Labrador, lagotto eller någon annan retriever?

Alltså om du redan från start upplever att goldens är en korkad ras så känns det som en rätt dålig utgångspunkt faktiskt - det finns ju så många andra hundraser som säkert skulle passa dig bättre även som assistanshund. Plus att det känns rätt tråkigt att kalla döma ut en ras som ”tappad” för att den inte är som en dobermann.

Så, jag tycker du ska kolla på andra alternativ som känns bättre från början och skita i vad folk tycker borde vara en bra hund. Uppenbarligen har du koll på vad du vill ha/kan erbjuda och om tex rottweiler fungerar för dig och din personlighet och för uppgiften - kör på det då istället för vad som ”borde” vara en bättre hund.
Det var ju lite därför jag undrade om de mörkare golden som faktiskt ser betydligt trevligare ut och dessutom verkar smartare är just jaktgolden enbart eller hur det låg till. Som det har varit nu är alltså golden inte ett alternativ just eftersom de vita har givit mig så trista upplevelser, men om det nu är så att man kan få tag på både vettigare och snyggare mörka individer (som jag dessutom tycker ser ut och verkar som en annan hund) utan att för den skull köpa på sig en renodlad jakthund, så är det väl inte alls fel att omvärdera tankarna.
Jag dömer inte ut rasen som tappad för att den inte är som dobermann, det är för att de jag träffat av den rasen inte har varit några direkta genier, sättet de har varit/är på, deras beteende liksom. Jag jämförde med dobermann eftersom det känns så stor skillnad mot vad jag är van vid.
I övrigt har jag ingen aning om rottweiler fungerar för arbetet, men för min personlighet gör den. Jag fick hunden i present, jag hade inte ens tänkt skaffa hund just då, men just hon fungerade utmärkt för arbetet, vilket imponerade och överraskade både mig och andra. Hon var otroligt lyhörd och "med", och hon var bara en valp. Och det kanske bara var en tillfällighet, hennes personlighet och inte rasen som sådan.

Därav min grundfråga om golden med mörkare färg. Jag ber om ursäkt för mina ordval om golden.

Och för att jag snodde TS tråd lite, förlåt!
 
Vet inte om man får rekommendera kennlar i forumet, så skickar ett pm.

Visste inte att man inte får rekommendera kennlar på forumet. Att varna för kennlar kanske är svårare, men folk får gärna skicka mig PM på bådadera.
 
Satt länge igår och gick igenom närliggande kennlar på rasdata. Behöver kolla mer men en sak jag reagerar på är att vissa av kennlarna skriver att de föder upp "jaktlabradorer" trots att de finns på rasdata för icke jaktlabradorer. Vad betyder det? Bara att de används för jakt eller är de lika hårt arbetande som jaktlinjerna?

Något som jag också noterar är att kennlarna som beskriver sina labradorer som jaktlabradorer också har ett annorlunda utseende. De ser smalare ut, alltså inte i hullet utan byggnaden (kropp och knopp). Jag kan tycka att dessa mer lättbyggda labradorer ser mer tilltalande ut. Andra påminner mig faktiskt om rottweiler, de är liksom grova och breda i ansiktet/huvud och inte bara kroppen.

Jag kan se samma skillnader inom andra raser. Inom finsk lapphund finns det också grovt byggda och mer smalt byggda, återigen är det den grovt byggda som går på utställning. Själv kan jag föredra något mellanting när det gäller finsk lapphund, inte för grov men inte heller för tanig. Lagom är bäst heter det.
 
Naturligtvis ska även de sk jaktlabradorerna ligga i rasdata, det är samma ras bara att det inom rasen finns två olika typer. Den träning du beskrivit är måttlig och av den typ som vilken sällskapsras som helst klarar och är nöjd med så jag tycker att du helt ska strunta i vad som tilltalar dig utseendemässigt utan vad som passar in i din fars vardag. Det är bara att köpa sig bekymmer att köpa sig för mycket hund vilket jag tyvärr sett många gånger, hundägande ska vara lätt och roligt både för hund och ägare. Sen finns det ju säkert även inom "utställnings" varianten vettiga kennlar som hellre föder upp trevliga hundar än de som går bra i ringen. Visst är utställningstypen inte tilltalande i ringen men faktum är att där premieras ofta feta hundar som oftast ändå skulle se trevliga ut i normalhull. Jag tycker att utställningsvarianten oftast ser riktigt trevlig ut när folk håller de i normalt hull, de jaktlabbar jag träffat är ju en helt annan hund i huvudet och jag har svårt att se att de skulle trivas med promenader och lite nosaktivering.
 
Naturligtvis ska även de sk jaktlabradorerna ligga i rasdata, det är samma ras bara att det inom rasen finns två olika typer. Den träning du beskrivit är måttlig och av den typ som vilken sällskapsras som helst klarar och är nöjd med så jag tycker att du helt ska strunta i vad som tilltalar dig utseendemässigt utan vad som passar in i din fars vardag. Det är bara att köpa sig bekymmer att köpa sig för mycket hund vilket jag tyvärr sett många gånger, hundägande ska vara lätt och roligt både för hund och ägare. Sen finns det ju säkert även inom "utställnings" varianten vettiga kennlar som hellre föder upp trevliga hundar än de som går bra i ringen. Visst är utställningstypen inte tilltalande i ringen men faktum är att där premieras ofta feta hundar som oftast ändå skulle se trevliga ut i normalhull. Jag tycker att utställningsvarianten oftast ser riktigt trevlig ut när folk håller de i normalt hull, de jaktlabbar jag träffat är ju en helt annan hund i huvudet och jag har svårt att se att de skulle trivas med promenader och lite nosaktivering.

Jag trodde att rasdata bara var utställningslinjer eftersom jaktlabradorer har en ytterligare rasdata. Då förstår jag.
 
Det var tråkig läsning. Får en helt annan uppfattning när jag söker på rasen. Rasen ska tydligen ha en genomsnittlig livslängd på 15-17 år medan labrador har 10-14 år. Båda raserna ska väl dras med HD i mer eller mindre utsträckning. Känns som alla raser har någon form av HD-problematik.
Fast lagotton har helt klart mer problem. Labradoren har nog aldrig haft det uppsving på aveln som lagotton fick en period då det fullkomligt sprutade ut valpar från kreti och pleti. Helt galet många ville ha lagotto en tid - precis som många ville ha dalmatiner efter Pongo-filmerna.
 
Naturligtvis ska även de sk jaktlabradorerna ligga i rasdata, det är samma ras bara att det inom rasen finns två olika typer. Den träning du beskrivit är måttlig och av den typ som vilken sällskapsras som helst klarar och är nöjd med så jag tycker att du helt ska strunta i vad som tilltalar dig utseendemässigt utan vad som passar in i din fars vardag. Det är bara att köpa sig bekymmer att köpa sig för mycket hund vilket jag tyvärr sett många gånger, hundägande ska vara lätt och roligt både för hund och ägare. Sen finns det ju säkert även inom "utställnings" varianten vettiga kennlar som hellre föder upp trevliga hundar än de som går bra i ringen. Visst är utställningstypen inte tilltalande i ringen men faktum är att där premieras ofta feta hundar som oftast ändå skulle se trevliga ut i normalhull. Jag tycker att utställningsvarianten oftast ser riktigt trevlig ut när folk håller de i normalt hull, de jaktlabbar jag träffat är ju en helt annan hund i huvudet och jag har svårt att se att de skulle trivas med promenader och lite nosaktivering.

Labradorerna är uppdelade i jaktavlade/icke jaktavlade på rasdata :)
 
Satt länge igår och gick igenom närliggande kennlar på rasdata. Behöver kolla mer men en sak jag reagerar på är att vissa av kennlarna skriver att de föder upp "jaktlabradorer" trots att de finns på rasdata för icke jaktlabradorer. Vad betyder det? Bara att de används för jakt eller är de lika hårt arbetande som jaktlinjerna?

Något som jag också noterar är att kennlarna som beskriver sina labradorer som jaktlabradorer också har ett annorlunda utseende. De ser smalare ut, alltså inte i hullet utan byggnaden (kropp och knopp). Jag kan tycka att dessa mer lättbyggda labradorer ser mer tilltalande ut. Andra påminner mig faktiskt om rottweiler, de är liksom grova och breda i ansiktet/huvud och inte bara kroppen.

Jag kan se samma skillnader inom andra raser. Inom finsk lapphund finns det också grovt byggda och mer smalt byggda, återigen är det den grovt byggda som går på utställning. Själv kan jag föredra något mellanting när det gäller finsk lapphund, inte för grov men inte heller för tanig. Lagom är bäst heter det.

En hel del uppfödare av utställningslabradorer skriver att de föder upp jakthundar, men kollar man på jaktprovsresultaten brukar de sällan ha mer än pris i NKL. En sådan uppfödare verkar ändå vara att föredra för din pappa efter vad du beskrivit här, de som startas på åtminstone något jaktprov har ju uppenbart en del av egenskaperna kvar. Det som gör labradoren till en bra sällskapshund grundas mångt och mycket i deras jaktegenskaper - framförallt deras will to please. Den mängden som de mer utställningsavlade labradorerna har, brukar räcka väl för en som vill ha en glad sällskapshund som hänger med på det mesta :)
Samma egenskaper, men i högkoncentrerad form, är också det som gör en jaktavlad labrador mindre lämplig för att bara vara en sällskapshund.
Jag har en jaktavlad labrador som jag jagar och tränar med, och han är en arbetsnarkoman. En fantastisk hund att arbeta med, men att inte ge honom mer än det du beskriver att din pappa vill göra, skulle göra honom olycklig.
 
Labradorerna är uppdelade i jaktavlade/icke jaktavlade på rasdata :)

Njaä? Vanliga rasdata för labrador ska väl innehålla båda delar? Och den specifika för jaktavlade ska bara innehålla jaktavlade. Så alla som finns på jaktavlade ska finnas på vanliga. Väl?

Sen är jaktavlad-versionen inte komplett tror jag. Min ena tik finns inte med trots att både hennes mor och far är med där. :)
 
Njaä? Vanliga rasdata för labrador ska väl innehålla båda delar? Och den specifika för jaktavlade ska bara innehålla jaktavlade. Så alla som finns på jaktavlade ska finnas på vanliga. Väl?

Sen är jaktavlad-versionen inte komplett tror jag. Min ena tik finns inte med trots att både hennes mor och far är med där. :)

Okej, jag trodde att det var helt delat? Men jag kan absolut ha missförstått!

Floyd var med där, men såg att han hade fallit bort nu i den senaste uppdateringen 🤔
 
Okej, jag trodde att det var helt delat? Men jag kan absolut ha missförstått!

Floyd var med där, men såg att han hade fallit bort nu i den senaste uppdateringen 🤔

Nej, jag tror jaktavlade är ett subset av labrador-rasdata. Min yngsta tiks mamma är med i båda, men alla hennes kullar syns inte i jaktavlade. Tycker det funkar sådär ärligt talat... Man använder ju rasdata mycket för att titta på släktingar och tidigare kullar osv och det är ju värdelöst om allt inte finns med.

Märkligt att Floyd fallit bort, Han är ju mer jaktavlad än de flesta.
 
Om man läser förstasidan på rasdata för jaktavlade labradorer framgår det tydligt att registret fn omfattar kullar födda 2006-2014. Om man trycker på länken kan man läsa att bakgrunden är att SKK ville undersöka ledhälsan i de båda populationerna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har länge varit på jakt efter min ras och har efter många om och men börjat kika på labrador eftersom den stämmer in på en del jag...
Svar
15
· Visningar
1 669
Senast: Sasse
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 109
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 050
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp