Läderbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Borkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 289
B

Borkan

Någon som testat det läderbettet som man kan använda utan huvudlag? (kaupre.se)
Hur funkar det?
Gillar hästen det?
Känner du någon skillnad i tygeln?

Sv: Läderbett

Ingen som testat? Eller har en åsikt bara så där? :(

Jag köpte ett sådant i hopp om att min häst som hatar metall i munnen kanske skulle gilla läder bättre (måste kännas mera naturligt med skinn (hud) i munnen än hård metall.) Kan väl säga att min häst minst sagt hatade bettet. Stod och spottade och undrade vad i allsindar jag satt på honom. La tungan över det vilket fick mig att besluta att inte ens provrida med det (för att på mitt bett var läderkanterna lite "småhårda" = kan nog göra jätteont mot undersidan av tungan.)

Fördelen är väl att det är mjukt, ska kännas naturligare för hästen och om hästen har tungan på rätt sida så kan du knappast göra illa hästen med detta bett (och när rädslan för att få ont i munnen försvinner så försvinner ofta en hel del annat - som viss stress t.ex.) Nackdelen som jag känner det är att du fäster det runt underkäken = bettet trycker mer eller mindre konstant på tungan. Även om det är mjukt så är det ändå ett tryck.

Då får man nog klippa av remmen som ska spännas under ganaschen - och då är bettet platt åt ena hållet och inte åt det andra = misstänker starkt att det lägger sig på högkant. Hade det varit ett rundsytt läderbett så KANSKE, men detta är platt.

Är det detta ni menar?
Laderbett.jpg

Intressant!

Jag (som normalt alltid har en åsikt/fundering om det mesta :angel: ) kände att jag inte kunde bilda mig ens en fundering över detta bett.

Fler som har funderingar/åsikter.

Man behöver inte klippa av remmarna under käken - men OM man vill bli av med trycket på tungan så måste man låta bli att spänna den runt underkäken = lösa remmar. Och som man ser på hur lädret är sytt mot ringen, om man fäster ringen uppåt kommer bettet att vilja ligga på högkant.

Det spänns fast runt underkäken, lite som "indianerna". Det står på Kaupres sida att man bör använda huvudlag till de första 2 gångerna innan det formar sig - själv förstår jag inte riktigt hur huvudlaget ska fästa i detta däremot.
Laderbett2.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det ser så härligt naturligt och enkelt ut, men jag betvivlar starkt att det vore något för min häst..

Då är vi två som inte fattar. Skulle man sätta dit sidostycken som vanligt i bettringarna så skulle det ju inte bli samma vinkel i munnen, jag menar, nu har jag inte glasögonen på mig, men jag e ju kapabel nog att se att lädergrejen som ska sitta i munnen är Platt??

Nej en sån där stoppar inte jag in i munnen på någon av mina hästar...

någon som har ett sånt bett som vill sälja? verkar va en del som köpt men som inte vill använda.

Man kan väl låta det ligga i vatten och bli mjukt innan man sätter in det i hästens mun. Men det blir nog som att lära hästen att ha bett i munnen på nytt.

Jag har ett sådant bett som jag köpte för många år sedan, min häst verkade trivas bra med det och jag hade det både vid dressyr, hoppning och skogsridning. Å andra sidan tycker min häst om de flesta bett, bara de inte är tre-delade eller har många brytpunkter.

Jag tycker inte att det är någon bra idé att lägga det i vatten för att få det mjukt, läder blir ju stenhårt om det blir blött och sedan torkar, däremot kan man lägga det i solrosolja, olivolja eller liknande, då blir det mjukt och man kan göra rent det ordentligt.

Gud va kul att komma till hoppträning i mina strikta konservativa kretsar med det där bettet :) :)

Får nog köpa ett sånt ;) :angel:

//E

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 093
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 238
Senast: dukie
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka