Sv: Läderträns vs plastträns
Jag använder båda (läder och biothane).
Biothane föredrar jag när det är riktigt skitväder, året runt, eftersom det inte påverkas av det och därmed inte kräver någon skötsel. Jag rider vanligen ute, och sent en vardagskväll är det bekvämt att bara kunna hänga upp tränset och åka hem. Jag har det också när jag jobbar distansträning, galoppintervaller och annat ute, då hästen blir (ordentligt) svettig. Biothane måste naturligtvis också tvättas, men det är bara att skölja av och eventuellt torka med en handduk. Plus att det inte riskerar att skava när det blir dränkt i vatten/snö/svett.
Jag ska medge att jag inte är någon större fan av tyglarna, dock. Släta biothanetyglar vill jag absolut inte ha, eftersom biothane blir så förbaskat halt när det blir blött/fuktigt (det är ju orsaken till att det inte skaver..). Jag har ett par i gummi och ett par med flätad nylon. De senare är mina favoriter av tyglarna, men mina händer är inte speciellt glada i så tjocka/breda tyglar. De funkar bra ute, men that's it. De påverkas dock inte av temperatur; jag har använt biothanetyglar i snöstorm och -25 utan problem.
Jag är dock sadelmakare (under utbildning), och uppskattar läder mycket. Jag tycker att det är snyggare till vissa sammanhang (till distansen hör biothane liksom till

), t.ex. till dressyrsadeln. Rent estetiskt. Och mina läderträns ger inte skav då jag använder dem, eftersom lädret är bra och välskött. Jag vill också kunna variera nosgrimma, vilket jag inte kan på samma sätt med enbart mitt distansträns. Eftersom jag har olika träns till olika sadlar, och varierar båda rätt friskt, blir det inte så mycket smörjande ändå.
I kombination med westernsadeln använder jag dessutom aldrig hela tyglar, utan rider av säkerhetsskäl med delade, och läder är miljoner gånger bättre i det fallet; mycket pga vikten. Även till dressyr och hoppning föredrar jag mina lädertyglar, eftersom de passar mina händer bättre; de är betydligt smalare.