Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Föt ett år sedan köpte jag en ALD-valp och känner inte att jag behöver BEVISA allt för er som finns på tråden. Jag kan dela min erfarenhet och den kunskap som jag har.
Jag påstår inte att ALD från en WALA-ansluten ke

Min personliga åsikt och erfarenhet är att aveln av Australien Labradoodle i Sverige är seriös. Eftersom jag är en vanlig köpare av en fantastisk valp på ett år, inte bedriver kennel och inte är en tillsynsmyndighet - så kan inte jag lämna bevis. Jag kan dela min erfarenhet och kunskap. Behövs det ytterligare hundraser i Världen? Kanske inte men nu finns det Labradoodle och jag kan verkligen rekommendera ALD till den som vill ha en juste och fin hund med en hel del fina egenskaper. Min hund uppträder absolut empatiskt och känner av när em person inte mår bra och är ledsen. Säkert delas denna egenskap med andra hundraser men jag förstår nu varför Labradoodle utbildas till terapihund. Angående ”fabrik” - visst drivs flera kennlar av ALD som företag. Nya byggnader, anställda, utbildning och givetvis betalar man moms. Inget fel i det.
Om det nu finns en tävling i friskast hundras så vinner säkert inte Labradoodle. Den dras säkert med liknande risker och problem som många andra raser. Däremot är graden av inavel låg inom ALD eftersom den internationella organisationen har haft koll på avelslinjen tidigt i rasens utveckling.

Är du medveten om att du argumenterar mot en leg vet som garanterat träffat på fler labradoodles än vad du har...
 
Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Det jag försöker göra är balansera upp bilden en aning.

HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig. Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1 och den avel som bedrivs som vill ha mer kunskap kan läsa den här rapporten från 2020. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1443465/FULLTEXT01.pdf
Labradoodle är ingen sjuk hundras men dras givetvis med en del av de sjukdomar som finns hos Pudel och Labrador.
1. Det finns väl dokumenterade stamtavlor som valpköpare får tillgång till
2. Labradoodle är inte sjukare än Labrador
3. Det saknas belägg för att Labradoodle generellt sett har sämre mentalitet
4. WALA och deras tio listade kennlar i Sverige har ett väldokumenterat hälsoprogram

Jag har smygläst den här tråden sen innan den bröts ut ur från den andra tråden.

Jag måste inflika att det som länkades här är en uppsats och inte en rapport. Det är ett 15 hp examensarbete skriven av en student. Inget ont om studenter men forskningsrapporter har oftast lite mer tyngd i sig än en halv termins arbete under studierna.
 
Jag har smygläst den här tråden sen innan den bröts ut ur från den andra tråden.

Jag måste inflika att det som länkades här är en uppsats och inte en rapport. Det är ett 15 hp examensarbete skriven av en student. Inget ont om studenter men forskningsrapporter har oftast lite mer tyngd i sig än en halv termins arbete under studierna.
Tänkte precis samma sak. T.ex. att det i uppsatsen står att blandraser inte får göra BPH, vilket är helt inkorrekt.
 
Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Det jag försöker göra är balansera upp bilden en aning.

HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig. Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1 och den avel som bedrivs som vill ha mer kunskap kan läsa den här rapporten från 2020. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1443465/FULLTEXT01.pdf
Labradoodle är ingen sjuk hundras men dras givetvis med en del av de sjukdomar som finns hos Pudel och Labrador.
1. Det finns väl dokumenterade stamtavlor som valpköpare får tillgång till
2. Labradoodle är inte sjukare än Labrador
3. Det saknas belägg för att Labradoodle generellt sett har sämre mentalitet
4. WALA och deras tio listade kennlar i Sverige har ett väldokumenterat hälsoprogram
Men man behöver få tillgång till stamtavlor, hälsodata, mentaltestdata, och meriter som tävlingsmeriter eller arbetsmeriter på valpar/tilltänkta valpar att köpa, långt innan man blir "tilldelad" en valp!

Det räcker liksom inte att få en bit papper, som talar om vem som var pappa och mamma till valpen vid köp.

Vill man en frisk och sund hund (katt, häst, ko, get, får, alpacka,kanin, höna...) så måste man få ta del av öppen information innan man väljer att spendera tid och pengar på att köpa ett djur.

I alla avel, så måste man jobba med tydliga avelsmål, avseende hälsa och mentalitet, och skriva ner målen och använda för djurarten och rasen inom arten rimliga kriterier för att utvärdera målen. En sund exteriör, gör att risken för skador minskar, att föräldradjuren i flera generationer, och upp i åren, varit friska från ärftliga sjukdomar, gör att det är mindre/liten risk att avkommorna ska drabbas, om tidigare generationer fungerat väl och utvärderats, för det ändamål som djuren är avsedda för, så ökar sannolikheten för att avkommorna också ska göra det.

När jag igår gick in och tittade på ett antal labradoodle uppfödares hemsidor, så saknas alla former av data för utvärdering, inklusive stamtavlor och ursprung på avelsdjuren, avelsmålen beskrivs lite svepande, och det handlar mest om "gulle-gull" bilder och att man måste skynda sig att ansöka om en valp, för annars så får man ingen.

Kan du länka till det där väldokumenterade hälsoprogrammet? Jag hittade det inte...
 
Jag har smygläst den här tråden sen innan den bröts ut ur från den andra tråden.

Jag måste inflika att det som länkades här är en uppsats och inte en rapport. Det är ett 15 hp examensarbete skriven av en student. Inget ont om studenter men forskningsrapporter har oftast lite mer tyngd i sig än en halv termins arbete under studierna.
Exakt - så är det. Författarna har sammanställt en hel mängd data och bakgrundsinformation
 
Det är jättebra att du gör som du beskriver. Eftersom jag har köpt ALD som sällskapshund så har jag gått tillväga på ett annat sätt. Utvärderat kenneln genom att ta referenser och pratat om kenneln med WALA. Kollat upp stamtavlor och egenskaper på föräldrar till den valp som jag erbjuds. Det har fungerat mycket bra för mig - supernöjd med resultatet. Om du ska jaga, tävla eller ställa ut din hund så förstår jag att du gör lite annan research.

Mina hundar är också främst sällskapshundar. Jag har naturligtvis inte BARA tittat på hundarna i stamtavlan och officiella resultat av hälsoundersökningar och mentala utvärderingar(vilket väl är minst lika viktigt om man vill ha en sällskapshund?) samt i viss mån tävlingsresultat(eftersom jag vill träna med mina hundar).

Jag har också använt mig av rasklubben och all info den kan erbjuda samt pratat med folk som är insatta i rasen och folk som äger hundar som är släkt med mina. Så ditt sätt är inte annorlunda än mitt, den stora skillnaden är att resultaten av t ex höftledsröntgen finns på nätet.

En enorm skillnad är att du pratar om ”valpen du erbjuds”. För min del var det valparna jag anmält intresse för redan på planeringsstadiet; jag ville inte bara ha en valp - jag ville ha valp från DEN kullen.
 
Angående tillgång och efterfrågan.

”Min” uppfödare kommer att ha valpar nu. Två kullar till och med eftersom det föll sig så att båda tikarna hon lånat in(en av dem är min) löpte samtidigt men å andra sidan verkar båda få små kullar.

Hon lånar alltså in tikar och äger inte hanhundarna hon använt heller - extremt oekonomiskt. Med labradoodletänk borde hon se till att ta igen det på valppriset, för hon har en rejäl kö av köpare. Men nä, hon verkar ta samma pris som vanligt - ungefär en tredjedels doodle.

Det jag ser är en uppfödare som har ett brinnande intresse för rasen och avlar av den anledningen. Som strävar efter att få fram riktigt bra hundar, oavsett om det blir en förlustaffär. För oss som är valpköpare till den här typen av uppfödare är labradoodletänket helt världsfrämmande.

(Min andra hunds uppfödare la f ö ner sin avel för att hon fick in rädslor i linjerna. Mycket trist - men också seriöst.)
 
En helt ärlig fråga, varför känner du ett behov av att göra reklam för labradoodle?

Jag har aldrig i mitt liv stött på någon som velat göra reklam för sin egen ras, inte ens uppfödare. Att en ras ökar kraftigt i mängd är sällan positivt för rasens varken hälsa eller mentalitet, och syftet med reklam är ju just att sälja mer.
 
Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Det jag försöker göra är balansera upp bilden en aning.

HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig. Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1 och den avel som bedrivs som vill ha mer kunskap kan läsa den här rapporten från 2020. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1443465/FULLTEXT01.pdf
Labradoodle är ingen sjuk hundras men dras givetvis med en del av de sjukdomar som finns hos Pudel och Labrador.
1. Det finns väl dokumenterade stamtavlor som valpköpare får tillgång till
2. Labradoodle är inte sjukare än Labrador
3. Det saknas belägg för att Labradoodle generellt sett har sämre mentalitet
4. WALA och deras tio listade kennlar i Sverige har ett väldokumenterat hälsoprogram
Det försvarar fortfarande inte att man tar 50000 och mer för en valp. Hur väldokumenterade de än må vara. Det finns flera raser i Sverige som bara har ett fåtal kennlar. De kostar inte heller 50000 och mer för det.
 
HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig.
Men vänta lite nu...

Du påstår alltså att du inte försvarar aveln av hundarna som har mindre än 5-10 generationer labradoodle bakom sig, har jag uppfattat det rätt?

Menar du alltså att hundarna i de tidigare generationerna är så mycket sämre, att de inte har någon koppling till hur hundarna i generation 5 är?

Om man börjar med bra hundar, då är chansen stor att fortsättningen är bra.
Om man börjar med dåliga hundar, då är det extremt svårt att ändra det till att sedan bli bra.

Det är ju inte som att labrador och pudel har så många hälsoproblem att man måste avla med något annat för att få bukt på det och att man på så sätt kan få ordning på avel osv. Det finns gott om utmärkta hundar av båda raserna. Varför inte börja med sådana då, om man nu är så seriös i sin roll som labradoodleuppfödare?
 
Exakt - så är det. Författarna har sammanställt en hel mängd data och bakgrundsinformation
Vet du ens vad en uppsats är? Jag menar seriöst den frågan till dig.

För du kan inte hänvisa till en uppsats och tro att den är "värd" något, det är bara ett gäng studenters letande och tolkande av andras rapporter. Kanske t.o.m. helt utbrutna ur sitt sammanhang. Sådant kan du inte med säkerhet veta om det är en uppsats.
 
Det går inte att göra reklam för Labradoodle på det här forumet:-).
Det jag försöker göra är balansera upp bilden en aning.

HÄLSA-Det är bra att det görs enkäter men det gäller också att förstå vilket urval enkäten når. Jag försvarar multigeneration ALD som har minst 5-10 generationer bakom sig. Den enkät som ni hänvisar till har vi försökt tillräckligt stort urval men där ingår även F1 och den avel som bedrivs som vill ha mer kunskap kan läsa den här rapporten från 2020. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1443465/FULLTEXT01.pdf
Labradoodle är ingen sjuk hundras men dras givetvis med en del av de sjukdomar som finns hos Pudel och Labrador.
1. Det finns väl dokumenterade stamtavlor som valpköpare får tillgång till
2. Labradoodle är inte sjukare än Labrador
3. Det saknas belägg för att Labradoodle generellt sett har sämre mentalitet
4. WALA och deras tio listade kennlar i Sverige har ett väldokumenterat hälsoprogram

Du skriver att flergenerations är friskare än första generationen jag tror tvärtom.
I första generationen kan man använda skk hunddata för att kolla upp mamman och pappan sålänge dom är reggade.
 
Du skriver att flergenerations är friskare än första generationen jag tror tvärtom.
I första generationen kan man använda skk hunddata för att kolla upp mamman och pappan sålänge dom är reggade.

...och i första generationen har man ju också heterosiseffekten. Så fort man börjar ta valpar på blandningarna kan ju valparna återigen få de sjukdomar som är exklusiva för labradorer respektive pudlar.
 
Det är jättebra att du gör som du beskriver. Eftersom jag har köpt ALD som sällskapshund så har jag gått tillväga på ett annat sätt. Utvärderat kenneln genom att ta referenser och pratat om kenneln med WALA. Kollat upp stamtavlor och egenskaper på föräldrar till den valp som jag erbjuds. Det har fungerat mycket bra för mig - supernöjd med resultatet. Om du ska jaga, tävla eller ställa ut din hund så förstår jag att du gör lite annan research.

En hund som avlas på att kunna jobba hela dagar i alla möjliga miljöer borde väl passa bra även till tävling? Eller?

Jag blir mest nyfiken på vad det är en labradoodle har som en vanlig pudel inte har? Det är smarta och fällfria hundar. Uppfödarna har krav på sig och du kan följa släktingars resultat från flera generationer från oberoende källa.
 
En hund som avlas på att kunna jobba hela dagar i alla möjliga miljöer borde väl passa bra även till tävling? Eller?

Jag blir mest nyfiken på vad det är en labradoodle har som en vanlig pudel inte har? Det är smarta och fällfria hundar. Uppfödarna har krav på sig och du kan följa släktingars resultat från flera generationer från oberoende källa.
Absolut. Passar bra till tävling om du har tiden och det intresset.

Det kunde mycket väl från början blivit en valp från Pudel, Portugisisk vattenhund eller Lagotto. Jag sökte också efter valp från dessa raser men jag fastnade till slut för Labradoodle. En helt underbar individ. Uppfödarna av ALD (WALA) är mycket seriösa trots vad opponenter skriver på denna tråd. Jag kände verkligen inte att jag behövde ngn oberoende källa utan för det syfte som jag hade så räckte det med följa upp stamträd, kontroll på uppfödare och ta del av utförliga hälsotester på föräldrar och individ
 
Absolut. Passar bra till tävling om du har tiden och det intresset.

Det kunde mycket väl från början blivit en valp från Pudel, Portugisisk vattenhund eller Lagotto. Jag sökte också efter valp från dessa raser men jag fastnade till slut för Labradoodle. En helt underbar individ. Uppfödarna av ALD (WALA) är mycket seriösa trots vad opponenter skriver på denna tråd. Jag kände verkligen inte att jag behövde ngn oberoende källa utan för det syfte som jag hade så räckte det med följa upp stamträd, kontroll på uppfödare och ta del av utförliga hälsotester på föräldrar och individ
... Och dessa stamträd, kontroller och hälsotester är exakt vatten värda, och det är falsk marknadsföring att prata om dem i de termerna. Vad har du för agenda med att sprida de här falska påståendena om och om igen?
 
Absolut. Passar bra till tävling om du har tiden och det intresset.

Det kunde mycket väl från början blivit en valp från Pudel, Portugisisk vattenhund eller Lagotto. Jag sökte också efter valp från dessa raser men jag fastnade till slut för Labradoodle. En helt underbar individ. Uppfödarna av ALD (WALA) är mycket seriösa trots vad opponenter skriver på denna tråd. Jag kände verkligen inte att jag behövde ngn oberoende källa utan för det syfte som jag hade så räckte det med följa upp stamträd, kontroll på uppfödare och ta del av utförliga hälsotester på föräldrar och individ
Fast det Finns ju ingen kontroll på uppfödarna. Hälsotester och annat fylls godtyckligt i av uppfödarna själva.

Jag har verkligen ingenting emot att någon köper en blandras eller att det vurmas för ett projekt man tror på - de flesta är säkert himla trevliga hundar (sådär som hundar är alltmest) men det doodlebranschen pysslar med är ju ofta rent lurendrejeri som lever genom populärmedia. Det avlas fram och krängs hundar för hutlösa överpriser överallt och ingenstans, det är ingenting som gör vare sig 'rasen' i stort, de individuella hundarna eller valpköparna någon tjänst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp