Lååång manke - sadeltips?

Asa_S

Trådstartare
Hej!
En kompis har köpt en häst med lustig form på manken, det är liksom två mankar efter varandra, först en vanlig, ganska kort, men precis när den har börjat slutta ner mot ryggen, blir det en till, lägre manke som är väldigt lång. Sadelmakaren har sagt att han inte kan ha en sadel med runda bossor, eftersom han är väldigt rak/platt i ryggen. Kingstons breda hoppsadel är den som passat bäst av de sadlar hon provat, men hon vill ha en bra dressyrsadel. Om man sadlar enligt den bakre "manken" hamnar sadeln långt bakom sadelläget, och sadlar man i sadelläget, ligger många sadlar an mot den bakre "manken". Hon börjar vara lite villrådig och har bett mig posta om hjälp. Någon som har något tips, oavsett prisklass? / Å
 
Jag har lite samma problem. Min ena häst har också väldigt lång manke. Har letat sadel i ett halvår nu utan resultat. Vad jag har kommit fram till är i alla fall att jag inte kan ha en sadel med böjd bom(typ passier eller hubertus) utan jag måste ha en sadel med förhållandevis rak bom. Rööslisadlar har passat hyfsat bra men som sagt så har jag fortfarande inte hittat nån. En sadel med cutback kan vara en idé för att ge så stor plats åt manken som möjligt. Tänk också på att skåran under sadeln är minst tre fingrar bred.

Mitt nästa försök är att prova en stübben scandica. Mest för att jag inte provat en stübben än. Får se hur den ligger. :)
 
Har också en häst med lång manke, vet inte hur många sadlar jag provat. Prövade en Stübben Scandica som tyvärr låg lite för trångt just vid manken, men som annars var ok. Nu har jag hittat en Albion Legend som ligger bra, den har cutback och är 3 fingar bred.

Lycka till!
// :bump:
 
Tycker helt klart du ska ta hjälp av nån sadelutprovare. I alla fall jag känner att jag kan alldeles för lite om hur det EGENTLIGEN ska se ut, så att när jag köper ny sadel vill jag ha hjälp så att den ligger precis som den ska. Misstänkte att min häst skulle behöva lite bredare bom, tog ut en tjej som är auktoriserad utprovare och det visade sig att min "lilla" tjej behöver x-tra vid bom (32)! Ett "vanligt" halvblodd. Kan ju säga att jag aldrig köpt en sån bred sadel om hon inte hade hjälpt mig...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Time Lord
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp