Läder från Indien - tänk innan ni köper

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 707
Sv: Läder från Indien - tänk innan ni köper

Nu får jag upp den, men kan fortfarande inte se den för jag kommer bara tillbaka på ruta ett igen där jag ska logga in för att bekräfta att jag är över 18.

GAAAAAh.:eek:

Nu kan jag inte ens logga in längre (fel användarnamn och lösenord säger den....) Jag ger upp.

Kanske lika bra det.;) Det lilla jag såg av den var inte trevligt.:(

Urs :mad: När man sett den filmen inser man hur bra djurens liv avslutas här i sverige.

För er som såg filmen, så finns de de som vill få halalslakt lagligt i sverige :mad:

För er som såg filmen, så finns de de som vill få halalslakt lagligt i sverige :mad:

Den dagen det blir tillåtet så blir jag definitivt vegetarian. Tittade igenom filmer på Youtube bl.a. en där djuren slaktades halal. Det är ju inte klokt. Varför är det bättre och skära halsen av dem utan att bulta dem först? Jag fattar inte. Människor gör verkligen grymma saker mot djur, har de ingen medkänsla? Väldigt sorgligt, man skulle vilja rädda alla men det går inte. I Sverige kan vi i alla fall se till att sådana grymma metoder inte tillåts.

är det inte redan det :devil:

Nopp, djuret måste vara bedövat innan. Dvs med el, bult eller gas.
Jag jobbar som slaktare.

Däremot finns det halalkött i sverige, enda skillnaden är att det är en "halal-gubbe" som sticker djuret, allt annat görs precis som vanligt.

Sen, tyvärr, finns de ju det som slaktar halal-hemma, men de köttet får inte säljas eftersom djuren inte är veterinärbesiktade.

Här är en länk till troligen samma video där man inte behöver logga in:
http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=skin-trade-ili

pmm; vad tycker du om jobbet på slakteriet? Läste om en man som jobbade på ett av Scans slakterier i Sverige och till slut var tvungen att sluta och blev vegan. Han sa att om vi visste vad som händer bakom kulisserna, skulle vi vara veganer, att även Sverige inte är felfritt.

Jo, det är samma video. Började kolla på en annan video från päls farmarna i Kina på Petas Hemsida. Herregud, kunde knappt titta i 30 sekunder, alldeles för hemskt.

Så vi borde nog även tänka oss för när vi köper kläder med pälskragar etc. för de stackarna flås levande. Barbariskt! Hur kan man vara så grym?

Här är en länk till troligen samma video där man inte behöver logga in:
http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=skin-trade-ili

pmm; vad tycker du om jobbet på slakteriet? Läste om en man som jobbade på ett av Scans slakterier i Sverige och till slut var tvungen att sluta och blev vegan. Han sa att om vi visste vad som händer bakom kulisserna, skulle vi vara veganer, att även Sverige inte är felfritt.

Jag kan ju inte tala för alla de andra anläggningarna, där har jag ju som sagt aldrig vart!

Klart det finns folk som inte ska jobba som slaktare, men här förstår folk ganksa bra så de har omplacerat honom. visst var han duktig med djuren, men mindre duktig på att avliva. Djuret ska falla vid 1a bulten, inte 2a eller 3e.

Jag trivs jätte bra med mitt jobb, det är om inte annat otroligt lärorik och jag skulle gärna se att de tog in några hästar så man får se hur de ser ut innanför pälsen.

Det är så många som läser och hör osv osv. Det kryllar av veterinärer på svenska slakterier, det är i stallet och de är i slaktlokalen. Sen ställer ju köparna krav på oss, dvs ni som köper scans produkter.

Man får inte lasta en lastbil överfull, max tror jag är 16 djur, men det beror ju på storleken, lastbilen har spån på golvet, som tas ur och fylls på efter varje avlastning (smittorisken) djuren står på spån i stallet som oxå mockas ur så fort de lämnat boxen, de har fungerande vattenkoppar, övernattande djur får mat och mjölkas. Djuren får inte utsättas för halt underlag eller vägval, det ska bara finnas en väg att gå. De som hanterar djuren måste ha certifikat. En bonde som är 50 år och född i ladugården, får inte gå in och leda en ko i stallet.
Djuren ska vila 2 timmar innan de avlivas, det har med endorfinet att göra, ett stressat djurs kött går inte att använda. Lika så om djuret är skadat, det kan vara nya skador, som hänt under t.ex lastning, eller gamla skador då det bildats brosk, t.ex stångad i hagen.

Jag tycker alla som kan, faktiskt försöker besöka ett slakteri. Visst kan det se otäckt ut, men djuren behandlas med respekt.

Jag minns tydligt när vi var nere på sista stallet där svinen förvarades innan slakt (på en uppfödares gård), där de sa att de hade skabb i svinstallet och att de inte behandlade det eftersom de ändå skulle slaktas om några veckor. Så att SÅ mycket respekt får nog inte enstaka djur.

Det låter bra att de får varva ner innan de slaktas i alla fall, för hur ofta hör man inte att djuren är stressade när de transporteras förbi en (skrikande) :/

Tack för att du svarade med en vänlig ton :)

Angående att besöka ett slakteri, så ger det inte rätt bild enligt mig. Vem som helst kan rycka upp sig inför ett studiebesök eller ett besök av kontrollanter, det säger INGET om hur det ser ut när de inte är där och håller ett vakande öga. Så därför ville jag ta tillfället att fråga någon som är "bakom kulisserna" så att säga.

Hur gör man i Sverige med pälsdjur?

Jag hade för mig att man brukar "bedöva" eller avliva dem genom att sända skarpström genom hela kroppen på dem; man sticker in något i ändtarmen och något i munnen tror jag :S

Vi blir aldrig informerade när det kommer besökare, de enda som vet om det är oftast veterinärerna, eftersom det är mkt veterinär studenter hos oss. Det brukar ha 3-4 elever med sig som kollar på olika skador på djuren, lunginflamation, ledskador ect. De brukar vara där några dagar/veckan.

Några gånger om året är det revision, de är hemligt tills de står i slakthallen, knappt så vår högsta chef vet när de kommer. Just för man inte ska kunna "snygga till det". Utan det ska vara som det är alla andra dagar.

Bönder som levererar djur till oss får minst 2 besök/år av veterinär och livsmedelskontrollanter. De kollar att stallarna är snygga, djurhållningen fungerar, djuren är hela och friska och tar hygienprover på vatten och maten.

Djur som har skickat skadade/magra djur till oss har djuren blivit fotograferade, veterinären gör en anmälan och lämnar sen vidare till djurskyddsmyndigheten som åker ut och besöker gården för att se hur alla andra djuren ser ut.

Grisar skriker för ingenting ;) Jag har gått 2 veckor i svinhuset på skolan och bodde 100m från en grisgård där en av mina bästa vänner jobbar. Vi har vårt omklädningsrum ovanför stallet där de lastar av djuren, och man kan höra en ko råma, men den som vart med och flyttat en ko från t.ex. lösdrift till båsladugård, från sina bästisar, vet att de blir jätte ledsna och skriker hela dagen. Grisar kan man titta på så skriker dem i princip, men de är mest nyfikna, det märktes tydligt när vi lastade på slaktbilen.

Och såklart att djuren blir stressade av att åka transport, de kanske har åkt det 1 gång tidigare i sitt liv när de var bebisar, men man åker inte med grisar och kossor som man åker med en tävlingshäst precis, om det nu inte är en utställningskossa man har ;) Det finns ju hästar som åker transport ofta som ändå blir jätte uppstressade, såklart att en gris, ko, får också blir det.

De enda pälsdjuren vi slaktar är lamm/får, då har man en stor tång, påminner lite om en häxsax blandad med hovtång, med metallbrickor längst ut som sätts mot tinningarna så skickas det ström. Skulle jag bli avlivad skulle jag välja den metoden.

Att stoppa in något i rumpan och munnen verkar otroligt jobbigt och tidskrävande om inte annat. snarare att djuret får gå in i en metall-box som sen blir kopplad till ström.

Det finns vissa som fått för sig att man kollar att djuret är dött genom att stoppa upp ett metallrör i halsen eller i rumpan, men det man gör då är att man lossar matstrupen, och längst ut på metallröret sitter en gummisnodd som man fäster precis innan magen för inget maginnehåll ska rinna ut.
Den man använder i rumpan, är en sotningspistol, som en borr ungefär, den skär loss fetändan, där tarmen lixom sitter fast. För att sen trä över en påse för att inget bajs ska rinna ut.

Usch vilken hemsk film!:cry: Har så svårt för slakt, även fast det görs lugnt och metodiskt på svenska slakterier, men helst skulle jag vilja att alla djur och männsker levde för evigt:angel:
(snacka om överbefolkat:D hihi)

pmm- Du verkar som en otroligt klok person!:bow: Tack för dina bra svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka