LÄderbett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hammond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 16 374
Sv: LÄderbett??

min nioåriga häst har haft läderbett i munnen varje gång hon arbetats sen hon var 2år . INGA friktionsskador eller något som helst annat som visar på att läderbettet skulle vara skadligt. Jag har också hört att både läder och syntet/gummi ska skapa friktion, därför håller jag NOGA koll på hästar som finns "under mina vingar" och går med sådana bett.
eventuellt har jag sett små små små märken i munnen på någon enstaka häst som gått med gummibett. aldrig något på någon häst som gått med läderbett.
men det är min erfarenhet det...

enligt hästtandläkaren jag träffat säger att läder o gummi bett orsakar friktion i hästens mun o bör därför ej användas, däremot så tycker han att silikonbetten är ok för de har en annan yta som ej orsakar frition som gummi o läderbett gör, han tycker oxå (erfarenhets mässigt då antar jag eller om de kanske har forskat på den biten, vet ej exakt)o att ett vanligt rakt järn bett är det skonsammaste för hästens mun

vad menar du med 'friktionsskador' egentligen??

Yta mot yta skapar friktion, olika ytor skapar olika mycket friktion. Ett metallbett har en glatt yta som glider bra och skapar mindre friktion medan läder och gummi inte är glatt och halkigt (skapar alltså mer friktion). Friktionsskador blir som skavsår/brännsår.

Yta mot yta skapar friktion, olika ytor skapar olika mycket friktion. Ett metallbett har en glatt yta som glider bra och skapar mindre friktion medan läder och gummi inte är glatt och halkigt (skapar alltså mer friktion). Friktionsskador blir som skavsår/brännsår.

Men betten skall ju inte håkka på att äka runt i hästens mun och bör därför inte skapa någon friktionsskada??

Ett bett kan ju inte ligga helt blickstilla? Hästen rör sin mun, du använder väl förhoppningsvis tyglar/tömmar vid ridning/körning? Då blir det friktion.

Ett bett kan ju inte ligga helt blickstilla? Hästen rör sin mun, du använder väl förhoppningsvis tyglar/tömmar vid ridning/körning? Då blir det friktion.

har jag inte sagt heller, men det åker kanske 1-2mm åt sidan när man använder tygeln, det skall väl inte skapa sår i munnen på hästen??

Läder är ju ändå rätt så mjuk...
Visst, blir det 'gnagt' på så kan det väl orsaka skador.
Men som sagt, nu sökte jag anledningen till att man använder läderbett, varför man från början lade läder där!!

precis som varför man rider med kandar eller bettlöst!!
en sådan förklaring!!

Var med på körkurs en gång, hade en körstång på hästen och tränaren rekommenderade att linda in den i spentejp för att den skulle bli mjukare att ha i munnen, kan tänka mig att det är därför man använder läder? Men som sagt så ökar ju risken för friktionsskador, en del hästar är superkänsliga och blir totalt sönderskavda i munnen efter ett pass med gummibett tex. Medans andra hästar knatar på hela sitt liv med gummi/läder bett utan minsta problem.

På den hästen jag hade märktes ingen skillnad med eller utan spentejp på bettet, men en del kanske gillar att bettet är "mjukare".

Men om du vill prova ett mjukare bett så är silikonbetten mycket bättre än både läder och gummi.

tack hade inte kunnat skriva det bättre själv

Men betten skall ju inte håkka på att äka runt i hästens mun och bör därför inte skapa någon friktionsskada??

nej det ska inte åka runt så värst mycket, men ärligt talat tycker du att de flesta ryttare uppnår det? Folk som har allmänt taskig balans som sitter o tjuvnyper i tygeln, duktiga ryttare som har ett x antal kilo i sina tyglar som dock inte alltid har den stillaste hand, folk som tror att gå på tygeln innebär att man drar lite höger o vänster hela tiden, så nej alla har inte den perfekta handen för att rida på sånna bett o då är det väl bättre att rekomendera lite snällare bett tycker jag

Förutom de andra osakerna att inte använda läderbett.

Hur gott smakar egt. blött läder? Jag skulle tycka det skulle va hur snuskigt som helst.

Bra svar??
H*n förklarar inte VARFÖR man använder bettet, vad har det för slags effekt på hästen??
Varför skiter björnen i skogen ? Varför lyser månen på natten? Effekten på hästen har jag ju svarat på, och varför man använder ett läderbett har inget svar, det är ju den resandes ensak. Varför har en del blått täcke på hästen, o varför har en del grönt?

Men till syvende och sist är det HÄSTEN som bestämmer vad den vill ha i munnen !!!

Vill hästen ha ett läderbett eller en taggtråd i munnen, då SKA hästen ha det, för det hästen VILL HA i munnen, det SKA man då också använda.

Även om det skulle vara taggtråd :smirk:

Då det är upp till RYTTAREN/KUSKEN att se till att vara så pass känslig i händerna att hästen INTE blir skadad !!!

men nu har inte alla ryttare/kuskar den förmågan att hålla en så pass stilla hand o då tycker inte jag att man ska använda sånna bett om hästen fungerar på annat

Nu skojjar du lite va? Hur mycket behöver en sko röra sig för att du ska få skoskav?

men och ofta att ett läderbett som när det blir fuktigt (blir ännu glidigare) ger osfl värre friktion skador än vad ett vanligt bett kan??
Och förresten,m detta hör INTE till den ursprungliga frågan.

Fuktigt läder är sist jag kollade INTE glatt... men det kanske är annat slags läder i betten?

Björnen skiter för den e nödig och bor oftast i skogen och månen lyser när solen gått ner. Resten får du klura ut själv. Darling

Men till syvende och sist är det HÄSTEN som bestämmer vad den vill ha i munnen !!!

Vill hästen ha ett läderbett eller en taggtråd i munnen, då SKA hästen ha det, för det hästen VILL HA i munnen, det SKA man då också använda.

Även om det skulle vara taggtråd :smirk:

Då det är upp till RYTTAREN/KUSKEN att se till att vara så pass känslig i händerna att hästen INTE blir skadad !!!
Plain Bullshit!
Jag vet ju inte hur du har det med dina hästar, men jag bestämmer helt över mina! :rofl:

Jodå jag vet att det finns individer med den inställningen....

Mina båda hästar stod med 3 hovar i graven tack vare att dom inte gick att rida eller handskas med längre eftersom dom hade träffat på individer av det mänskliga släktet med just den inställningen...

Men fortsätt för all del med det, det ger oss andra både billiga hästar att inhandla och inkomster när dom sen slussas ut till hästvänliga ryttare :smirk:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 918
Senast: Görel
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
774
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025