Läckande vattenkopp -Hjälp!

Skruttan

Trådstartare
Vattenkoppen i min box har börjat läcka ibland. Jag tror att det är ventilen som fastnar i intryckt läge då det känns rätt trögt när man trycker på plattan...
(Har även vattenhink i boxen.)

Nu till min undran, kan man ta bort ventilen utan att stänga av vattnet? Har skruvat lite på den med törs inte fortsätta, är rädd att stå där med en fontän :crazy:
Har sökt på nätet men hittar ingenstans hur ventilen fungerar. Nån som vet?

Sv: Läckande vattenkopp -Hjälp!

Du måste stänga av vattnet innan du lossar den, precis som du trodde.
Det händer att man behöver blåsa rent ventilen från små grusliknande korn, oftast räcker det att du blåser hårt med munnen annars är det bra med en kompressor som har högre lufttryck.

Tack! Misstänkte det.
Då ska jag kolla med stallägaren, hyr förvisso stallplatsen men kan jag (eller min händige man) hjälpa till så gör jag gärna det... (tar längre tid annars).

Jag har bytt vattenkopp flera gånger. Min häst har en förmåga att sparka sönder dem. Bara att stänga av vattnet och skruva loss och sätta dit ny, eller täta om det behövs. Bra att veta vad huvud ledningen sitter i stallet om den skulle behöva stängs av någon gång. Jag har precis som du insett att det går snabbast att göra det själv.....;)

innan du börjar skruva bort något!

Är det en kopp med metalltunga? Pröva isåfall att med handen slå ett par gånger ritigt hårt på tungan in mot koppen, händer nämligen ofta att det bildas avlagringar vilket gör att tungan kärvar och koppen står och smårinner, men du behöver slå till rätt så hårt ett par gånger ! Pröva de först, funk:bump: ar inte det , stäng av vattnet och skruva bort ventilen!

Ja, det är en metalltunga i vattenkoppen. Kan säkert vara avlagringar, den har nog suttit där ett par år.... ska testa det först!

skriv sen hur det gick, förövrigt smög sig en liten hoppande gubbe in i mitt förrra inlägg utan att jag vet hur, bortse från den då den blev väldigt malplacerad !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka