läderolja på spray?

Ponylove

Trådstartare
Finns det?

Skulle önska att jag bara behövde spraya på lite olja på sakerna istället för att gnida o grejja....¨

Tvål har jag redan både på spray och som "tvättmedel" (man späder med vatten och doppar sakerna i som när man handtvättar kläder).
Saknar bara smiding inoljning av sakerna....

Sv: läderolja på spray?

nja... har testat men oljan är för tjock för vanliga sprayhuvudden....
behövs nog någon form av sprayburk med drivmedel eller en speciell olaj som inte är så trögflytande.

Blir sakerna verkligen rena av att bara doppa det i en tvättbalja? Blir ju alltid stöv och svett som fastnar, hade aldrig nöjt mig med att bara doppa ett träns :o det ska skrubbas rent ordentligt så fort det blivit skitigt :d

Ja det finns. Jag har köpt på Eko, minns dock inte märke men det var nåt "vanligt". Inte mycket till hjälp men som sagt, ja det finns.

Men oljan behöver väl gnidas in i lädret etc, även om man har det på sprayflaska?

Blir sakerna verkligen rena av att bara doppa det i en tvättbalja? Blir ju alltid stöv och svett som fastnar, hade aldrig nöjt mig med att bara doppa ett träns :o det ska skrubbas rent ordentligt så fort det blivit skitigt :d

Jag blötlägger i vatten i kanske 15-30 minuter, då behövs inget skrubbande. :D

Plocka isär, lägg i ljummet vatten, börja putsa det renaste, och när det gått en stund ramlar smutsen av även det allra skitigaste lädret med bara tvål och svamp.

Viktigt att smörja ordentligt efteråt, annars blir det hårt och torrt.

Jag har använt spraytvål, men tycker inte det är så jättepraktiskt.
OK, kanske på en sadel som har lite yta, men på smala remmar hamnar det mesta vid sidan av, och man måste ju ändå dit och gnida med svampen.
Samma lär väl gälla olja?

putsar hellre ofta och skippar oljan :p. låter inte som ngt man gör varje dag, men antar att den metoden är oslagbar till gamla rejält skitiga saker.

Ja, det här är väl snarare en storrengöring jag gör max ett par gånger om året, men helst underhåller jag mer än så, så att behovet inte uppstår. :)

Periodvis kan jag vara så duktig att jag putsar av snabbt efter varje användning, men det går i vågor. :p

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 208
Senast: kma
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 990
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 913
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka