Lägga fram förslag + fråga om ålder

Hellu tjejen!

SUPERkul att du vill aktivera eleverna på din ridskola :)

Men en idé - du skulle inte kunna anordna fler "avsuttna" aktiviteter istället? Som t.ex. Maskeradskötartävlingar, eller saker som inte ens involverar hästarna; Påskäggsjakt, Spökafton, Våffeldagar, Bautakvällar o.s.v.?

Vet att barnen ofta säger att dom vill ha aktiviteter m hästarna, och att rida är det roligaste, men i min gamla US bestämde vi oss för att målet på våran klubb var att "eleverna skulle komma till stallet inte bara för ridningen, utan även för att umgås". Och detta gör dom ABSOLUT via avsuttna aktiviteter. Dom lär sig att samarbeta, att våga satsa och våga misslyckas, och när man uppnått dom målen så blir stallet som en väldigt positiv "ungdomsgård". Det gäller bara att ha extremt bra och uppmuntrande förebilder i US!

Vi hade oxå problem med vilka som skulle väljas in ett tag, det var jättesvårt att hitta folk, men efter nått år med en ny, fräsch och superengagerad US så stod eleverna i princip på kö för att få vara med :bump:

Som någon sa så är det mesta av sido-arbetet på ridskolorna ideelt, men du kan ju alltid fråga om du t.ex. kan få en gratislektion /vecka eller någonting som betalning?

Nu var ju våran klubb i&försig ganska stor (ca 850 medlemmar UNDER 26, som alltså ingick i vårt arbete) men jag tror ändå absolut på kanske en heldag (fullspäckad med roliga aktiviteter, grillning m.m.) för att få till en klubbkänsla och intresse för US.

Lycka till! Behöver du råd/ idéer så hör av dig :cool:

Tänk förresten på att skippa Brännboll och andra tråk-uttjatade-aktiviteter.
Studiecirklar är förresten jättesvåra att få barn att vilja vara med på. (Har hållit i såna också) Bara namnet "STUDIEcirkel" gör att man nästan somnar, och eftersom ni tydligen hade många yngre barn så vill dom antagligen hellre leka och umgås än att sitta och lära sig saker... SATSA på aktiviteter! (Glöm inte LOK-stödet förresten)

Kramz
/Mi :)
 
Okej, det låter ju bra! Frågan är då vilken åldersgrupp man ska rikta sig till? Kan man t.ex. ta från 8-12 åringar el. liknande? Eller ska man dela upp t.ex. och ha en cirkel för t.ex. 6-8 åringar och 9-13 åringar?


Tror det blir svårt att kombinera allt för många åldersgrupper och vi har inte spec. många över 12 år, i sånna fall kommer man nästan upp till vuxen ålder och de har nog inget större intresse av att vara med och deltaga, utan ofta håller de på med flera aktiviteter i veckan och har inte riktigt tid/lust på samma sätt, utan vill endast rida sin ridlektion varje vecka liksom.

Ska man göra så att man samlar alla ungdomar till en träff någon dag att man hör med dem om vad de vill ha för aktiviteter på klubben så att de själva får vara delaktiga (inom rimliga gränser) ? Så kan man komma med förslagen till US och även till styrlesen ? Annars så skulle man väl kunna dela ut lappar till folk, men jag tror det blir Svårt att få i gång idéerna då. Man får nog själv komma med idéer och Prata med dem för att det ska hända något, annars kommer
det inte bli något i alla fall, känner jag på mig...


Vad beträffar materialkostnader, går det bra att kontakta SISU och söka bidrag till sådant ? eller ska man kolla med US om vi kan tänkas köpa in det själva i sådana fall ?
 
Hej!

Jo det skulle förstås vara en möjlighet! :) Men t.ex. så kom jag med förslaget om en spökrunda/spökkväll förra året till US (där jag själv sitter med i styrelsen) och alla tyckte det lät som en rolig idé, men det hände aldrig någonting. :(


Det är Svårt att aktiviera US och jag är i princip den enda som kommer med förslag. Jag förstår inte ens riktigt varför
man har US om ingen ändå vill vara aktiv? En del i vår styrelse kommer ändå inte på mötena. Därför tänkte jag kanske försöka dra i gång nån aktivitet själv till och börja med och hoppas på att det finns intresse hos de lite yngre (som är under 13 år). En del som sitter med i US styrelsen kommer ju inte ens på mötena längre. :(

Så min tanke var lite den om jag försöker dra i gång någon aktivitet själv så kanske man kan försöka få de andra i US intresserade att skapa fler aktiviteter om de ser att det faktiskt finns intresse hos barnen (vilket jag tror att det finns!)

Det är jätte trist och se att utvecklingen i klubben senaste åren verkligen gått åt fel håll. Förut hade vi flertalet aktiviteter, eller åtminstone klubbtävlingar.
Nu har vi kanske en påskshow (typ samma sak varje år nästan) och ett par cm-hoppningar (kanske 2) per termin. :(


Tack för tips & goda råd samt inspirationen! :bow: Blir nog kanske någon studiecirkel ändå, för de något äldre barnen kanske, det är nog svårt att få de allra yngsta (ridlekis är ju från fyra år!) och vara intresserade.
Men jag ska försöka dra i gång aktiviteter utan hästar med.


Tack ännu en gång! :bow:
 
Från SISU får ni ca 30:-/studietimme för barnkultur (1sst=45 min och deltagare under 13 år) och 35:-/studietimme för studiecirklar.
De pengarna samlas sen på klubben konto hos SISU och ni kan använda dom till att tex betala kurser & köpa kulturmaterial.

Idéträffar är bra, men iaf hos oss har det inte kommit mycket folk. Vi brukar istället försöka fråga på varje aktivitet vad de som är med vill att vi anordnar för något.
 
Okej, tack! :bow:

Det förstås. Men frågan är om man ska ha en "idéträff" i samband med någon annan aktivitet i sådana fall? Eller ska man gå ut direkt till folket och fråga före/efter ridlektionen och kolla vad de vill ha för aktiviteter?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 279
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 265
Senast: MML
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp