Bukefalos 28 år!

Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Skulle du inte kunna skaffa en kalender till varje barn där aktiviteter skrivs in, ex bad på onsdagar eller när det är, utflykter med matsäck och annat som är bra att komma ihåg (antar att det är kalas på helger även "hans" veckor, kommer de iväg på dem?).
Som barnen/han kan kasta ett öga i och se om det är något som bör göras. Eller skulle den kanske ligga längst ner i väskan oläst iaf?
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Såna lappar får han ju från skolan varje terminsstart, + påminnelser när det är nåt speciellt (som t ex studiedag nu på måndag). De ligger nog ofta kvar i väskan, ja... Lappen med frågor inför utvecklingssamtalet i måndags hade han eldat upp, berättade sonen.

Sonen har rätt bra koll själv och kommer för det mesta ihåg vad han ska ha med till skolan och vad han har för läxor. Ser man det från de synvinkeln så är det bra träning för honom att ta ansvar. Risken är bara att det blir för stort.

Kalas, fritidsaktiviteter etc under hans veckor tror jag inte förekommer så ofta. Jag tror inte de har så stort socialt umgänge öht, men det är bara vad jag tror/hör från barnen. Mitt ex tycker det är jobbigt att göra saker med barnen (då menar jag sånt som man "normalt sett" gärna gör utan barn), och det är en besvärlig inställning när man är ensam förälder.

Det hela handlar inte om att han glömmer, grundproblemet är att han inte bryr sig och då blir glömskan en effekt av det.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Fortsättning.

Har just haft ett långt telefonsamtal med barnens pappa *jobbigt*. Vi hade ett mycket konfliktfyllt förhållande och en fruktansvärt jobbig separation, så det är jobbigt att prata även om de snart är två år sen vi gick isär.

Hursomhelst, han erkände i alla fall att han är "värdelös" på att komma ihåg och rodda runt såna här saker, och han lovade att bättra sig. Jag, i min tur, lovade att istället för att skicka griniga sms försöka ringa och reda upp saker.

Han tyckte också att vi skulle försöka ta en gemensam fika nån dag med barnen, så att vi kanske kan etablera en bättre kontakt för att kunna diskutera bättre. Bra idé kanske, då får vi avdramatisera det hela lite. Han sa till och med (helt på egen hand, utan att jag tog upp tråden) att han varit dålig på att köpa kläder till barnen :eek:.

Vi får se var det landar.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Fortsättning.

Har just haft ett långt telefonsamtal med barnens pappa *jobbigt*. Vi hade ett mycket konfliktfyllt förhållande och en fruktansvärt jobbig separation, så det är jobbigt att prata även om de snart är två år sen vi gick isär.

Hursomhelst, han erkände i alla fall att han är "värdelös" på att komma ihåg och rodda runt såna här saker, och han lovade att bättra sig. Jag, i min tur, lovade att istället för att skicka griniga sms försöka ringa och reda upp saker.

Han tyckte också att vi skulle försöka ta en gemensam fika nån dag med barnen, så att vi kanske kan etablera en bättre kontakt för att kunna diskutera bättre. Bra idé kanske, då får vi avdramatisera det hela lite. Han sa till och med (helt på egen hand, utan att jag tog upp tråden) att han varit dålig på att köpa kläder till barnen :eek:.

Vi får se var det landar.

Låter faktiskt riktigt POSITIVT.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Låter ju som en lovande start! :) Hoppas det leder till att han tar sig i kragen...

En kalender som följer med barnen vore kanske inte en dum idé? Typ en familjekalender, där alla personer har varsin kolumn, och som man kan ha uppsatt där alla ser den. Barnen kan ha "ansvar" för att den blir upplockad och uppsatt. Så då kan du fylla i exempelvis gympakläder de dagar som de behövs, kalas och andra hållpunkter som bör kommas ihåg. Kanske fylla i med text eller symboler som åttaåringen kan tyda, så kan han ha ett öga på kalendern också, han verkar ju vara en kille med koll. :)

Kanske kan pappan ha mognat till såhär på det fyrtiofemte året..? Håller tummarna!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 406
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 299
Senast: Destiny_D
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 185
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 274
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp