Är ju lite kladdigt men kyler bra!:)
På ett test tror jag kyllera var det som kylde allra bäst.
Bra & använda runt svullnader mm också.
Men som sagt, lite kladdigt & bestyr & få bort, så använder det mest sommartid då jag kanske inte behöver ha på benskydd dagen efer.

Gillar att använda kyllera, antingen har jag bara på lera och låter det vara, eller så har jag på tidningspapper, bandageunderlägg och lindar över för mer effekt. Tycker leran verkar kyla bra.

hade kyllera på mugg en gång också, muggen försvann och kom aldrig tillbaka, bara ett litet tips :D

jag använder kyllera ofta..
det kyler långsamt och vill man ha värme efter kan man göra ett bandage..
jag använder det efter träningar
funkar bra för mig..

Jag har använt kyllera länge. Brukar smeta på det efter träning för att förebygga skador. Men nu har jag fått sluta med det. Min ena har fått för sig att kylleran är en trevlig efterrätt. Så han står och slickar av sina ben vilket inte känns så hälsosamt...

Jag använder kyllera efter i princip alla hårdare ridpass efter inrådan av vet, då hästen jag rider lätt blir irriterad i sina senfästen.

*har inte läst hela tråden* jag använder kylgéle(som rimligen har samma funktion?) på min häst ben efter hårdare ansträngning, t.ex hoppning, ridning på hårdfruset underlag eller en riktigt lång långritt. jag stryker på ett tunt lager från nedanför knät/hasen till kotan. vet ärligt talat inte varför :o :D har bara lärt mej att man "ska" det, men typ för att förhindra svullnad osv. i benen.

Vi anväder det på alla våra hästar efter de sprungit löp (galopp) och efter ett hårt träningspass.
Vi stryker på ett sånt pass tjockt lager så att hela benet täcks från knä till kota, hästens päls "får" alltså inte synas igen kylan. Vi använder det för att förebygga senor, skenben, gallor etc.

Liknande trådar

Hästvård Brukar ni använda vinterskorna första sommarskoningen utan broddar? 2
Svar
30
· Visningar
1 601
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
489
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 244
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka