lädertvål

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Austarla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 10 581
A

Austarla

Undrar ifall någon kunde hjälpa här..
Jag köpte ekol lädertvål och trodde att man skulle tvätta lädret med den och sedan skölja av det. Men tydligen skulle man smörja lädret med tvålen och sedan polera. :confused: konstigt tycker jag, vad är det då för skillnad mellan lädertvål och läderbalsam??
Tacksam för svar!:bow:

Sv: lädertvål

Vi använder alltid lite vatten och sen massa lädertvål och bara "gnuggar" in i lädret och sen låter det vara, torkar/sköljer inte av, torkar bara av om det skummat lite.

Om man torkar/sköljer av så tar du ju bara bort allt, då är det ju onödigt att du ens putsat lädret från början!

Om du skjöljer med vatten torkar du ut lädret. Tvål använder du med vatten och torkar av tränset med för att hålla det rent. Läderbalsam smörjer du in för att återfukta och vårda lädret...

Jag använder tvålen (Ekol) med vatten för att göra rent lädret, och då löddrar det ordentligt. Sedan sköljer jag det i vatten för att få bort löddret, torkar av och smörjer med balsam eller Hamanol (Stübben) innan det torkat helt.

Man kan skölja läder i vatten, men det måste smörjas efteråt. Det är även ett plus om det är välskött och mjukt innan, att vattenbada ett osmort eller nytt träns blir inte så bra.

Du kan använda en lädertvål på två sätt.

om du blöter en svamt och gnuggar in tvål och putsar lädret så det uppstår skum, så tar du en fuktig trasa efteråt och torkar av allt.
Behöver göras om lädret är mycket smutsigt. (Om du inte torkar av löddret så stannar ju också smutsen kvar)

Om du ska torka av tränset efter ridningen tar du och fuktar svampen en aning, tar på tvål och gnuggar in i lädret. Det blir inget lödder och du behöer inte torka av utan du gnuggar så lädret blir blankt och fint.

När man ska göra en totalrengöring gör man alltså på första sättet. Den vardagliga "efter ridningen putsningen" görs på andra sättet.

Men totalrengörning gör man ju oftast med andra saker än vanligt simpelt lädertvål.

Så har jag alltid gjort, alltså bara torkat av allt överflödigt lödder efteråt.

Jag har alltid gjort totalrengörning med lädertvål. (30 år) Vad använder du då som kan vara bättre?
Det finns en uppsjö av olika preparat att smörja med men lädret måste vara rent innan det smörjs in.

Tror att jag också använder mig av ekoltvålen...Jag har alltid gjort så här när jag tvättat/smörjt;

Tvättar först med vatten, sen gnugga med tvål, torka av, polerar med balsam, låta torka in.

Skillnaden är den att tvålen rengör. Balsamet ger ett skydd mot väta och smuts. Har jag iaf lärt mig:)

Sorbe skrev:
Men totalrengörning gör man ju oftast med andra saker än vanligt simpelt lädertvål.

Vad totalrengör du dina läder saker med?

Men då använder du ju lädertvål när du storrengör grejerna.

Dock använder du ju mer oxå, men det gör nog dom flesta skulle jag tro som har hållit på tidigare iaf. Själv har jag två par splitternya stigläder å ett lädergrimmskaft å smörja upp. inte roligt. Jag är helt kolsvart på händerna...

Japp, men det är inte riktigt vad som står i ditt första inlägg om storrengöring.

Hu?

Ibland använder jag lädertvål, men ibland inte eftersom jag oftast alltid har på det direkt efter att lädersakerna har används.
Då plockar jag isär allt och använder fett och låter det gå in i lädret. Tar bara lädertvål om trädet är kletigt pga typ om hästen ätit med tränset eller nått så nosgrimman/tyglarna är så, eller om det är lerigt.

Men då kan du ju säga att det redan är gjort för din del istället för att säga att man inte använder simpel läder tvål vid storrengöring.

Men vad du tar allt så allvarligt. Alla gör ju på olika sätt, lädertvål för mig är snabbrengöring, inte när man ska vara ordentlig.

Jag är sjuk å har snuskigt tråkigt för ingen annan är hemma. jag vill ha något att göra :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 449
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 544
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka