Läderolja, läderfett, tvål, balsam & impregnering

Zkold

Trådstartare
Finns det någon som kan lära mig/förklara för mig när, hur och vad jag köper det bästa till min utrustning?
Är läderolja bättre än lägerfett? ska man använda båda delarna? ska man alltid tvätta med två innan man smörjer sadel och träns? Vad gör läderbalsamet för effekt på läder?
Har hört att det finns speciell impregnering också som är bra för väta.

Jag blir lite förvirrad känner jag...

Ja , det finns så mycke att välja på och svaren blir beroende på vem man frågar?! Så jag utgår från vad jag tycker är bäst. Vi tvättar med lädertvål och torkar torrt och smörjer lite med läderfett så får det en blank och fin finish, tvättar inte lika ofta som vi smörjer in utrustningen ,
Det skyddar och bevarar så var rädd om utrustningen. Impregnering finns säkert men jag tycker det räcker med
det vanliga.
mvh:)

Håller med ovanstående - det finns många teorier, skolor och personliga preferenser. Olika produkter ger också litet olika yta.
Jag tvättar med lädertvål när något är påtagligt solkigt och ingrott, inte annars, och låter lufttorka (inte forcerat) tills det är nästan torrt. Då smörjer jag med minkolja, inget annat. Inget balsam, conditioner, olja eller annat. Minkolja är det enda jag vet som faktiskt ursprungligen av naturen är avsett för att användas i läder. Den tränger in bra och ger en halvmatt/halvblank yta som jag trivs med, och ger bra motstånd mot väta. Minkolja använder jag på allt av läder - sadel, huvudlag, boots, skor, mc-skinnställ mm, och har gjort i 30+ år. Det jag är mest noggrann med är att skinnet är rent från smuts och löst skräp först.
Många produkter som saluförs som minkolja innehåller i praktiken mer eller mindre av andra tillsatser också - andra typer av olja, bivax, lanolin, silikon etc. Själv föredrar jag att undvika det.

jag tvättar oftare än vad jag smörjer. och smörjer jag så är det med sadel fett.
sadeln varken tvättar eller fettar jag in mer än en gång om året :o.

Jag brukar tvätta och smörja tränset efter varje ridtur, sadel tvättar jag en gång i veckan med sadeltvål och låter lufttorka, sen avslutar jag med lite läderbalsam, är jag lat så tvättar jag bara det värsta och smörjer in lite snabbt

Läder mår inte bra av att få olja/fett/mjukgörande för ofta, att hålla rent är viktigast, torka av med fuktig trasa eller liknande efter ridning för att få bort svett och smuts.

Sedan gillar jag att använda någon mjukgörande som ger fin yta och atöter bort smuts lite då och då, försök undvika produkter med vaselin i eller onatruliga oljor typ meneralolja.

Jag gillar veredus curium, den blir inte så kladdig, har även onestep och någon spray från nettex som är trevlig att använda. Tvål gillar jag stubbens bäst!

Läder mår inte bra av att få olja/fett/mjukgörande för ofta, att hålla rent är viktigast, torka av med fuktig trasa eller liknande efter ridning för att få bort svett och smuts.

Sedan gillar jag att använda någon mjukgörande som ger fin yta och atöter bort smuts lite då och då, försök undvika produkter med vaselin i eller onatruliga oljor typ meneralolja.

Jag gillar veredus curium, den blir inte så kladdig, har även onestep och någon spray från nettex som är trevlig att använda. Tvål gillar jag stubbens bäst!

håller med till fullo ^_^. brukar själv bara spola av lädret och torka av med handduk.

avskyr klibbigt läder, så undviker att ta på sadel balsam. sadeltvål har jag på sadelgjorden för det mesta, den tvättas efter varje ridtur. träns och förbyglar tvättar jag mest bara på de värsta kontaktytorna. och då mest med vatten och ibland sadelsåpa.
balsam blir det ngn gång i halvåret för att lädret inte ska bli för torrt och stöta bort vattnet bättre.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 683
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka