Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Du skriver att flergenerations är friskare än första generationen jag tror tvärtom.
I första generationen kan man använda skk hunddata för att kolla upp mamman och pappan sålänge dom är reggade.
Jag uttryckte mig lite klumpigt. Eftersom den valp jag köpte var 7e generationen ALD så antar jag att egenskaper är lite mer förutsägbara. Jag garderar mig lite - det innebär inte nödvändigtvis att alla egenskaper är mer förutsägbara än hos de tidiga generationerna. Varje uppfödare måste sedan välja ut de individer ur varje generation som bäst uppfyller rasstandarden (temperament, exteriör och päls) för att öka sannolikheten att kommande generation uppvisar ökad homogenitet i enlighet med Labradoodlens rasstandard. Friskare - jag kan inte uttala mig om det.
 
... Och dessa stamträd, kontroller och hälsotester är exakt vatten värda, och det är falsk marknadsföring att prata om dem i de termerna. Vad har du för agenda med att sprida de här falska påståendena om och om igen?
Jag svarar bara på de frågor och invändningar som jag får. Och det är många .....
 
Absolut. Passar bra till tävling om du har tiden och det intresset.

Det kunde mycket väl från början blivit en valp från Pudel, Portugisisk vattenhund eller Lagotto. Jag sökte också efter valp från dessa raser men jag fastnade till slut för Labradoodle. En helt underbar individ. Uppfödarna av ALD (WALA) är mycket seriösa trots vad opponenter skriver på denna tråd. Jag kände verkligen inte att jag behövde ngn oberoende källa utan för det syfte som jag hade så räckte det med följa upp stamträd, kontroll på uppfödare och ta del av utförliga hälsotester på föräldrar och individ
Vad har man för mål med aveln av labrador-pudelblandningen? Är det en brukshund, menad att tävla i något? Jakthund, apportör, som labradoren? Vallhund? Vad gör man med en sån? Varför föder man upp dem? Vad är målet och meningen med dem? Jag som vill ha en servicehund om några år, är det något för mig när jag ska välja hund? Varför/varför inte?
 
Vad har man för mål med aveln av labrador-pudelblandningen? Är det en brukshund, menad att tävla i något? Jakthund, apportör, som labradoren? Vallhund? Vad gör man med en sån? Varför föder man upp dem? Vad är målet och meningen med dem? Jag som vill ha en servicehund om några år, är det något för mig när jag ska välja hund? Varför/varför inte?
Mäh servicehundar ju 😂
 
Absolut. Passar bra till tävling om du har tiden och det intresset.

Det kunde mycket väl från början blivit en valp från Pudel, Portugisisk vattenhund eller Lagotto. Jag sökte också efter valp från dessa raser men jag fastnade till slut för Labradoodle. En helt underbar individ. Uppfödarna av ALD (WALA) är mycket seriösa trots vad opponenter skriver på denna tråd. Jag kände verkligen inte att jag behövde ngn oberoende källa utan för det syfte som jag hade så räckte det med följa upp stamträd, kontroll på uppfödare och ta del av utförliga hälsotester på föräldrar och individ
Var någonstans följde du upp stammen, vem kontrollerar uppfödaren och var hittade du den informationen, var tog du del av de utförliga hälsotesten på föräldrarna och vem gjorde den informationen tillgänglig för dig, vilka tester har gjorts på din valp/unghund och när?
 
Fast det Finns ju ingen kontroll på uppfödarna. Hälsotester och annat fylls godtyckligt i av uppfödarna själva.

Jag har verkligen ingenting emot att någon köper en blandras eller att det vurmas för ett projekt man tror på - de flesta är säkert himla trevliga hundar (sådär som hundar är alltmest) men det doodlebranschen pysslar med är ju ofta rent lurendrejeri som lever genom populärmedia. Det avlas fram och krängs hundar för hutlösa överpriser överallt och ingenstans, det är ingenting som gör vare sig 'rasen' i stort, de individuella hundarna eller valpköparna någon tjänst.
Bara inom en organisation i USA finns 70000 registrerade Labradoodles och i Sverige lika många individer som för Portugisisk Vattenhund - ca 2100 individer. Många lurade köpare med andra ord
 
Bara inom en organisation i USA finns 70000 registrerade Labradoodles och i Sverige lika många individer som för Portugisisk Vattenhund - ca 2100 individer. Många lurade köpare med andra ord
Absolut! Marknadsföringen fungerar verkligen, det ser man här i UK också - även bland de 'oregistrerade' valpfabrikerna desvärre. Det är verkligen inte bra för någon typ av hund att drabbas av den här hypen, och försöken av storuppfödare att framstå som seriösa med "registrerade" hälsoresultat och "stamtavlor" hjälper inte situationen.
 
Alltså, jag har verkligen inget emot blandrasavel om den sker med ett uttalat syfte, med medvetenhet om hälsa, och med en linje och en stringens i hur blandrasen tas fram - jag tänker exempelvis på draghundsblandningar och en del jakthundskorsningar. Men jag kan inte för mitt liv se hur en labradoodle är bättre än en labrador eller en pudel - jag kan bara se hur de är så mycket sämre än de bra exemplaren av vardera rasen. Och då finns det inget giltigt skäl för blandrasen längre, men däremot ett antal helt förkastliga skäl, av vilka det ekonomiska skälet är det allra tyngst vägande. Och det är tragiskt, både för hundarna och för valpköparna.
 
Vad har man för mål med aveln av labrador-pudelblandningen? Är det en brukshund, menad att tävla i något? Jakthund, apportör, som labradoren? Vallhund? Vad gör man med en sån? Varför föder man upp dem? Vad är målet och meningen med dem? Jag som vill ha en servicehund om några år, är det något för mig när jag ska välja hund? Varför/varför inte?
Sällskapshund och terapihund. Ursprungliga syftet hittar vi på 80-talet. Conron ville hjälpa en kvinna med en ledarhund som hennes allergiske make inte skulle få besvär av. Efter lite pyssel lyckade Conron till slut föda upp tre stycken "labradoodles" var av kvinnan fick en. Detta väckte intresse från olika håll och avelsarbetet startade. Hööks som var tidiga i Sverige har en bra sida med frågor och svar. https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/
Om du vill veta mer om Labradoodle som servicehund så får du söka information på nätet
 
Sällskapshund och terapihund. Ursprungliga syftet hittar vi på 80-talet. Conron ville hjälpa en kvinna med en ledarhund som hennes allergiske make inte skulle få besvär av. Efter lite pyssel lyckade Conron till slut föda upp tre stycken "labradoodles" var av kvinnan fick en. Detta väckte intresse från olika håll och avelsarbetet startade. Hööks som var tidiga i Sverige har en bra sida med frågor och svar. https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/
Om du vill veta mer om Labradoodle som servicehund så får du söka information på nätet
Jo jag vet hur det började, men jag ser inte att det är det målet som aveln har i dag? Det är inte många labradorkosrningar som är servicehundar, vad jag har förstått. Med tanke på hur många valpar som säljs borde det vara många.
 
Inte i någon större utsträckning - och ingenting skulle jag vilja säga. Du får en hund med osäker bakgrund, okänd hälsostatus i bakre led och ofta bekymmersam pälsvård. Säkert lika pigg och glad som en labbe eller pudel, för all del. :)
Och för det, en blandras alltså, vill folk betala 50 000-75 000 kr. Det är för mig fortfarande märkligt att vissa blandraser skulle vara "finare" och "bättre" än andra och därmed kosta mer. Baserat på vad? Deras egenskaper verkar ju inte tillföra något som inte en labbe har, så som servicehund funkar nog labbe bättre.
 
Och för det, en blandras alltså, vill folk betala 50 000-75 000 kr. Det är för mig fortfarande märkligt att vissa blandraser skulle vara "finare" och "bättre" än andra och därmed kosta mer. Baserat på vad? Deras egenskaper verkar ju inte tillföra något som inte en labbe har, så som servicehund funkar nog labbe bättre.
Det är ju för att de tolereras mer ofta att allergiska (enligt kenneln hööks), vilket kenneln själva beror på att "de har en päls som mår bra av att tvättas ofta".
Så med andra ord, duscha din labbe ofta, så får du allt positivt som labradoodlen för med sig, men utan alla problem :idea:
 
Sällskapshund och terapihund. Ursprungliga syftet hittar vi på 80-talet. Conron ville hjälpa en kvinna med en ledarhund som hennes allergiske make inte skulle få besvär av. Efter lite pyssel lyckade Conron till slut föda upp tre stycken "labradoodles" var av kvinnan fick en. Detta väckte intresse från olika håll och avelsarbetet startade. Hööks som var tidiga i Sverige har en bra sida med frågor och svar. https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/
Om du vill veta mer om Labradoodle som servicehund så får du söka information på nätet

Hur många labradoodels används som terapihundar eller inom något annat arbetsområde än som sällskapshundar? Jag känner inte till en enda arbetande labradoodle.
 
Hittade detta
"Labradoodle finns i tre storlekar:
Standard: Höjd: 53-61 cm. Vikt: 22-30 kg.
Medium: Höjd: 43-50 cm. Vikt: 14-18 kg.
Miniatyr: Höjd: 35-40 cm. Vikt: 10-12 kg."

Så om hunden är 41 cm i höjd och väger 13 kg, vad är den för storlek då? ;)
Eller 52 cm i höjd och väger 20 kg?
 
Sällskapshund och terapihund. Ursprungliga syftet hittar vi på 80-talet. Conron ville hjälpa en kvinna med en ledarhund som hennes allergiske make inte skulle få besvär av. Efter lite pyssel lyckade Conron till slut föda upp tre stycken "labradoodles" var av kvinnan fick en. Detta väckte intresse från olika håll och avelsarbetet startade. Hööks som var tidiga i Sverige har en bra sida med frågor och svar. https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/
Om du vill veta mer om Labradoodle som servicehund så får du söka information på nätet
Du sa ju att du besvarade frågor.

Vi kan göra det enklare. Vilka hälsotest hade utförts på din hunds föräldrar och var hittade du resultatet? Vilka hälsotest har utförts på din hund?
 
Hur många labradoodels används som terapihundar eller inom något annat arbetsområde än som sällskapshundar? Jag känner inte till en enda arbetande labradoodle.

På klubbens hemsida ges exempel på fem hundar. En certifierad diabeteshund, övriga är skol- och terapihundar.

Tillägg: Några stycken service/assistanshundar är inte särskilt unikt, det finns i rätt många raser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp