Bukefalos 28 år!

Labradoodle (utbruten från Oseriös avel 2021)

Bara inom en organisation i USA finns 70000 registrerade Labradoodles och i Sverige lika många individer som för Portugisisk Vattenhund - ca 2100 individer. Många lurade köpare med andra ord

Nar jag googlar labradoodle har i USA sa ar svaren en blandning mellan att det finns labradoodles pa olika shelters runt landet for adoption och att det finns labradoodle puppies for under $500.

Och ja, tyvarr ... manga lurade kopare.
 
Sällskapshund och terapihund. Ursprungliga syftet hittar vi på 80-talet. Conron ville hjälpa en kvinna med en ledarhund som hennes allergiske make inte skulle få besvär av. Efter lite pyssel lyckade Conron till slut föda upp tre stycken "labradoodles" var av kvinnan fick en. Detta väckte intresse från olika håll och avelsarbetet startade. Hööks som var tidiga i Sverige har en bra sida med frågor och svar. https://www.labradoodle.se/labradoodle-fakta/
Om du vill veta mer om Labradoodle som servicehund så får du söka information på nätet
Jag är nog den här i tråden som kan minst om avel och liknande. Men jag förstår poängen med att man ibland korsar nära jaktraser för att få fram en bättre jakthund- och som används för det ändamålet. Jag förstår också poängen med att man korsar draghundsraser för att få fram bättre draghundar-som också används för just detta i största mån. Men här har vi en "ras" som du kallar den där man tagit labrador och pudel för att få fram en bättre... ja, en bättre vadå? Att EN person ville få fram en hund som en kvinnas man inte var allergisk mot är ju en sak, men det är 40 år sedan, har man inte kommit längre, inte lärt sig något alls? Inte kommit på något mål?

Du skriver att han för 40 år sedan ville ta fram en ledarhund. Ledarhundar har blinda. Det innebär att den här korsningen lever kvar för att den är BÄTTRE än labrador som ledarhund, inte lika bra, inte sämre utan BÄTTRE. Det måste väl vara vad man ser hos den?

Varför används fortfarande mest labradorer då? Om den "rasen" du har fortfarande anses vara bättre så att man avlar på den?

Jag såg en dokumentär på Youtube om en blind person som skulle få en ledarhund och där var ju de som födde upp, utbildade och lämnade ut ledarhundar också delaktiga förstås, de förklarade att de så smått börjat korsa in golden i labrador för att få en mer aktiv ledarhund men will to please ändå, de valde att avla på hundar som visat sig aktivare än andra också. Fortfarande inte labrador-pudelkorningar. Märkligt! Den borde väl vara väldigt aktiv i jämförelse med labbe i sådana fall tänker jag??
 
Att dom är allergivänliga juuu 😂 (och inte fäller )
Vlket ALLA borde veta med lite logiskt tänkande att om man tar en fällande ras som man faktiskt kan vara allrgisk mot om man är allergisk mot pälsdjur och korsar med en mer allergivänlig ras a´la pudel så tar man liksom bort det där "mer allergivänliga" i valparna. Det kan ju bli lite hipp som happ med gener..... Hade förstått om man tagit två allergivänliga i så fall.... och som inte fäller ;)
 
På klubbens hemsida ges exempel på fem hundar. En certifierad diabeteshund, övriga är skol- och terapihundar.

Tillägg: Några stycken service/assistanshundar är inte särskilt unikt, det finns i rätt många raser.
Det finns shibor som är terapi och service/assistanshundar också, men jag vet inte om jag skulle påstå att de är är mer lämpade för det än andra hundar bara därför. Ehum. 😅
 
Vlket ALLA borde veta med lite logiskt tänkande att om man tar en fällande ras som man faktiskt kan vara allrgisk mot om man är allergisk mot pälsdjur och korsar med en mer allergivänlig ras a´la pudel så tar man liksom bort det där "mer allergivänliga" i valparna. Det kan ju bli lite hipp som happ med gener..... Hade förstått om man tagit två allergivänliga i så fall.... och som inte fäller ;)
Antar det är för att labradoren redan var servicehund :) men labradoodlen är ju projektet som skapade magiska hundar 😂
 
Nu blir det kanske lite raljerande eller tramsande i tråden, @GOTGULD. Förlåt för det från min sida i alla fall, men hypen är ju verkligen så obegriplig att det blir fånigt. Klart man kan köpa en doodle/poo om man tycker att det är gulligt med en lurvig hund som är lite sådär retrieverglad - det tror jag att de allra flesta på det här forumet rycker på axlarna åt. Det finns rätt gott om olika blandraser och både lyckade och mindre lyckade renraser här trots allt, men det de stora drivande rösterna bakom doodleuppfödningen påstår är ju helt enkelt inte sant och priserna inte motiverade. 🤷‍♀️
Bläddrar du runt på hundforumet en stund ska du se att även andra typer av avel, SKK inkluderat, får både kritik och kängor.
 
Det finns shibor som är terapi och service/assistanshundar också, men jag vet inte om jag skulle påstå att de är är mer lämpade för det än andra hundar bara därför. Ehum. 😅

I USA finns korthårscollie som man tränat som ledarhundar till synskadade. Jag skulle knappast säga att rasen generellt är lämpad till det eller tycka att det vore ett bra rasval för någon som behöver en ledarhund... :cautious:
 
Det är ju för att de tolereras mer ofta att allergiska (enligt kenneln hööks), vilket kenneln själva beror på att "de har en päls som mår bra av att tvättas ofta".
Så med andra ord, duscha din labbe ofta, så får du allt positivt som labradoodlen för med sig, men utan alla problem :idea:
Jag som är allrgisk mot detta eviga duschande av hund som en del gör... för sin egen skull och inte hundens alltså.

En av mina, dobermann, duschade som valp några gånger, sedan levde hon tills hon var 12 utan att duschas. En ren och fin hund, borstades och sådär men inte dusch eftersom hon inte var smutsig.

Om jag hade gjort det hade hon kanske blivit något annat än dobermann?
 
Nu blir det kanske lite raljerande eller tramsande i tråden, @GOTGULD. Förlåt för det från min sida i alla fall, men hypen är ju verkligen så obegriplig att det blir fånigt. Klart man kan köpa en doodle/poo om man tycker att det är gulligt med en lurvig hund som är lite sådär retrieverglad - det tror jag att de allra flesta på det här forumet rycker på axlarna åt. Det finns rätt gott om olika blandraser och både lyckade och mindre lyckade renraser här trots allt, men det de stora drivande rösterna bakom doodleuppfödningen påstår är ju helt enkelt inte sant och priserna inte motiverade. 🤷‍♀️
Bläddrar du runt på hundforumet en stund ska du se att även andra typer av avel, SKK inkluderat, får både kritik och kängor.
Om man köper en blandras får man kanske stå för det i så fall.

Vad jag tycker är trist är att de marknadsförs som exceptionella som terapihundar/servicehundar. Det stämmer inte, det är falsk marknadsföring tycker jag, då flertalet andra raser duger bättre till det än den, och oerhört trist att man trissar upp priserna på en sådan blandras med köpare som är i behov av en hjälpande hund i åtanke.
 
Labbar och schäfer är väl de vanligaste raserna för service- och ledarhundar som utbildas, om jag inte minns fel?
Dobermann och rottweiler kan jag tänka mig att det är som i andra raser; det finns några stycken.
Labbe och schäfer är de vanligaste, men Dobermann användes en del förr (:heartheart) , så jag kan tänka mig att det finns fler av alla de här raserna än av en "ras" som avlas för det ändamålet. Eller hur det nu var.
Pudel har jag läst någonstans också, men vet inte hur stort det egentligen är.
 
Nu blir det kanske lite raljerande eller tramsande i tråden, @GOTGULD. Förlåt för det från min sida i alla fall, men hypen är ju verkligen så obegriplig att det blir fånigt. Klart man kan köpa en doodle/poo om man tycker att det är gulligt med en lurvig hund som är lite sådär retrieverglad - det tror jag att de allra flesta på det här forumet rycker på axlarna åt. Det finns rätt gott om olika blandraser och både lyckade och mindre lyckade renraser här trots allt, men det de stora drivande rösterna bakom doodleuppfödningen påstår är ju helt enkelt inte sant och priserna inte motiverade. 🤷‍♀️
Bläddrar du runt på hundforumet en stund ska du se att även andra typer av avel, SKK inkluderat, får både kritik och kängor.
Tack - det började med ett litet försiktigt inlägg på en tråd och jag trodde i min enfald att frågan om Labradoodle vara-eller-intevara inte längre var så het. Mycket av frågorna som ställs kan frågeställaren själv söka svar på genom att söka på nätet och kontakta de olika aktörerna. Jag tillbringar nu hellre min tid med en underbar 10 månaders ALD med klockren och tydlig stamtavla, ett tydligt och omfattande testprotokoll och från en seriös uppfödare.
 
Tack - det började med ett litet försiktigt inlägg på en tråd och jag trodde i min enfald att frågan om Labradoodle vara-eller-intevara inte längre var så het. Mycket av frågorna som ställs kan frågeställaren själv söka svar på genom att söka på nätet och kontakta de olika aktörerna. Jag tillbringar nu hellre min tid med en underbar 10 månaders ALD med klockren och tydlig stamtavla, ett tydligt och omfattande testprotokoll och från en seriös uppfödare.
En blandras har ingen stamtavla, inte ens din.
Vad är det för omfattande testprotokoll?
 
Tack - det började med ett litet försiktigt inlägg på en tråd och jag trodde i min enfald att frågan om Labradoodle vara-eller-intevara inte längre var så het. Mycket av frågorna som ställs kan frågeställaren själv söka svar på genom att söka på nätet och kontakta de olika aktörerna. Jag tillbringar nu hellre min tid med en underbar 10 månaders ALD med klockren och tydlig stamtavla, ett tydligt och omfattande testprotokoll och från en seriös uppfödare.
Nej, det du skrev var inte alls ett försiktigt litet inlägg, det får du stå för tycker jag. Det var ett rätt sturskt inhopp i diskussionen som åtföljdes av länkar och påståenden många av oss inte instämmer i, det är klart att du får motsvar.
Vi har helt uppenbart olika uppfattning om vad som räknas som en klockren och tydlig stamtavla och seriös uppfödare. Testprotkoll vet jag inte ens vad det är.

Det folk motsäger sig är ju inte korsningens vara eller icke vara per se, utan hur handeln, syftet och marknadsföringen hanteras.
 
Jag som är allrgisk mot detta eviga duschande av hund som en del gör... för sin egen skull och inte hundens alltså.

En av mina, dobermann, duschade som valp några gånger, sedan levde hon tills hon var 12 utan att duschas. En ren och fin hund, borstades och sådär men inte dusch eftersom hon inte var smutsig.
Min labradorblandning duschas en del, men det är mest för att hon älskar att rulla sig i flytgödsel, ruttna döda djur, hönsbajs och annat sådant trevlig som jag helst inte vill ha i sängen sen när vi kommer in ;)
 
Labbe och schäfer är de vanligaste, men Dobermann användes en del förr (:heartheart) , så jag kan tänka mig att det finns fler av alla de här raserna än av en "ras" som avlas för det ändamålet. Eller hur det nu var.
Pudel har jag läst någonstans också, men vet inte hur stort det egentligen är.
Jag har några år haft almanackan med ledarhundsvalpar från Synskadades riksförbund, och då har det nästan bara varit labbe med. Men någon schäfer och pudel har det också smugit sig in på några bilder, så det verkar som om det finns några i alla fall :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp