Lägga fram förslag + fråga om ålder

cactuspower

Trådstartare
Då våran lektionsverksamhet är relativt liten med ridlekis och ridskola 4 dgr i veckan på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar och det inte händer så värst mycket på klubben så tänkte jag komma med lite förslag till styrelsen, vill dock gärna att ni kommer med synpunkter och invändningar så jag kan lägga fram mitt förslag på ett bra sätt till styrelsen. :)

För grejen är den att ridskolan har skötarsystem på lektioshästarna på helgerna och även måndagarna (samt vissa fredagar) och jag är i tankarna på och göra något med de småhästarna med eftersom de bara står i hagarna på helgerna (fre, sön, mån).


Så jag tänkte föreslå att jag skulle kunna ta på mig att t.ex. varje söndag ha en fast skötardag mellan en viss tid t.ex. mellan kl. 12.30-15.00 och då att man gör så att har två skötare på varje ridlekisponny. Gärna i varierad åldersnivå (en lite yngre o en lite äldre på resp. ponny) alt. lite beroende på kunskapsnivå, men en mer resp. mindre rut. ryttare på resp. ponny. Hur låter det?


Min tanke var då om jag skulle föreslå att jag kunde ta på mig lunchfodringen då samt mocka åt ridlekisponnysarna, vilket de privata för göra på lör & söndagar vanligtvis.
Dessutom får ponnyerna göra något mer än att bara gå i hagen.

Dessutom så ska jag gå hästhållning på kvinnersta, med start i höst så det kanske vore positivt ur den vilken också tänkte jag? Jag har ju hittills i princip, senaste åren hjälpt till på stora ridskolan då lektionerna "sitter i hop" hjälpt eleverna att rykta, sadla o tränsa men även så att de har kommit i gång och ridit fram hästarna samt fått skritta av dem. Har även hjälpt till vid t.ex. longering då det har varit sitsträning o vid liknande tillfällen.

Jag tycker det är kul :) och vill gärna ha egna lektioner så småning om. Men nu är saken den att jag har ju inte fyllt 18 än, och min tanke var lite den att man skulle kunna ta och fixa så att barnen skulle rida sina sköthästar
varannan vecka. Nu tänker jag ur försäkringssynpunkt. Men borde inte jag kunna ha lektioner och att det är alltid är minst en förälder (vuxen) med mig i sådana fall?

Har ju även varit med på t.ex. mentalträning och provat på lite av varje själv i hästeriet. Tänkte ha en del praktisk teori som t.ex. hästvård, dekorativ hästvård, tömkörning, longering, löshoppning etc. och då varannan vecka ha ridning och kanske att de får testa ridningen med lite olika inriktningar och få testa nya saker, ha olika kontrollbanor, att de kanske få testa på typ bruksridning och lite sånt :).


Tänkte i sånna fall kolla om jag kunde ta ponnyerna gratis då under söndagarna eftersom att skötarna på stora ridskolan
ej betalar ngt för att få rida (de mockar o har max 3 stalltjänst pass i form av ngn fodring el. dyl i veckan).

Kan jag ta ut en avgift t.ex. 30:-/gång el. 100:-/månaden per person och ha dessa i egen ficka i sånna fall? Om jag bjuder barnen på nåt enklare och äta vid varje tillfälle?
T.ex. saft och bullar el. liknande?


Har ju tänkt gå ulk-kurserna senare (ej haft åldern inne än tyvärr) och tycker dessutom om barn, har hjälpt till och varit skötare på ridskolan och varit med och hjälpt till på ponnyridning o liknande i 5-6 år nu. :)


Jag vet inte, tycker ni det verkar vettigt? Vad ska jag tänka på? Tips & råd? Hur bör jag lägga upp förslaget till styrelsen? Tycker ni de bör kunna ställa upp o "låna ut" ponnyerna på ridlekis mot att jag mockar o lunchfodrar åt dem på söndagarna då? Ser till så att de får motion och blir ompysslade? Och även gör det i den mån för att barnen ska ha kul, för att det ska hända något på klubben och för att fler barn ska lära känna varandra och främja deras hästintresse samt få nya kompisar.


Tack på förhand! :bow:
 
Får man fråga hur gammal du är?
vad jag kommer ihåg har 12 åringar gått ULK kurserna....
Jag tycker inte du ska ha någon form av "lektionsverksamhet" innan du fyllt arton. Är ridskolan seriös tillåter de inte det heller.

Satsa hellre på att gå ULK kurserna och vara "assistent" på befintliga lektioner. När du gått ULK kurserna kan du kanske börja ha lite teori?

Lycka till!
 
Blir 16 nu i Augusti. Man måste ha fyllt 16 för att få vara med på ULK kurserna. Tidigare vet jag att de tillåtit 15 år,
men det ändrades precis till 16 ungefär i samma veva då jag hade tänkt deltaga. Fn. finns det en som är 17 & 18 (eller blir, jag vet inte riktigt de är i af 86 resp. 87:or) och de har lektioner på ridlekis.

Ang. åldern på ULK-kurserna så är det åtminstone så det ligger till i vårat (Örebro) distriktet.


Anledningen till att jag tänkte föreslå detta är ju för att jag tycker det borde hända lite mer på ridklubben. Att hästarna får mer omvårdnad och blir ompysslade på helgerna och likaså utrustningen. Samt att barnen får ännu mer kunskaper och mer kontakt med varandra. Det är ju det jag skulle vilja. Samt även få igång föräldrana att engagera sig mer i barnens intresse och ställa upp och hjälpa till.


Men jag har ju hjälpt till och varit "assistent" i flera år nu på ridlektionerna och hjälpt till och ridit och skötit hästarna på helgerna.


Börjar ju som sagt på Kvinnerstaskolan till hösten där jag ska gå hästhållning. Kommer även gå ULK så fort jag får möjlighet, vilket även klubben tänkt skicka i väg mig på.
Vill gärna ha möjlighet att utbila mig vidare ännu mer bla. genom distriktets/ridsportförbundet kurser.
 
De kanske har ändrat reglerna för åldern eller så är det olika för olika distrikt.

Eloget till dig för att du vill utbilda dig :bow:

Har sett för många "fjortisar" ha lektioner på ridskolorna.
 
Ja det kanske är så det ligger till.

Tack så mycket! :) Vill utbilda mig och gärna ha lite lektioner åtminstone deltid så småning om. Först ULK:en sen typ ridlekarkurs och/eller typ vidareutb. mig till instruktör eller ridlärare. Men även utb. mig inom andra områden som också är hästrelaterade. :)


Ja det är klart det finns ju mycket fjortisar. Som tur va är inga av de som jag umgås med (skötarna) några fjortisar.
Men möjligen nåon utav eleverna i sånna fall. :smirk:
 
Ingen mer som har synpunkter eller någon form utav tips eller råd, eller som bara vill uttrycka sig i frågan?
 
Hos oss måste man vara över 18 för att ha lektion.
Annars tycker jag det låter som en bra ide, du kan inte be någon äldre stalltjej ha "lektion" med dig?
Annars skadar det ju inte att fråga de ansvariga vad de tycker!
 
Kan jag ta ut en avgift t.ex. 30:-/gång el. 100:-/månaden per person och ha dessa i egen ficka i sånna fall? Om jag bjuder barnen på nåt enklare och äta vid varje tillfälle?
T.ex. saft och bullar el. liknande?

Jag vet inte hur din ridklubb fungerar, men jag tycker det låter väldigt skumt att en medlem i klubben skulle få utnyttja anläggning och hästar för sin egen vinning skull. De flesta ridklubbar bygger på idellt arbete.

/Soapbubble
 
Nej tyvärr tror jag inte det finns någon som är intresserad av att hjälpa till. Den enda som är 18 i år nu är väldigt upptagen med häst, pojkvän etc. Annars är det väl de som är vuxna lektionsryttare men jag tror tyvärr inte det finns så stort intresse där heller.

Men går det och ha att det alltid är någon vuxen med "vid sidan om?" och jag har lektion tror ni, eller får man inte det heller, dvs. hur blir det med försäkringar i sånna fall?

En 17 åring har ridlekislektioner och som jag fattade för skulle nog hon få ha kvar sina lektioner emot att hennes mamma (de bor vid ett utav husen som är i stallet) är med då hon har lektionerna. Tror de skulle tänka vidare på den saken, men förmodligen så skulle det gå igenom. Men ja vet inte säkert ?!
 
Det var ju bara en fundering. I sådana fall skulle ju jag också ta och ansvara för alla söndags lunchfodringar och även se till att hästarna skulle bli ompysslade, att utrustningen skulle skötas och hästarna skulle få lite mer motion. Därav undrar jag om ni tyckte det var okej ?


T.ex. så kanske det blir så att det kanske bara är ett fåtal som är intresserade av att bli skötare och eftersom att jag hade tänkt mig att man skulle köra "en månad i taget" så vill man ju va säker på att man får några kronor då i alla fall..

Förtjänar man inte det om man tar ansvaret för hästarna, utrustningen, lunchfodringarna, vill att barnen lär sig ta lite mer ansvar och får lära sig saker samtidigt som man försöker få de att träffa nya kompisar? Då är man ju ändå i stallet minst 3 timmar varje söndag och det är ju inte säkert att antalet skulle bli 12 skötare, utan det är väl snarare så att maxantalet skulle vara 2 på varje häst, annars tycker jag personligen det blir för många - för hästarnas skull med. Och det var ju lite tanken att man skulle dela upp dem beroende på favorithäst, deras ålder och erfarenheter så att de kan hjälpa varandra också.


Ridlärarna får ju betalt för sina lektioner ? :confused:



Visst kan jag tänka mig och t.ex. hyra hästarna för en viss kostnad av klubben i sådana fall eller att man lägger en viss summa per barn som går till hästarna. Men eftersom att skötarna på stora ridskolan har sina hästar Gratis mot att de mockar då de rider och har 2 fodringar per vecka så tänkte jag att jag skulle kunna ta de pengarna mot att jag då bjuder barnen på en smörgås o saft eller bulle o saft och tar överskottet själv ? Låter det helt dumt och egotrippat eller ?
 
Ridlärarna får betalt för sina lektioner, men då tjänar klubben lite på det.
Ska du ta 30:-/ggr och det är ca 3-4 barn/timme så blir det ca 120:-. Ska du då ha "lön" (och jag antar att klubben måste betala avtalsmässig + skatter) så går dom nog minus på det.
 
Det enda du kan göra är att fråga, men det finns vissa problem.

Du är minderårig och får inte ta anvar för barnen.
Det inte okompliserat med ekonomi och att ta betalt, din konstuktion är inte laglig i det avseendet, om klubben vill förja gällande bestämmelser så är det definitvit nej.
Vad jag förstår blir hästarna omskötta på något sätt idag, och med et inte kostar klubben något så vinner de ingenting på affäran.
Det är tveksamt om ungarna vill betala för att få pyssla med hästaran när de gör det gratis redan. Saft och bulle kan de ta med hemifrån eller köpa någon stans till lägre kostnad.
 
Men vad är det då för bestämmelser som gäller ?


Grejen är den att jag är intresserad av att komma i gång mer med ridlekis och deras hästar och elever. För att göra det bättre för både elever och hästarna. Att eleverna lära känna varandra, så att man kanske kan dra i gång ytterliggare aktiviteter framöver. Hästarna mår även bra att tas om hand ordentligt en gång i veckan och likaså deras utrustning, anser jag.

Jag hade ju tänkt stå för teorin och allt materialet själv då, t.ex. köpa in några videofilmer, fixa mer papper, pennor och kopiera och sätta ihop några papper emellanåt så de själva får testa sig lite granna om vilken nivå de ligger på, alltså bara ligga på en väldigt simpel nivå då.
Men även att man kanske skulle kunna leka lekar etc. för att främja ännu mer gemenskap mellan baranen och inte bara hästarna.

Och eftersom att hästarna bara utnyttjas för lektionsverksamhet 4 ggr i veckan i princip, så hade jag även tänkt att det skulle vara bra och varva så att de skulle bli ridna men även så att man skulle kunna ha praktisk teori med hästarna i form av tömkörning, longering, tolka på vintern om det finns snö etc.

Kanske att man skulle rida varannan gång och att man kollar med föräldrarna om skulle vara redo och hjälpa till (är säkert helt okej för de flesta). Och att man ibland kanske skulle kunna försöka få med föräldrarna ut och leda barnen
i skogen.


Det finns Redan ett skötar system på Stora ridskolan. Men där måste barnen vara över t.ex. 12 år för att rida själva och ta fodringar etc. däremot får de mocka etc. själva.
Men vid ridningen och hanteringen av hästarna så ska någon vuxen vara med. Därav är det bristande intresse på den delen, men det funkar åtminstone så att det oftast finns
1 skötare/häst ibland händer det dock att någon har mer än en sköthäst, för att det "går inte ihop annars". Alla föräldrar ställer inte upp alltså, men en del är jätte gärna med i stallet. Dock är det många som är okunniga och vi skötare måste ofta rycka in och hjälpa till.



Därav var min tanke, jag som redan hjälpt till mkt som skötare i många år och som assisterat vid ridlektioner i flera år försöka kolla om jag skulle kunna ta och ha enklare lektioner för ungarna som enklare styrövningar, kontrollbanor o dyl. även ut i skogen ibland om barnet har en ledare var. Och att man delar upp så det finns 2 skötare/häst men att alla ska ha chansen, och därför så delar man upp skötarsystemet varje månad (så är det på stora ridskolan). Tror inte föräldrarna har ngt emot det, det är väl inte spec. dyrt med 25:- för 4 ggr eller 30:- gång el. liknande, om jag då ställer upp låt säga 3 timmar i veckan.


Jag menar vi har haft ridlekisläger för ungarna där, US har haft det och då har de varit många barn som varit med. Då har vi tagit ut 500:- för två dagar. Då med övernattning, fika o kvällsmat dag 1. Frukost, lunch o fika dag 2. Med 2 teorilektioner (inget avancerat alls) och ridning 2 ggr om dan. Då har vi bara en i US som i år 18 år och vi har ändå fått det o gå ihop då hon jobbat ibland etc. och inte kunnat
vara med jämt.



Ungarna tycker ju dessutom det är roligast att rida, därav förslaget varannan gång (el. ngt liknande) och att de då kanske skulle kunna rida 30-45 min vardera, om det vore en unge per häst ?

Samtidigt vill jag ha mer teori med dem för att jag tycker att det är viktigt att de lär sig. Teorin tycker de är tråkigt, men så gör de ju heller inget vettigt på sina teorilektioner (putsar hästens utrustning, kanske ryktar häst, blir ju i princip samma sak jämt). Jag vill ha teori (och ridning) för att de ska kunna lära sig mer praktiskt och se hur mkt man faktiskt kan göra med en häst (inte bara rida) samtidigt vill jag peppa dem och kanske får dem att sätta upp små mål med sin ridning. T.ex. kunna kratsa hovarna eller tränsa själv etc. så att de känner att de varit duktiga och verkligen får beröm när de har gjort det bra, men även få dem som kanske inte lyckats enligt Sina förhoppningar, att kämpa på o inte ge upp etc..
 
Missförstå mig inte, men det är inte något fel på dina idéer (är dock lite tveksam till att intresset skulle vara särskillt stort), men om jag vore (styrelse)medlem i ridklubben hade jag nog föredragit att dra igång verksamhet inom ridklubbens ramar (ev kan du vara med där) och inte låna ut dem till en minderårig som vill stoppa vinsten i egen ficka.

Det är sveriges normala lagstiftning som gäller och vilkoren varierar beroende om verksamheten är privat eller drivs som en idéel förening. Oavsett vilket så kan man inte bara stoppa pengarna i egen ficka, åtminstone inte om man vill göra det korrekt. Vill du hyra hästarna och fixa ridlekiset i egen regi så måsate du även tänka på tråkiga saker som försäkringar och ansvar.
 
Okej, jag förstår. Men jag tycker det är så Tråkigt att det Aldrig händer något på helgerna eller så. Eleverna slutar för att vi inte har några bra hästar, inga aktiviteter etc.
Elevantalet har väl i princip bara sjunkit sista tiden, men jag tycker inte det är speciellt konstigt heller.. :crazy:

Är själv med i US och har försökt dragit i gång lite aktiviteter där. Men det händer aldrig någonting! Inte så väldans lätt och få fler/annat folk och gå med i US heller för den delen, för det är lite ungdomar, de flesta ligger på typ 12 år eller nåt och neråt. Och de har inget större intresse för och vara med i US heller för den delen, det är jag i princip övertygad om..

Men om jag avlägger en viss del av "vinsten" t.ex. hälften åt ridklubben, hur blir det då? Då har jag ju betalt för hästarna? Och om jag då alltid har någon vuxen vid sidan om som alltid är med?
 
Du skulle ju kunna börja med att ha en studiecirkel/barnkulturgrupp, men då får du ta bort ridningen/inte räkna med den.
Då får klubben in lite mer pengar per barn och ni får pengar att köpa material för.
 
Du måste helt enkelt ta upp det med klubben, vi kan bara gissa hur de ställer sig. För dig verkar dock det vara viktigare att tjäna pengar än att skapa vettiga aktiviteter. Jag menar inte alls att det är fel att tjäna pengar, men du bör nog klargöra för dig själv motiven bakom dina ambitioner.
 
Skulle jag kanske kunna göra. Hur bör man lägga upp en studiecirkel då, ska man hitta på något lämpligt ämne att ha vissa ramar kring och inrikta sig mot ngt spec då? Hästar
är ju ett brett ämne. Var får man tag i material för cirkeln?
 
Nej, det förstås. Jag bara undrade vad folk tyckte vad rimligt och ville ha folks åsikter om hur de ställde sig i frågan.


Det är inte viktigare för mig att tjäna pengar men jag vill gärna ha en viss del själv också. Eftersom att, om man skulle ha ett skötarsystem som bas för det hela, så i omed det så skulle man ju inte kunna ta det för givet att folk hela tiden - månad efter månad skulle vilja va skötare, de blir ju aldrig bundna till det mer än i en månad i sådana fall. Och eftersom att man då aldrig vet om det kanske inte är mer än 3 fast det lika gärna skulle kunna vara 12 någon månad som skulle vilja va skötare så tycker inte jag 300:-
för låt säga 10 timmar är så mkt betalt direkt. 3 kr/timmen alltså.. man är ju liksom inte garanterad några pengar alls i sådana fall så det var det som var min tanke ang. pengarna.
 
Material för cirkeln kan ni ta från något färdigt material (för att få reda på vad som finns kan ni nog kontakta SISU el SvRF) eller göra ett själva.
Vi har oftast gjort "eget" material genom att kombinera olika färdiga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 279
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 265
Senast: MML
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp