Lädervård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Re: \"Nytt läder\"

Vad ska man göra för att få ett nytt träns mjukd då??

har alltid använt ekololja på nya träns, har inte gått sönder.
 
Re: \"Nytt läder\"

Hej!

Du skall smörja lädret många gånger med lite olja.
Du kan också böja lädret när du smörjer det, så blir det mjukare.

/Mike :devil:
 
Hej!

Mögel är faktiskt ett sundhetstecken.
Läder i sog möglar inte, utan det är smuts och fetter på läderytan
som möglar.

Bara att tvätta och smörja........ :D

Hug your horses!

/Mike :devil:
 
:o
Man lär sig alltid något nytt!

Vad bra då slipper jag vara orolig för sadeln. :D
 
Hej veronican!

Hade missat din fråga där :D

Överlag är läder som är färgat med icke miljöfarliga färger mycket sämre på att hålla färgen.
Huruvuda tvål skulle snabba upp blekningsprocessen, har jag faktiskt aldrig reflekterat över.

Vatten, däremot borde inte snabba på blekningen.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Jag förstår inte alls det här med mineraloljan :confused:

Det finns många som i 20-30 år alltid smörjt allt läder med ekololja, utan några som helst problem med upplösta sömmar och dyl. Ekololja är ju mineralolja i huvudsak.

Jag skulle vilja att du preciserade VAD exakt som är så farligt med mineralolja. Och vilka sorts sömmar löser den upp :confused:
 
Mineralolja går bl a hårt åt lintråd.

Idag används mest syntettråd, som är mycket sämre för lädret att sy med, eftersom
den inte 'lever' med lädret när fuktigheten i lädret ökar och minskar.

/Mike :devil:
 
Så om jag ska tolka detta rätt så går mineralolja bra att använda på läder sytt med syntettråd.

Du svarade inte på ifall mineraloljan är skadlig för lädret i sig.
 
jag har en fråga om en produkt som jag använder på inrådan av en god vän som är travtränare. MEd andra ord har hon rätt mycket läder att smörja.
Produkten kommer itne från Sverige, den heter "ONE STEP" ev horsemans one step kanske.det är en oljig,fettig kräm liksom som smälter lätt.Alldeles vit,som kokosfett fast mkt mjukare och oljigare.
Jag tror den stämmer på vad du skriver om mineraloljor, den luktar nämligen typ bensin...fast jag har för mig att jag sett lanolin på innehållet. Känner du till denna produkt?Bu eller bä?
 
Mineralolja har dokumenterat nedbrytande effekt på skinn, hud och läder.
/Mike :devil:
 
Hej!

Produkten i sig har jag inte sett 'i närbild', men med en sådan doft hade den aldrig hamnat på mitt läder.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Doften kan härröra från dåligt raffinerat vaselin, som ju är en petroleumprodukt.
Inte bra för lädret......

/Mike :devil:
 
jag läste innehållsförteckningen och det står stort på framsidan LANOLIN men på baksidan står dessutom att den inehåller rester från petroleumnånting(min engelska är dålig).Då är den alltså skadlig då...
Tack för dina svar=)
 
:bow: :bow:då kan man fortsätta att skölja av
sandiga o leriga sadelgjordar. :banana: :banana:
 
Hej!
Hur är det man sköter råläder nu igen? Kommer inte ihåg, har för mig att man inte ska smörja men kan man torka av med sadeltvål?
 
jag har läst igenom men hittar inte (kanska är blind*??*) hur man ska göra med läder som har gammalt skit och inte blivit rengjorde på ca 3 år.

vanlig tvål som man köper på hästaffärer fungerar sådär...har fått för mig att man kan lägga lädret i ljumet vatten ett tag så det löses upp...sen smörja med tvålen...

Är jag helt ute och cyklar??
 
Bara att göra som jag skrev ovan.
Du kan ju ta och blöta lädret mer om sorgsfullt och det är rejalt skitigt,
men att lägga det i ett längre bad vet jag inte om jag rekommenderar.
Bättre då att tvätta flera gånger.

/Mike :devil:
 
Jag undrar hur man ska göra när man vill maskintvätta div läder, som tex short shaps och handskar.
Frågan är rättare sagt vad man ska ha för medel i?
Jag vet att det finns flytande lädertvättmedel att köpa i ridsportsaffärer, men dessa är så hutlöst dyra och tar slut jättefort :(
Kan man ta något annat eller möjligtvis blanda till eget tvättmedel?
Jag vet att en del tvättar med flytande såpa, och tycker att det blir bra, men jag är osäker...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 830
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
63 878
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: Roadster
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 559
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp