Bukefalos 28 år!

Kyrka + skola

mian1

Trådstartare
Hur mycket kyrkliga aktiviteter finns det i er skola?

Vet inte om jag överreagerar, men jag tycker inte att kyrkan hör hemma i skolan. Religionsundervisning är en annan sak, jag menar svenska kyrkans aktiviteter. Ska nu på utvecklingssamtal för första gången och tänkte som icke-religiös förälder klaga på det. Dels skapas ett utanförskap för de få elever som inte är med på skolans kyrkoaktiviteter och dels så hör kyrkan, enligt mig, öht inte hemma i kommunala skolor. Vill föräldrar att deras barn ska ägna sig åt kyrkliga aktiviteter så finns det ju religiösa friskolor eller också får de gå efter skoltid.

I vår skola finns ett alternativt, gratis "fritids" i församlingshemmet dit barnen hämtas efter skolan vissa dagar i veckan. Frivilligt, men svårt för barnen att skilja på vad som är skola/fritids och vad som inte är det eftersom det är skolfröknarna som ser till att de kommer iväg. Information om kyrkans olika aktiviteter lämnas i barnens fack i skolan, vilket ingen annan förening tillåts göra. Vidare så firas enbart kristna högtider. Jag tycker inte att det skulle firas andra religioners högtider, men varför religion alls? Eller iallafall blanda upp med lite oreligiösa festligheter. De barn som inte får vara med i kyrkan missar alla firanden och det är alltid samma barn som får sitta kvar i klassrummet när de andra går iväg.
Det firas advent (i kyrkan), lucia, julsamling med julbord, påsk och så är skolavslutningen i kyrkan trots att skolan har en stor sporthall där alla gott och väl får plats.
Är jag överkänslig om jag inte tycker att det är ok och att det är för mycket kyrka i skolan? :devil:
Kan tillägga att det inte är en mångkulturell skola.
 
Sv: Kyrka + skola

Just med lappar så verkar det väldigt märkligt, på våran skola så verkar alla föreningar och samfund ha tillåtelse att lämna lappar, det kommer hem om allt möjligt från kör i kyrkan, judo i stan och skidåkning i samhället, plus en massa annat... Vi har inte så många olika samfund här i närheten så det är inte så många olika religoner som hittar på saker.

I övrigt så har de samling runt julkrubban vid jul och även ett påskbord i kyrkan, men det är mer undervisning, som går in mer och mer på detaljer ju äldre de blir. Skolavslutnigen har vi i en sommarkyrka i närheten, men det är för att det är den största samlingslokalen som finns i närheten. Prästen säger ingenting utan det är skolan som håller i hela programet, samma lokal används även under andra evenemang.

Så jag skulle ställe mig frågan till varför bara kyrkan får lämna information, och hur samlingarna är upplagda.
 
Sv: Kyrka + skola

Är jag överkänslig om jag inte tycker att det är ok och att det är för mycket kyrka i skolan? :devil:
Kan tillägga att det inte är en mångkulturell skola.

Kort svar:
Nej, du är inte överkänslig. Jag håller med dig. Skolan ska vara konfessionsfri. Traditionella firanden kan man ha kvar utan att blanda in tro (jultomten, påskägg osv är inte kristna). Men när det sammanblandas på det sätt du beskriver så skulle jag också klaga.

Har inga skolbarn så jag vet ännu inte exakt hur det fungerar på våra skolor på orten.
 
Sv: Kyrka + skola

lucia och skolavslutning kan jag förstå då det oftast är bättre akustik i kyrkan än i en idrottshall, sedan blir det dessutom ofta mysigare. Jag tycker man kan ha vissa saker i kyrkan såsom skolavslutningar(vi hade det som tradition på den ort där jag gick.. skulle tycka det var pisstråkigt ha skolavslutningen i den tråkiga idrottshallen.) jag är inte kristen alls föresten!

Man behöver inte prata om gud osv bara för man är i en kyrka...
 
Sv: Kyrka + skola

Och vi har haft avslutningar i idrottshallen med massor av spex och upptåg som aldrig hade kunnat göras i en kyrka så de avslutningarna var långt ifrån pisstråkiga... Däremot sambons barn har fått ha avslutningar i kyrka som däremot har varit urtråkiga. Någon tråkig sång, en massa tråkiga tal och bara det att sitta i en kyrka känns fel för mej och många andra.
 
Sv: Kyrka + skola

Jag tycker verkligen inte att du övereagerar. Det är snarare verkligen dags att någon reagerar!
Jag hade nog funderat på att byta skola om de inte skärper sig och du bör definitivt göra skolmyndigheterna uppmärksamma på vad som pågår.

I mina barns skola var det adventfirande i en kyrka tillhörande svenska kyrkan men det var frivilligt. De som inte ville var hemma och hade sovmorgon istället.
Jag vet att det tidigare var mycket samröre då skolan låg precis brevid en pingstkyrka men det försvann undan för undan. Deras skola blev också mer och mer mångkulturell och då blev det väl naturligare att inte dra in kristendomen. Det blev såpass att det slog över åt andra hållet och de skulle inte få hissa svenska flaggan eller sjunga Idas sommarvisa på en avslutning.
 
Senast ändrad:
Sv: Kyrka + skola

En så stor kyrka har jag aldrig sett där det hade fått plats, det var så jag menade :)
De byggde upp en jättescen och ändå stod dansarna ofta framför scenen också. Avslutningen var en jättegrej som förbereddes väldigt långt i förväg. Ofta påbörjades det arbetet redan vid höstterminsstarten och det var en riktig ära att få vara med och uppträda. Det enda negativa var att man hade bra träsmak i rumpan när man skulle gå därifrån för att programmet var så långt :D Men det var ett helt underbart sätt att börja sommaren på och jag saknar det än idag.
 
Sv: Kyrka + skola

Jag hade tyckt det varit trist om skolan inte alls fått fira julgrejjer/advent osv, sladdisen i familjen klippte tomtegirlanger, de sjöng julsånger (tipp tapp o allt vad de heter, inte psalmer alltså) på musiken osv, det stod adventsstakar i fönstren. O visst, julmat sista dagen innan jullov o detsamma med lite påskaktig mat. Men jag ser det mer som ett sätt att få ha det lite extra roligt i skolan, måla påskkort eller äta julbord tror jag är så sekulatiserat så att de flesta inte förknippar det med nåt überreligiöst.

För på riktigt, hur många i landet firar julafton pga Jesus längre?
 
Sv: Kyrka + skola

Jag håller med dig, jag tycker att det finns nåt charmigt och oförargligt över svenska kyrkan. I teorin så borde och ska skolan vara fri från religionsverksamheter men i praktiken så minns jag det som att det var lite mysigt och stämningsfullt att vara i domkyrkan i stan där jag växte upp. Jag tror inte att nån blev påverkad religiöst av det direkt. Men rent principiellt så håller jag med TS.
 
Sv: Kyrka + skola

Jag tycker verkligen inte att du övereagerar. Det är snarare verkligen dags att någon reagerar!
Jag hade nog funderat på att byta skola om de inte skärper sig och du bör definitivt göra skolmyndigheterna uppmärksamma på vad som pågår.

Ja, jag hade ställt till med ett himla liv:crazy: Det låter helt oacceptabelt!
Kyrkan har i mitt tycke absolut ingenting i skolan att göra förutom religionsundrevisningen - och då ska det vara tydligt att det handlar om undervisning.

Vill barnet däremot gå på fritids med sina vänner i kyrkan så skulle barnet givetvis få lov att göra det
Men vi skulle definitivt ha mycket samtal kring religion och skickat med ungen till aktiviteter hos andra trosinriktningar med. (Jag har ett par att välja på i bekantskapskretsen).
 
Sv: Kyrka + skola

+ mino
Håller med här!
På min grundskola + förskolor (där jag haft mycket praktiker under gymnasiet) så firas svenska högtider som Lucia och advent i gympasalen och jul/sommaravslutningarna är i kyrkan. Mest för att vi har en väldigt stor och fin kyrka i Leksand. Men det känns väldigt högtidligt! Prästen håller alltid ett tal - men han är helfestlig och pratar aldrig om Gud eller Jesus, utan istället om oss människor. Det är ofta väldigt fint!

Men annars så finns det inget samband till kristendomen i sig.
Och jag får känslan av TS att det är som att gå i en kristen friskola (vi har en sån i Leksand och det låter ungefär så) och då skulle jag bli skeptisk. Min erfaranhet är att svenska kyrkan är väldigt bra med barn och ungdomar, men här finns inget krav på kristlighet. Jag gick själv på Kyrkans ungdomstimmar när jag gick i högstadiet och det var fantastiskt roligt! Men det var helt frivilligt och om man ville fick man vara med på andakt, men det var vi aldrig.. =P

Jag förstår att TS reagerar! Jag tycker att det är viktgt att ha en dialog om saker och ting på skolan.
Så TS, stå på dig! Och ta upp det på utvecklingssamtalet!
 
Sv: Kyrka + skola

Håller med till 100%, trots att jag själv är "kyrklig" av mig. Religionsundervisning är en sak, det du berättar om nåt är nåt helt annat. Vill man själv bli kyrkligt aktiv, eller uppfostra sina barn i den andan, så är det en privatsak.
Jag själv är troende kristen och sa till mina barn när de gick i lågstadiet (de är vuxna nu) att vill de också bli kristna, får det vara deras eget val. Aldrig i livet att jag skulle tvinga en tro på dem!
Sonen är idag buddhist och dottern är tämligen ointresserad av religion överhuvudtaget - och det respekterar jag.
 
Sv: Kyrka + skola

Jag hade absolut inte accepterat något sådant. Enda anledningen till att religiösa vill smuggla in mer sådana aktiviteter i undervisningen är att det är lättare att lura barn. Det är helt enkelt inte okej, i mitt tycke, att utnyttja människor så.

Nej, fram för mer delning av kyrka och stat. Helst skall den vara absolut.

Stå på dig och klaga bestämt.
 
Sv: Kyrka + skola

Jag förstår att det finns de som tycker att kyrkolokaler är mysiga, det finns barn som går på kyrkans fritids för att de bjuder på kakor och tonåringar som konfirmerar sig för att få en moped. :grin:
Med kyrkan i skolan tycker inte jag att det handlar om vad som är mysigast och jag tycker inte heller att precis allt "traditionella", men jag tycker att det blir för koncentrerat när det är de enda saker som firas eller som bryter vardagen. Skolavslutningen i kyrkan... där förstår jag inte hur de som bestämmer tänker. De barn som inte vill/får vara med i en kyrkolokal kommer att, från förskolaklass till 6:an, gå miste om alla skolavslutningar. Då tycker jag att ev. upplevd mysighetsfaktor får stryka på foten.

Mina barns far är flykting och har fått fly sitt land pga att hans morföräldrar haft en annan religion än katolsk. Gömd på sin grannes balkong såg han resten av de etnisk muslimska männen i bostadsområdet skjutas ner utanför katedralen, samtidigt som prästerna serverade skyttarna kaffe och avec.
Vi firar jul hemma och barnen får vara med på lucia, påsk osv, men vi vill inte ha våra barn i kyrkan. Det känns orättvist att de ska gå miste om sina skolavslutningar för att kyrkan är tradition eller upplevs som mysig. Samma sak gäller för klasskompisarna som är jehovas vittnen. De är inte med på lucia och alla de andra barnen vet att de är "konstiga".
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn När vi skolade in på dagis fick vi fylla i en massa uppgifter om vad vi tyckte var ok och inte. Fick vårt barn äta godis? Glass? Fick...
2
Svar
20
· Visningar
1 847
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Jag och mina barns far är skilda sen snart två år tillbaka. Barnen (nu 4 och 8 år) har bott varannan vecka hela tiden, och jag måste...
2
Svar
24
· Visningar
2 851
Senast: Brisa
·
Övr. Barn För er som kommer ihåg tråden där min son blev nersparkad av en klasskamrat tredje dagen på höstterminen, kanske kommer ihåg att denna...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp