Lädersadlar med ändringsbar bom

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 797
G

Generalen

Dessa måste ju vara jättesmidiga!
Vilka märken finns det med denna finess?
Vet att Prestige har, och även Hubertus Flexline-serien.
Men vilka mer?

Sv: Lädersadlar med ändringsbar bom

Kieffer
Passier
Equipe
(kanske även Amerigo? Det är ju trots allt samma sadel fast annan stoppning ;) )

Tror att även Pariani går att ändra.

Från de märken du har nämnt - är det bara vissa sadlar hos en del märken, eller alla?

Jensen har en modell som man kan ändra steglöst själv.
Oj, jag var snabbare än datorn...

Jensen har en modell som man kan ändra steglöst själv.

Det, däremot, har jag inte den blekaste aning om :p
Men jag tror inte att det gäller alla.

Passier har väl två olika bomsystem... Eller? :confused: Varav den ena går att ställa om.
Kieffer är jag osäker på.
Equipe går nog alla utom en eller två sadlar (den/de billigaste modellen/rna)

Cliff Barnsby, Jensen, Equipe, har hört att det ska gå hos Amerigo med, Griffin, Wintec, Bates, Kieffer, Lovatt & Ricketts, Passier, Sommer, Kentaur. Finns säkert några till men kommer inte på fler för tillfället.

*kl*

Observera att jag skrev lädersadlar.

Någon som har erfarenhet av sadel med ändringsbar bom? Var det lika smidigt som det låter, även om man måste lämna in till sadelmakare varje gång (fast hellre det än byta sadel konstant)?

Jag tror att alla Kieffers modeller har omställningsbar bom. Dock måste man ju värma om den hos sadelmakare eller dylikt, det är alltså inget man kan göra själv.
Har själv haft en Kieffer Lech Profi, värmt om den 1ggn. Har funkat super!

Man behöver inte lämna in den hos en sadelmakare/tillverakaren varje gång man ska ändra. Både Jensen, Bates och Cliff Barnsby (av lädersadeltillverkarna) har system som man ändrar själv.

Det är inte lika smidigt som det låter, för vissa sadlar ändrar passform när man byter bomvidd, och vid andra system kan det innebära för stora påfrestningar på bommen som inte är så bra för hästen i slutändan.

BTW, så de bommar man värmer om etc så brukar det bara gå att värma om ett antal gånger. 4-5ggr brukar vara max!

Jag har en Bates Maestro dressyr ,den fick jag lämna in till sadelmakaren för att byta bomjärnet.
Tror att jag har en äldre modell och att i den nya Bates sadlarna kan man byta själv.

Min syster fick sin Prestigesadel omvärmd och de enda två grejorna hon klagat på är:

1. Den blev inte tillräckligt vid trots att hon bad om den absolut vidaste bomvidden. (Jag har sett vidare Prestige så de kan inte ha gjort ett riktigt bra jobb).

2. Det tog lite längre tid än vad som först utlovades. Men det var ändå acceptabelt.

Så man kan snarare säga att det var fel på servicen än själva sadeln?

fast det stämer inte, man kan ändra den fler gånger det ska inte vara några problem alls.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: warg
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
777
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
768
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka