Lägesförändring patella

purity_666

Trådstartare
Idag har inte varit en bra dag. Min älskade katt (hankatt på 2.5 år) fick konstiga "anfall" två gånger. De yttrade sig genom att han kastade sig på marken, spottade, fräste, morrade och drog upp ena bakbenet kraftigt. Han hade riktig panik. Efter en liten stund kunde han dra sig upp och benet "lossnade" då och han haltade runt. Jag fattade ingenting. Har aldrig sett honom göra nåt sånt.

Efter andra omgången ringde jag jourveterinär och åkte in iallafall. Hade ju ingen aning vad som hände. På kliniken konstaterade veterinären rätt snabbt att det är knäskålen som hoppar ur led. Han lyckas få den rätt själv, men det gör ont såklart. Veterinären sa att operation var det enda som kunde göras så jag ska ringa på måndag och försöka få tid.

Just nu känns ju allt bara uruselt. Min kisse är tack och lov försäkrad. Men jag tycker det är konstigt att jag inte märkt nåt på honom förut. Han har aldrig varit halt (är visserligen utekatt så han kan ju ha haltat ute, men kommer in varje natt o jag har aldrig sett nåt) han har aldrig verkat ha ont, aldrig varit begränsad i rörelser. det har varit full fart och så händer det här. Känns riktigt uselt bara. Och så undrar jag förstås hur många incidenter jag missat..om han haft ont länge..borde jag sett nåt osv? min stackars katt!

Om någon har erfarenhet av liknande..kanske opererat..eller bara har något lugnande att säga så är ni välkomna. Jag är mest bara jätteledsen över att min katt inte har det bra just nu. :cry:
 
Sv: Lägesförändring patella

Det låter ju som att stackaren har råkat ut för någonting utomhus.

Jag har ingen personlig erfarenhet men en grannkatt här har opererats för pl och han ser helt och hållet återställd ut.
 
Sv: Lägesförändring patella

Ja det är jättekonstigt. Har aldrig sett nåt alls förut och nu sen igår f.m har benet hoppat fel flera gånger. Han skriker och fräser och får panik varje gång så det är inget man missar direkt. Det hoppar fel utan några direkta orsaker också. Han kan hoppa upp och ner ur soffan, men sen plötsligt när han ligger ner och ska ändra ställning så hoppar det fel. O det skär i hjärtat varje gång förstås. Han får rätt det och slutar skrika inom 10-20 sekunder eller så..men det känns som en evighet.

Nu har han fått Metacam iallafall och imorgon ska jag ragga tid för operation och hoppas få tid snarast. Han lider ju min älskade misse.. :cry:
 
Sv: Lägesförändring patella

Jag fick tag på Leif Hokfors på Bista djurklinik nu så min kisse kommer opereras på måndag eller onsdag. Han ska in på måndag för undersökning osv o ser allt ok ut så opereras han direkt. Behövs mer förberedelse eller så så opereras han på onsdagen istället. Så vi behöver bara stå ut en vecka. Skönt!

Hans led hoppade ur led nyss o han morrade o jämrade sig. Igår kväll var det ok efter att han fått metacam så han ska få det snart igen.
 
Sv: Lägesförändring patella

Hoppas allt går bra och att han återhämtar sig helt. Du får uppdatera oss senare.:)
 
Sv: Lägesförändring patella

Förlåt att jag spammar min egen tråd men jag måste fråga. Min katt får som sagt superont när hans ben hoppar fel. Han skriker o fräser och benet dras upp så högt det går. MEN när han fått metacam så blir det inte sådär mer på den dagen. Igår fick han runt 15.00 och jag såg inget mer "anfall" då. Var hemma hela dagen. Idag fick han vid 13.00 och har inte sett nåt mer. Benet blev ändå sådär båda igår morse och nu imorse.


Jag fattar att det inte gör lika ont när det hoppar fel nu, men det verkar inte hoppa fel. Han haltar inte, är alldeles för livlig tycker ju jag då men...är det inte skumt? Utan metacam hoppar det fel utan orsak, typ han ligger ner och ska rulla runt lite. Med metacam springer han runt, busar med de andra katterna, brottas o håller på (jo jag försöker avbryta men det är inte helt lätt)

Jag kan köpa att det inte gör ont,,, men..det borde ju hamna fel lika lätt? Eller beror det uppdragna benet kanske på smärta? Jag fattar ingenting. Det är skönt att han är pigg o glad såklart, men jag blir orolig när han far runt sådär..och förbryllad över att benet inte verkar hoppa fel. Märkligt.

Ska påpeka att när jag jagar bort de andra katterna så far han runt o busar med sig själv istället så jag låter inte de andra katterna liksom ge sig på honom...men han ska busa o härja ändå.
 
Sv: Lägesförändring patella

En gissning kan vara att när han spänner benet för att det gör ont så hoppar det lättare fel. Skönt att du fick en snabb operationstid!
 
Sv: Lägesförändring patella

o bara för att jag skrev det där så hoppade det fel för en stund sen, men gick rätt snabbt.

Ja skönt att slippa gå för länge när han inte mår bra. Nu ligger han o sover här under bordet min fjantskatt :love:

25732405.jpg
 
Sv: Lägesförändring patella

:eek:
Jag måste nog ta ett snack med min herre om var han egentligen håller hus när han får vara ute.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 652
Senast: Takire
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 625
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 321
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp