Labrador, lagotto eller någon annan retriever?

Hur missade jag den, tack för länken. Tips mottages gärna fortfarande, men nu har jag något verktyg i varje fall.
Eftersom det finns så otroligt många uppfödare skulle jag börja med att kolla vilka som finns i närheten - gå igenom statistik/hemsidor och se om några verkar vettiga utifrån det, därefter träffa uppfödarna som du hittat och som verkar bra på pappret. Hittar du ingen så, öka sökningen närliggande landskap osv :)

Kolla också om lokala sektionen av labbeklubben har några aktiviteter, då kan ni ju tex åka dit och träffa lite olika labbar :)
 
Vad gäller lagotto så hade den en rejält boom ett tag, vilket gav många hundar med ledproblematik och taskigt lynne. Lagotton är ingen hund jag över huvud taget skulle välja om jag inte ville jobba hårt med något.
Har en vän som haft flera lagotto, från flera olika linjer med det blir inga fler pga hälsoläget. Trots det har hon jobbat långt med dom hon hade inom narkotikasök mm (aktivt arbetat med dom i fält). Tyvärr har de flesta lagottos jag träffat haft någon form av hälsoproblematik, så jag personligen skulle välja labben alla dagar i veckan :)

Det var tråkig läsning. Får en helt annan uppfattning när jag söker på rasen. Rasen ska tydligen ha en genomsnittlig livslängd på 15-17 år medan labrador har 10-14 år. Båda raserna ska väl dras med HD i mer eller mindre utsträckning. Känns som alla raser har någon form av HD-problematik.
 
Väldigt många raser är uppdelade i utställnings- och arbetsvariant. Det finns hos retrivers, spaniels, vinthundar och brukshundar. De olika varianterna är många gånger så stora att det upplevs som två helt olika raser. Tyvärr är det dessutom ofta så att rasklubbarna bara håller på med utställningsvarianten, så att få en bra bild av den arbetande varianten är inte lika lätt alla gånger.

Att inte vilja stödja utställningsavel har jag full förståelse för, men ja, köp inte en arbetsvariant av en ras där ni gillar utställningsvarianten, för det blir troligen som att köpa en helt annan (extremt mycket mer krävande) ras och inte kul för någon.
Håller med om det här med att inte vilja stödja utställningsavel hos raser, men just när det gäller labrador så drar jag mig inte för att rekommendera utställningsvarianten. Det är väl framför allt för att det väl generellt inte är en typisk BIS-ras, mentaliteten är generellt väldigt stabil och den fortfarande har många bra egenskaper kvar, det är ju i regel en väldigt bra ”familjehund” och ”allroundhund”.
 
Tyvärr är det så att "kraftigare benstomme" hos många av utställningslabbarna egentligen är en omskrivning för övervikt. Hundarna är feta. Utställningslabben har marginellt större benstomme jämfört med jaktvarianten. Tyvärr är labben mycket matglad, vilket iofs är tacksamt vid träning, men också något som gör att den har lätt att lägga på sig övervikt.

Ger man inte labben för mycket mat och motionerar den ordentligt så är det överlag en sund hund, framförallt mentalt. Labben har inga ornormala proportioner och har därför inte problem med hud, andning eller andra sjukdomar som vissa hundraser har. Tyvärr lider kusinen flatten av cancersjukdomar i stor utsträckning. Överlag är inga av retriever- och spanielraserna osunda exteriört, även om cocker- och springer kan få problem med sina långa öron.

Hundraser man verkligen ska undvika pga sjukdomar är alla kortnosiga raser, i synnerhet mops, fralla, bulldog, pekingese och bostonterrier.

Tråkigt att flatten lider av cancersjukdomar. Har hört att golden också gör det? Dock är golden lite väl stora, även om de är helt underbara också. Har personligen kärat ner mig mer i golden under min uppväxt. Mött så otroligt mysiga individer. Sen älskar jag ju päls. Fast nu är det pappa som ska ha hunden och inte jag.

De osunda hundraserna du nämner är hundraser vi aldrig skulle köpa. Tycker så synd om alla fina hundsjälar som är fast i dessa hemska kroppar.
 
Jag tycker din pappa ska satsa på en labrador, av utställningslinjer eller dp.
En lagotto är en rolig hund, men min erfarenhet (egen i nästan 12 år samt känner många med lagotto) är att de kräver en del, inte bara promenader. En ulv i fårakläder, clown, klåfingrig apa och smidig som en katt, så skulle jag beskriva lagotto. Påhittiga och roliga att jobba med. Kan definitivt tänka mig en igen, om jag vill ha en hund att tävla och jobba med.

En labbe av utställningslinjer upplever jag jobbar gärna, men kräver det inte utan är nöjd att få promenader och bara vara med.
En, inte alltför smickrande, bild på vår labbe. 28,5 kg knähund :love: .
 

Bifogade filer

  • IMG_20190528_205108.jpg
    IMG_20190528_205108.jpg
    455,3 KB · Visningar: 98
Golden är inte större än labbe generellt sett även om en del hanar kan vara ganska kraftiga. Min tik vägen ca 25 kg, 51 cm i mankhöjd.
 
Jag tycker din pappa ska satsa på en labrador, av utställningslinjer eller dp.
En lagotto är en rolig hund, men min erfarenhet (egen i nästan 12 år samt känner många med lagotto) är att de kräver en del, inte bara promenader. En ulv i fårakläder, clown, klåfingrig apa och smidig som en katt, så skulle jag beskriva lagotto. Påhittiga och roliga att jobba med. Kan definitivt tänka mig en igen, om jag vill ha en hund att tävla och jobba med.

En labbe av utställningslinjer upplever jag jobbar gärna, men kräver det inte utan är nöjd att få promenader och bara vara med.
En, inte alltför smickrande, bild på vår labbe. 28,5 kg knähund :love: .

Då pappas förstahandsval alltid har varit en labrador så lär det väl bli det ändå. Bara jag som försöker komma på fler och mer "roliga" hundraser.

Jag gillar tokiga hundar, vår finska lapphund var en aktiv hund även om han inte hade problem med att varva ner. Älskar hundar som lätt går igång och vill springa på. Passade nyligen en liten malteser som jag körde slut på snabbt. Blev förvånad faktiskt. Regn gillade den inte heller. Dock var den busig och väldigt kärvänlig inomhus.
 
Golden är inte större än labbe generellt sett även om en del hanar kan vara ganska kraftiga. Min tik vägen ca 25 kg, 51 cm i mankhöjd.

Har fått för mig att de har högre mankhöjd men kanske har fel. Träffade en goldenhane som var väldigt stor, men han var också större än rasstandard. Inte tjock alltså utan stor/hög. Helt underbar hund dock.
 
Tråkigt att flatten lider av cancersjukdomar. Har hört att golden också gör det? Dock är golden lite väl stora, även om de är helt underbara också. Har personligen kärat ner mig mer i golden under min uppväxt. Mött så otroligt mysiga individer. Sen älskar jag ju päls. Fast nu är det pappa som ska ha hunden och inte jag.
Flattar är större än Golden ;) och Golden blir också allt mer uppdelad mellan jakt och utställningslinjer och har definitivt sina problem, så visst förekommer cancer om än kanske inte lika vanligt förekommande som hos flatten. Det finns även en del andra sjukdomar som är vanliga och som Goldenklubben försöker kartlägga/jobba med.
 
Flattar är större än Golden ;) och Golden blir också allt mer uppdelad mellan jakt och utställningslinjer och har definitivt sina problem, så visst förekommer cancer om än kanske inte lika vanligt förekommande som hos flatten. Det finns även en del andra sjukdomar som är vanliga och som Goldenklubben försöker kartlägga/jobba med.

Hoppsan, där ser man. Noll koll på retrievers. Får börja läsa på om labbe så att jag kan hjälpa pappa att köpa rätt hund.
 
Hoppsan, där ser man. Noll koll på retrievers. Får börja läsa på om labbe så att jag kan hjälpa pappa att köpa rätt hund.
Jag tror på att försöka träffa många på olika aktiviteter (som inte är utställning då om din pappa inte gillar det). Min sektion i Goldenklubben brukar tex anordna familjedag där en kan träffa många goldens från olika uppfödare som är allt från rena familjehundar till jakthundar. Jättetrevligt och roligt att se variationer inom rasen :)
 
En "utställningslabbe" behöver absolut inte vara fet och absolut inte ställas ut heller, så låt inte dig själv eller far bli blinda på just utställningsordet - vissa linjer omnämns helt enkelt så i folkmun.
I min agilitygrupp hade vi världens härligaste, nätta lilla cholkladtik! Hon var aktiv ( och fick lagom med mat ;) ) och blev sålunda en mycket sund och arbetsvillig sällskapshund.
 
Då pappas förstahandsval alltid har varit en labrador så lär det väl bli det ändå. Bara jag som försöker komma på fler och mer "roliga" hundraser.

Jag gillar tokiga hundar, vår finska lapphund var en aktiv hund även om han inte hade problem med att varva ner. Älskar hundar som lätt går igång och vill springa på. Passade nyligen en liten malteser som jag körde slut på snabbt. Blev förvånad faktiskt. Regn gillade den inte heller. Dock var den busig och väldigt kärvänlig inomhus.
Labben hittar på sin beskärda del av hyss han med (vi hade lagotton när vi skaffade honom så han är väl upplärd av henne :p).
Lätt att få igång men också lätt att varva ner.
Vet inte om man får rekommendera kennlar i forumet, så skickar ett pm.
 
Kan tillägga att min granne som var en av instruktörerna på min BK också hade en liten labbetik, fast en svart av jaktlinjer - och jävlarigatan vilken arbetsmaskin! Jag hade Aldrig pallat!
 
Flattar är större än Golden ;) och Golden blir också allt mer uppdelad mellan jakt och utställningslinjer och har definitivt sina problem, så visst förekommer cancer om än kanske inte lika vanligt förekommande som hos flatten. Det finns även en del andra sjukdomar som är vanliga och som Goldenklubben försöker kartlägga/jobba med.
Vad är det för skillnader i jaktgolden och utställningsgolden? Är de vita golden utsällningsgolden och de mer gyllene jakt?
Golden är min hatras. Förlåt alla! De vita, de jag träffat är liksom så långa och klumpiga i kroppen,så på en hela tiden, och så korkade, verkar liksom inte riktigt kunna tänka själv. Folk rekommenderar mig golden för de är så lätta att träna med tanke på att jag vill ha en servicehund som hjälper mig och jag bara "Gud, nej, nej ,nej." jag är ju van vid dobermann liksom. En dobermann, jag menar, i min värld finns det nog ingen härligare ras, så att gå från det till golden, herremingud! :D Dock var min rottweilervalp så perfekt för sitt uppdrag som servicehund så jag ibland funderade på om hon kanske var en förklädd golden till och med? Tyvärr finns hon inte längre.
Men så såg jag den gyllene varianten och det verkar vara en helt annan hund, som tilltalar mig mer. Än den vita alltså. Inte än dobermann eller rottweiler....
 
Vad är det för skillnader i jaktgolden och utställningsgolden? Är de vita golden utsällningsgolden och de mer gyllene jakt
Nja, alltså utställningsavlade goldens är ofta tyngre/grövre med mer päls om en fokuserar på utsidan. Så generellt är dom ljusa mer åt utställningshållet om en ska kategorisera efter utseende men det finns trevliga arbetande hundar som inte är stora pälsiga sällskapshundar men ändå ljusa (och det går definitivt att jobba med vita goldens också, generellt - även om många låter bli för att det är ”sällskapshundar” eller ”familjehundar” så det finns oftast en del potential om en vill :) )

Vad gäller de som är mörkare så är det allt ifrån utställningsavlade till jakt-varianten så det går liksom inte riktigt att säga att färgen bestämmer (och framförallt inte då de som är lite mörkare).

Så en får kolla på föräldrar/släktingar och vad dom används till för att kunna säga vilka som är jaktavlade och vilka som är utställningsavlade om en verkligen vill kategorisera men många hamnar någonstans mellan om än med olika mycket drag av den ena eller andra typen :)

Och såklart så skiljer det en hel del även mentalt och aktivitetsmässigt - även hos dom som är renodlat utställning eller jakt beroende på vilka linjer en kollar på osv, så det är inte bara utseendemässigt.

Och det låter inte som att en flamsig Golden, för flams finns det typ i alla oavsett inriktning, är rätt hund för någon som har dobermann som ideal :D Känns som att det borde finnas andra lämpliga raser som är mer lika än Golden och dobbis :D
 
Nja, alltså utställningsavlade goldens är ofta tyngre/grövre med mer päls om en fokuserar på utsidan. Så generellt är dom ljusa mer åt utställningshållet om en ska kategorisera efter utseende men det finns trevliga arbetande hundar som inte är stora pälsiga sällskapshundar men ändå ljusa (och det går definitivt att jobba med vita goldens också, generellt - även om många låter bli för att det är ”sällskapshundar” eller ”familjehundar” så det finns oftast en del potential om en vill :) )

Vad gäller de som är mörkare så är det allt ifrån utställningsavlade till jakt-varianten så det går liksom inte riktigt att säga att färgen bestämmer (och framförallt inte då de som är lite mörkare).

Så en får kolla på föräldrar/släktingar och vad dom används till för att kunna säga vilka som är jaktavlade och vilka som är utställningsavlade om en verkligen vill kategorisera men många hamnar någonstans mellan om än med olika mycket drag av den ena eller andra typen :)

Och såklart så skiljer det en hel del även mentalt och aktivitetsmässigt - även hos dom som är renodlat utställning eller jakt beroende på vilka linjer en kollar på osv, så det är inte bara utseendemässigt.

Och det låter inte som att en flamsig Golden, för flams finns det typ i alla oavsett inriktning, är rätt hund för någon som har dobermann som ideal :D Känns som att det borde finnas andra lämpliga raser som är mer lika än Golden och dobbis :D
Det låter ju lite lovande att de mörkare inte behöver vara jaktavlade enbart! Och att man kan arbeta med deras...."dumhet" så de inte upplevs så "tappade".

Visst är steget enormt mellan dobermann och golden, dobermann är ju också barnsliga och flamsiga till viss del, men de känns ju ändå som om de kan samla ihop sig och skärpa sig när så krävs och det är lite det jag saknar hos de golden jag träffat på (inte så särdeles många får jag erkänna). Och att dobermann kan tänka själv, medan man hela tiden verkar behöva tänka för en golden. Säkert fördomar, jag vet. träffat dåliga exemplar, jag vet.
Men folk rekommenderar just golden för att de jämfört med dobermann är lugna, lättlärda, gör som man ber dem om mesta delen av tiden och inte behöver övertala dem så ofta, vilket anses vara en fördel när de arbetar som servicehund, och inte har samma aktiveringsbehov, vilket ju är att tänka på eftersom möjligheten till flera olika sorters aktiveringar försvinner lite i och med behovet av servicehund.
Jag tyckte jag kompromissade bra med rottweilern, men det var inte heller riktigt vad folk hade tänkt sig som servicehund! :D :o
 
Det låter ju lite lovande att de mörkare inte behöver vara jaktavlade enbart! Och att man kan arbeta med deras...."dumhet" så de inte upplevs så "tappade".

Visst är steget enormt mellan dobermann och golden, dobermann är ju också barnsliga och flamsiga till viss del, men de känns ju ändå som om de kan samla ihop sig och skärpa sig när så krävs och det är lite det jag saknar hos de golden jag träffat på (inte så särdeles många får jag erkänna). Och att dobermann kan tänka själv, medan man hela tiden verkar behöva tänka för en golden. Säkert fördomar, jag vet. träffat dåliga exemplar, jag vet.
Men folk rekommenderar just golden för att de jämfört med dobermann är lugna, lättlärda, gör som man ber dem om mesta delen av tiden och inte behöver övertala dem så ofta, vilket anses vara en fördel när de arbetar som servicehund, och inte har samma aktiveringsbehov, vilket ju är att tänka på eftersom möjligheten till flera olika sorters aktiveringar försvinner lite i och med behovet av servicehund.
Jag tyckte jag kompromissade bra med rottweilern, men det var inte heller riktigt vad folk hade tänkt sig som servicehund! :D :o
Skulle få panik om jag skulle behöva byta ut dobermann mot Golden. De är ju helt för olika för att det skulle funka 😬
Och då har jag ändå träffat bra goldens men retriever mentaliteten är ju så annorlunda.
 
Skulle få panik om jag skulle behöva byta ut dobermann mot Golden. De är ju helt för olika för att det skulle funka 😬
Och då har jag ändå träffat bra goldens men retriever mentaliteten är ju så annorlunda.
Eller hur! Jag har så svårt att tänka mig en sådan hund, det krockar. Det pratas mycket om att man ska välja hund efter vad man ska göra med sin hund, men något som jag ofta tänker på i sådana här trådar är också vad för personlighet/ egenskaper de olika raserna har och om de passar in med ens egen personlighet.
Ja, en golden skulle kanske mycket väl vara ett mycket bättre val som servicehund för mig än dobermann, men krocken tror jag, skulle bli väldigt väldigt stor mellan våra personligheter, man kan ju inte ta bort det de är liksom. Jag skulle sakna det som för mig är "hund" något förfärligt, lite som att katten jag har inte fyller sorgen och saknade och tomrummet som nu finns efter hund. Tänker jag helt tokigt?
 
Det låter ju lite lovande att de mörkare inte behöver vara jaktavlade enbart! Och att man kan arbeta med deras...."dumhet" så de inte upplevs så "tappade"
Alltså om du redan från start upplever att goldens är en korkad ras så känns det som en rätt dålig utgångspunkt faktiskt - det finns ju så många andra hundraser som säkert skulle passa dig bättre även som assistanshund. Plus att det känns rätt tråkigt att döma ut en ras som ”tappad” för att den inte är som en dobermann.

Så, jag tycker du ska kolla på andra alternativ som känns bättre från början och skita i vad folk tycker borde vara en bra hund. Uppenbarligen har du koll på vad du vill ha/kan erbjuda och om tex rottweiler fungerar för dig och din personlighet och för uppgiften - kör på det då istället för vad som ”borde” vara en bättre hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
Hundavel & Ras Jag har länge varit på jakt efter min ras och har efter många om och men börjat kika på labrador eftersom den stämmer in på en del jag...
Svar
15
· Visningar
1 681
Senast: Sasse
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 164
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp