Lädervård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!

Har inte labbat med egna grejor, men Tip-Top har ett tvättmedel
som skall användas i maskin.
Det funkar jäkligt bra.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Bra med råd om hur man sköter läder, men om det är mocka då?
Gäller samma sak då, att bara blöta på?
 
Tjena själv!!!
Men om man inte vill tvätta i maskin då?
För inte skall man väl använda lädertvål till mocka?
 
Har för mig att tvålen funkar på mocka med, men skall dyka lite dhjuopare i detta.
Återkommer i ärendet.......

/Mike :devil:
 
Vatten på läder

Måste få ställa en ny fråga!!

när jag skulle putsa hästens utrustning för några dagar sedan så var allt jätte smutsigt. Använder svamp och vatten, men det slutade med att allt (träns)åkte ner i en hink med (ljummet) vatten!!! sadelgjorden (i läder) spolade jag av under vattenslangen.
Hur mår igentligen lädret efter en sån "behandling"??? :confused:
Lädret har aldrig varit så rent och fint i alla fall!! ;)

Sadelgjorden fick lite mjukgörand "gegga" på sig efteråt men inte tränset.
 
uups!! jag som har smörjt tränsen genom att vända upp och ned på en flaska läderolja o sen pregat ned tränset i hinken o låtit stå över natten o sen torkat av överskottet på morgonen.
Har förståss rengjort det först med sadeltvål.

Samt tyckt att jag var skitsmart.

Men det har varit mjukt och fint men filkigt lääänge.. :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Tänk så fel man kan bära sig åt med sin dyra läderutrustning, borde vara bättre infomation när man handlar läder i butikerna. Hur man skall sköta sitt läder/skinn/mocka...
 
Jag har oxå alltid dränkt lädergrejer i läderolja (ekol) inget har gått sönder. Tänker oxå fortsätta med det!!!
 
vad finns det för annan BRA läderolja att använda?? har provat många men gillar ingen annan än ekol´s.
Inget av den utrustning som jag har smörjt med ekololja har blivit förstört av det. Om jag hittar nåt bättre så byter jag, såklart!
 
Och jag vågar med bestämdhet gå emot dig med att säga:
Jag har inte hittat någon sämre olja än Ekol!!!

Balsam är bäst, näst därefter kommer Hamanol.
Skall det vara olja får det bli kalvfotsolja eller oliv.
 
vad är det för skillnad på läderbalsam och läderfett?
har endast balsam just nu
 
Hej!

Den stora skillnaden är att läderfett inte brukar innehålla bivax.
Dessutom tycker jag att en del läderfett innehåller en del suspekta komponenter som t ex vaselin.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Borde inte vanlig hudlotion, t ex parfymfri från apoteket, fungera, det funkar ju bra på min hud! Om jag smörjer in mej med enbart fett på riktigt torr hud så hjälper det inte alls lika bra som en fuktighetslotion. Hud som hud, läder är ju hud, fast död.
Är det någon som provat? (nej, har inte provat själv)
Funderingar?
 
Hej!

Har sett en del försök som folk har gjort med detta, och dessutom fått betala mig dyrt för att få bort skiten från deras läder efteråt.

Gör dig själv en stor tjänst, prova det inte :D
Det funkar inte alls bra.

Ofta blir lädret missfärgat på kuppen.......

Huy your horses!
/Mike :devil:
 
Dessutom är det många hudlotions som innehåller mineraloljor, som inte är bra för ens vår hud... :(
 
Det absolut bästa putsmedlet som jag vet är Grumme tvättsåpa! Ska användas med en kruttorr svamp! Mycket smidigt att använda och att få bort från händerna efter putsningen!!
 
Vilken utmärkt tråd!

Jag undrar också ett par saker:
För 20 år sedan så köpte jag ett billigt men snyggt lågpristräns som jag dränkte in i Ekol-olja och hängde varmt så att oljan skulle tränga in. Den nosgrimman använder jag fortfarande. Men nu så är spännena nästan slut, så den sjunger på sista versen. Efter den första oljan, så har jag använt glycerintvål vid rengöring och olja varje höst.

Kan Mike berätta vad som jag kan ha gjort rätt med det tränset? 20 år är en lång tid, och jag önskar att de träns som jag köper nu, skall hålla lika länge.

Jag är litet snål av mig, och köper därför oftast billiga träns. När mina träns går sönder, så brukar det bero på "yttre våld" så jag vill inte investera i något dyrt. Utan hellre köpa nytt oftare.

Och om ett billigt träns för 135:- håller i 20 år, så behöver inte jag den 3 dubbla livslängden. För ingen häst lever i 60 år.

Jag undrar också om man kan göra något åt läder som fått för mycket olja och/eller fett och blivit geggigt? Jag har en sådan begagnad kvalitets-sadel som jag har köpt billigt. Lädret töjer sig och blir liksom "för stort" för sadeln.

Nu så har jag en dunk olja som jag har fått av en kompis, den luktar svagt som såpa. Är det bättre än Ekol?
 
Jättebra tråd! Finns det nåt sätt man kan se att det har gått torröta i lädret? Häromveckan skulle jag spänna in ett träns och sidstycket gick rätt av! Inte så kul om det hade hänt ute i skogen... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 829
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
63 876
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: Roadster
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 557
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp