Bukefalos 28 år!

Kylskåp luktar illa

Idas

Trådstartare
Jag har inte bott hemma på ett tag och mitt kylskåp har således varit ganska övergivet. Det har inte varit någon gammal mat därinne utan mest konservburkar, men när jag kom hem idag och öppnade det luktade det inte så trevligt. Det luktar typ.. fryst kartong? Som när man har haft ett glasspaket i frysen länge? Hahah så konstig förklaring.

Jag städade iallafall ur hela kylen med rengöringsmedel och hela köret och slängde de få grejer som stod kvar. Men det luktar fortfarande! Kan det vara att det varit stängt så länge att det luktar? Vad ska jag göra? Jag vill helst inte ha det öppet för att vädra eftersom jag då måste göra av min nyinköpta mat någon annanstans.
 
Jag har inte bott hemma på ett tag och mitt kylskåp har således varit ganska övergivet. Det har inte varit någon gammal mat därinne utan mest konservburkar, men när jag kom hem idag och öppnade det luktade det inte så trevligt. Det luktar typ.. fryst kartong? Som när man har haft ett glasspaket i frysen länge? Hahah så konstig förklaring.

Jag städade iallafall ur hela kylen med rengöringsmedel och hela köret och slängde de få grejer som stod kvar. Men det luktar fortfarande! Kan det vara att det varit stängt så länge att det luktar? Vad ska jag göra? Jag vill helst inte ha det öppet för att vädra eftersom jag då måste göra av min nyinköpta mat någon annanstans.

Häll upp lite ättika i ett glas, ställ in i kylen och låt det stå där i några dagar.
Klart!
 
Jag har inte bott hemma på ett tag och mitt kylskåp har således varit ganska övergivet. Det har inte varit någon gammal mat därinne utan mest konservburkar, men när jag kom hem idag och öppnade det luktade det inte så trevligt. Det luktar typ.. fryst kartong? Som när man har haft ett glasspaket i frysen länge? Hahah så konstig förklaring.

Jag städade iallafall ur hela kylen med rengöringsmedel och hela köret och slängde de få grejer som stod kvar. Men det luktar fortfarande! Kan det vara att det varit stängt så länge att det luktar? Vad ska jag göra? Jag vill helst inte ha det öppet för att vädra eftersom jag då måste göra av min nyinköpta mat någon annanstans.

Har kylskåpet varit på när du varit borta? Stänger man av ett kylskåp ska det stå öppet annars blir det dålig lukt i det.

Annars håller jag med @Blueberry, använd ättika! :up:

Edit: Nej, det kommer inte att lukta som en saltgurksburk :D Doften av ättika försvinner rätt snabbt.
 
Tycker sån där lukt brukar ge sig av sig självt när man bara använt kylskåpet som vanligt i några dagar. Tänker att det behöver vädras, liksom. :D

Under förutsättning att man städat ur det, alltså.
 
En liten ot fråga @Idas ; varför förvarar du konservburkar i kylen?
Fel ordval av mig tror jag, jag menar glasburkar med lock á la hallonsyltburkar, typ. De kanske inte heller behöver förvaras i kylen men jag har fått för mig att de ska göra det när de är öppnade :)
 
Fel ordval av mig tror jag, jag menar glasburkar med lock á la hallonsyltburkar, typ. De kanske inte heller behöver förvaras i kylen men jag har fått för mig att de ska göra det när de är öppnade :)

Helt rätt, oöppnade är de en helkonserv (dvs lockets vakuum är intakt) men annars vill de bo i kylen. Speciellt om de är hemgjorda utan att man använt konserveringsmedel.
 
Sen är det så att kylen gärna skall vara full för att dra mindre ström och hålla jämnare temperatur. För oss som bor ensamma är det då ganska lämpligt att fylla ut 'tomutrymmet' med tex vanliga konserver.
 
Funkar inte ättika i ett glas eller en halv cirron kan du rengöra kylen med en halv citron alt torka ur den med ättika.
 
Längst bak i kylen finns ett hål där kondensvattnet kan rinna ner. I det hålet kan smuts samlas. Ta en trasa och torka rent i hålet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 547
Senast: Calmiche
·
Hemmet Hade kräftor i utekylen i somras, innan jag hann slänga dem blev jag rejält sjuk (så kan ni kan tänka er lukten när jag väl var bra nog...
Svar
7
· Visningar
691
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 137
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp