Lägga sig i någon annans relation (Behöver råd)

Edit: Kan inte förändra honom alltså. Syrran både vill och ska jag prata med, men är osäker på om jag vågar säga allt jag tycker och tänker om karln.
Fel fokus.
Du ska inte ändra på honom.

Däremot kan du prata med din syster. Det finns väl telefon?
Berätta att du ser och bry dig om henne. Hon behöver inte hjälp med att skälla på sin sambo. Hon behöver medmänsklighet och syskonkärlek. Precis som alla människor.

Begriper faktiskt inte varför ditt fokus ligger på honom?? Sluta vara arg på honom. Börja bry dig om din syster istället.
 
Jag förstår att jag inte kan förändra honom, och det tänker jag inte ge mig på heller. Det där med att vilja ruska om honom och få honom att öppna ögonen är mer en frustrerad känsla jag har. Men jag behöver kunna umgås med honom på ett vettigt sätt eftersom han nu hör till släkten och jag vill träffa systern och barnen.

Strategin hitintills har oftast varit att ignorera om han säger något idiotiskt och inte nappa på provokationer (Tex "VAD är det där som de hittat?" Om en invandrarkvinna i en frågesporttävling på tv. Eller "hästar passar bäst på mackan, man ska inte leka med maten".) Jag orkar inte med tjafset.

De fick barn innan de riktigt bestämt sig för att vara ett par eller provat bo ihop, det var helt oplanerat.

Jag upplever det utifrån vad syster sagt som att de mer eller mindre bestämt att ok nu blev det barn, nu är vi en familj. Jag har tidigare tänkt att jag bara får lita på att det är ett bra val, eftersom det inte är mitt val att göra. Och att jag bara ska vara peppande och stöttande. Men ju mer jag umgås med dem som familj desto jobbigare tycker jag att det känns.

Syrran drar ett tungt lass och jag ser att hon sliter. Jag ser också att det större barnet (tvååringen) vant sig vid att pappa inte engagerar sig i henom utan nio ggr av tio går till någon annan. När h*n blir glad över att han kommer hem och springer fram och ropar PAPPA får h*n i bästa fall ett hej och en klapp på huvudet. Ibland säger han inte ens hej. Det blir sällan en kram.

Nu blir det mycket om honom, men annars förstår man nog inte varför jag ens ser det som ett problem med någon annans (syrrans) relation. Jag vill att hon ska ha det bra och förstå att situationen tär på henne innan hon slitit ut sig helt. Sambon beter sig som en mix av en 50-tals man och ett ouppfostrat barn.

Klart att jag hypotetiskt kan ta diskussionen på telefon, men jag tycker att det är en så stor grej att jag hellre vill prata öga mot öga. Att ta det ur vinkeln "hur mår du egentligen?" är kanske det klokaste att göra.
 
Ok, så har jag inte sett det. Jag ser förstå- biten jag syftar på som att jag för hennes skull önskar att hon tänkte mer på sig själv och inte kör in i kaklet av bara farten.

Bra med olika inspel.
 
Ok, så har jag inte sett det. Jag ser förstå- biten jag syftar på som att jag för hennes skull önskar att hon tänkte mer på sig själv och inte kör in i kaklet av bara farten.

Bra med olika inspel.
Jag tänker på det kopplat till att du beskriver mannen så mångordigt för oss. Som att det är viktigt för dig att vi övertygas om hans tråkighet.

Men vad gäller relationen mellan dig och din syster, så kunde det här ju handla om lite vad som helst som hon gör och som du oroar dig över.

Om man tar det därifrån blir utfallet för min del att det tyvärr är begränsat vad du kan göra och stor risk att hon försvarar sig/mannen mot dig.

En annan risk som jag tycker är väldigt svårhanterlig är risken att hon avreagerar sig hos dig och på så vis får kraft att hålla ihop med mannen (ett tag till).
 
Det känns konstigt för mig när jag hälsar på dem och han nästan inte pratar med mig om jag ska försöka ändra på honom. Går det ens? Jag känner mig så osäker på hur jag ska bemöta honom. Och att bara gå till attack känns inte så konstruktivt. Hur kritiserar/ diskuterar/ ifrågasätter man någons personlighet, barnuppfostran och beteende utan att det blir väldigt mycket taggarna utåt??

Du kan nog inte ändra på honom.
Du tycker inte om hans beteende, fine.
Men jag tycker faktiskt att det är lite förmätet att vilja lägga sig i någon annans privatliv och ändra på det.
 
"Jag måste säga att jag beundrar dig, syrran. Jag hade aldrig orkat leva i er relation". Beroende på hennes reaktion hamnar diskussionen på lite olika ställen...

Och ungefär där är det du kan göra, som jag ser det. Du kan inte ändra henne eller honom. Du kan bara ändra din egen inställning. Pallar du inte med honom får du undvika situationer som involverar honom. Vilket kan begränsa dig i umgänget med släkten.
 
Jag tänker på det kopplat till att du beskriver mannen så mångordigt för oss. Som att det är viktigt för dig att vi övertygas om hans tråkighet.
.
Exakt det var min tanke också.

Orden förråder oss ofta. När man skärskådar vad man själv eller andra säger och skriver så inser man ofta var det ligger.

TS skriver väldigt lite om systerns mående, om systerns roll i TS liv etc etc. Det är väldigt mycket fokus på den usle mannen.

Jag säger det igen. Skit i mannen @ekra . Bry dig om din syster istället. Och då är "bry sig om" inte kopplat till att "rädda". Utan helt enkelt fokus att vara en god syster.

Finns det något sätt att umgås utan att fokus ligger på systerns usla liv?
 
"Jag måste säga att jag beundrar dig, syrran. Jag hade aldrig orkat leva i er relation". Beroende på hennes reaktion hamnar diskussionen på lite olika ställen...

Och ungefär där är det du kan göra, som jag ser det. Du kan inte ändra henne eller honom. Du kan bara ändra din egen inställning. Pallar du inte med honom får du undvika situationer som involverar honom. Vilket kan begränsa dig i umgänget med släkten.
Jag fattar hur du tänker och jag har egentligen inget att invända, MEN det hade varit mig omöjligt att formulera det som beundran därför att det hade varit så långt ifrån sant. (Jag tycker att det är mer onödigt än beundransvärt att dra fram med trista relationer och min syrra hade genomskådat mig om jag sa att jag beundrade henne i ett sådant sammanhang. Men det betyder inte att det inte kan funka för TS.)
 
Jag fattar hur du tänker och jag har egentligen inget att invända, MEN det hade varit mig omöjligt att formulera det som beundran därför att det hade varit så långt ifrån sant. (Jag tycker att det är mer onödigt än beundransvärt att dra fram med trista relationer och min syrra hade genomskådat mig om jag sa att jag beundrade henne i ett sådant sammanhang. Men det betyder inte att det inte kan funka för TS.)

För mig hade det varit sant. Jag hyser stor beundran för de som står ut med rövhattar, själv har jag inte så mycket tålamod i mig.
 
@ekra
Du beskriver exakt hur det hade sett ut om du var min syster för några år sedan. På pricken. (Sen fanns det mycket mycket mer som inte gick att se för utomstående).

Jag försökte prata lite med min familj, men lade alltid fram frågorna på ett sätt så att de ändå inte skulle förstå hur illa det var. Jag var livrädd och hade i självförsvar inbillat mig att jag älskade mannen jag var med. För han var ju ändå aldrig våldsam mot mig (nåja, det var en sanning med modifikation, för sexuella övergrepp förekom fast utan synligt fysiskt våld). Mest var jag rädd för att om vi gick isär så skulle han vara ensam med våra barn. Låter som en hönsmamma och ett kontrollfreak, men min minsta var bebis och han klarar inte av bebisar och små barn som inte kommunicerar med ord.

Jag visste att det skulle skita sig med förhållandet, jag skulle ha gått för eller senare, när barnen var större.

Det jag hade behövt då, när jag var inne i det, var någon som såg. Som frågade. Som undrade hur jag mådde och som kunde pekat på det orimliga, samt stöttat i mina rädslor. Vad jag inte behövde från familjen (men där gjorde bukefalister ett bra jobb), var ett drev mot min dåvarande sambo om hur dålig han var och vilken idiot han var. Jag behövde bara höra att det fanns mer i mig än det han reducerat mig till.

Likt din syster så gick hela mitt liv ut på mina mammauppgifter, överösa barnen med kärlek, kompensera för en rutten pappa. Så det fanns inte utrymme att se hur mycket av mig som försvann.

Mitt råd är att prata med henne och fokusera på henne, vad hon egentligen önskar och vill, vad hon är rädd för. Låt henne styra mycket av innehållet, men om hon berättar något helt galet, fråga om det är så hon vill ha det, eller hur det får henne att må.

Lycka till!
 
Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser ut för utomstående)

Jag skulle verkligen önska att hon och hennes underbara barn fick leva i en kärleksfull relation, men nu är det inte sunt.

Javisst hennes relation hennes problem kan tyckas, men det känns så tragiskt att han är så kall mot dem.

Saker han inte gör:
• Byter bajsblöjor. (Har bytt färre än som kan räknas på händernas fingrar!!!)

• Badar/ duschar barnen

• Är kärleksfull och varm med barnens mamma när de ser.

• Spontangosar med barnen och öser kärlek över dem. (Vilket min syster gör i tonvis)

• Kliver upp tidigt och tar hand om barnen. Är han ledig kan han ligga och sova med ett gråtande barn bredvid sig tills syrran hämtar det.

• Han hittar aldrig på aktiviteter med barnen på eget initiativ.

• Är i det närmaste ointresserad av att leka med kidsen mer än 15-30min.

• Hämtar och lämnar på dagis

• Tar ansvar för inköp till barnen

Och så vidare. Min syster har det mesta ansvaret. När jag hälsat på så har han oftast suttit vid datorn när han varit ledig, och vissa dagar knappt interagerat alls med barnen. (Eller oss) Jag ser på tvååringen att h*n förstått att pappa inte vill vara så mycket med henom. H*n frågar aldrig efter honom, och när han är med henom så låter han henom oftast sitta i knät vid datorn och se på youtube, eller sitta själv och leka med i-paden eller se barnprogram.

Rekordet sist de var på besök hos mig var sådär 2h ipad och tv medan pappa själv låg i en annan soffa än barnet och läste. (Jag och syrran var upptagna med att fixa förberedelser inför julmaten). Syrran hinner knappt gå på toa, eller ta en dusch medan sambon gör allt han vill. Tex reser bort när hon är höggravid eller nyligen kejsarsnittad.

Jag blir så ledsen av att se det. Pappan ger väldigt lite kärlek och närhet, inte ens en godnattkram.

Jag skulle verkligen vilja prata med min syster och få henne att se det jag ser och förstå att hon inte borde behöva ha det sådär!!! Antingen familjerådgivning eller separation. Men vet inte hur jag ska lägga fram det. Vi har pratat om att jag inte förstår sambon och att jag inte kan läsa honom (han har stoneface, är tystlåten och ler sällan). Plus att jag tycker att det är synd att han tar så få initiativ med barnen.

Listan över märkliga beteenden kan göras hur lång som helst. Mycket verkar bottna i egoism, udda uppväxt, social inkompetens och brist på empati.

Besök hos svärföräldrarna och mina syskon: Han bor och äter gratis, blir servad med mat, vin, dessertvin, öl i över en vecka. Han har med sig egen whisky som ingen annan inklusive sambon får smaka. (Poängterar för henne att den var dyr, är hans, och hon får ingen!) Köper egna snacks bara till sig själv, frågar inte ens om någon vill ha. Diskar inte efter sig, tar inte undan när han ätit. Förväntar sig att andra åker och handlar, eller plockar undan barnens leksaker etc.

Bröllop: En nära släkting till oss gifter sig. Tjocka släkten samlas, Han lyfter inte ett finger för att hjälpa till med påklädning och matning av barn trots att det är väldigt stressigt. Dessutom stannar han kvar på festen istället för att unna syrran att njuta av sällskapet. Hon fick åka hem tidigt och lägga barn.

Samma sak på andra sammankomster i vår släkt. Han tar aldrig ansvaret att lägga kidsen så att syrran får vara den som är kvar och umgås.

När han varit på besök säger han nästan aldrig tack för maten, det var gott, eller så. (Tvärtom, är det inte gott tar han bara några tuggor och slänger resten) I vår familj älskar vi matlagning, men anpassar maten en hel del efter honom för att han ska "kunna äta den" när han hälsar på.

Och när han väl reser så kan han bara gå utan att ens säga hejdå nu åker jag, tack för oss. Plötsligt sitter han i bilen.

Jag blir så matt. Och obekväm i hans sällskap. Jag vill egentligen prata med honom också, men jag lyckas inte lära känna honom, förstår honom inte, och han verkar rätt ointresserad av att lära känna mig, så det känns sisådär. Särskilt som han ofta har åsikter som har att göra med att kvinnor är kärringar.

Just nu är det enda jag kommer på att jag skulle vilja ruska om honom och skrika VAKNA!!! Du har en jättetrevlig och härlig sambo och två underbara barn. Tycker du om att vara med dem? Älskar du dem??? Varför visar du det inte i så fall? Ta ditt ansvar, du är vuxen nu!

Jag har frågat syrran om hon älskar honom, om han är the löööööv of her life, men riktigt så är det inte. Det sorgliga är att det verkar som om hon gått in i någonsorts "ok, vi har barn ihop, nu är det vi vare sig vi vill eller inte". Visst, hennes val, men är det fel av mig att vilja diskutera detta ordentligt med henne? Jag älskar både henne och barnen och ser att de liksom lever sitt liv bredvid pappan. Under samma tak, men inte i symbios... Och ingen verkar må bra av det.


Ärligt talat, vad har hon honom till? Det ekonomiska?

Kan det isf verkligen vara värt det? Kan något vara värt att behöva umgås med en sådan människa?
Det här är nog bland det värsta jag läst här på buke, om man bortser från misshandlarna och dylikt.

Varför i hela friden låter man sig utnyttjas så ? Och vilka signaler ger det barnen? :crazy:
Skulle gissa att ett liv utan en sådan man i det, skulle kännas som semester och en stor börda mindre.
 
Ärligt talat, vad har hon honom till? Det ekonomiska?

Kan det isf verkligen vara värt det? Kan något vara värt att behöva umgås med en sådan människa?
Det här är nog bland det värsta jag läst här på buke, om man bortser från misshandlarna och dylikt.

Varför i hela friden låter man sig utnyttjas så ? Och vilka signaler ger det barnen? :crazy:
Skulle gissa att ett liv utan en sådan man i det, skulle kännas som semester och en stor börda mindre.
Fast skuldbelägg henne inte så, snälla. Det är en käftsmäll.

Jag gjorde likadant, fast jag försökte på mina sätt att ändra det. Familjerådgivning där jag tog upp just det med vilka signaler som skickas till barnen och vilka förebilder vi faktiskt var.

Men jag var rädd. Rädslor är inte logiska. De finns även när det utåt sett inte finns något hot.

Vi vet inget om vilket grepp han har om henne när ingen ser, vad han säger.

Mitt ex använder fortfarande barnen för att komma åt mig, för han vet att det är min enda svaga punkt. I övrigt kommer han inte åt mig alls.

Jag var även rädd för att förlora alla mina djur (vilket jag gjorde också). Att det fick sån tyngd var för att det var det ENDA som fick mig att inte släppa det sista lilla som brann i mig. Den sista biten som var jag.

Jag hade inget ut av mitt ex, stannade inte för det ekonomiska. Jag stannade för att jag var rädd och för att jag var övertygad om att jag inte var värd bättre.
 
Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser ut för utomstående)

Jag skulle verkligen önska att hon och hennes underbara barn fick leva i en kärleksfull relation, men nu är det inte sunt.

Javisst hennes relation hennes problem kan tyckas, men det känns så tragiskt att han är så kall mot dem.

Saker han inte gör:
• Byter bajsblöjor. (Har bytt färre än som kan räknas på händernas fingrar!!!)

• Badar/ duschar barnen

• Är kärleksfull och varm med barnens mamma när de ser.

• Spontangosar med barnen och öser kärlek över dem. (Vilket min syster gör i tonvis)

• Kliver upp tidigt och tar hand om barnen. Är han ledig kan han ligga och sova med ett gråtande barn bredvid sig tills syrran hämtar det.

• Han hittar aldrig på aktiviteter med barnen på eget initiativ.

• Är i det närmaste ointresserad av att leka med kidsen mer än 15-30min.

• Hämtar och lämnar på dagis

• Tar ansvar för inköp till barnen

Och så vidare. Min syster har det mesta ansvaret. När jag hälsat på så har han oftast suttit vid datorn när han varit ledig, och vissa dagar knappt interagerat alls med barnen. (Eller oss) Jag ser på tvååringen att h*n förstått att pappa inte vill vara så mycket med henom. H*n frågar aldrig efter honom, och när han är med henom så låter han henom oftast sitta i knät vid datorn och se på youtube, eller sitta själv och leka med i-paden eller se barnprogram.

Rekordet sist de var på besök hos mig var sådär 2h ipad och tv medan pappa själv låg i en annan soffa än barnet och läste. (Jag och syrran var upptagna med att fixa förberedelser inför julmaten). Syrran hinner knappt gå på toa, eller ta en dusch medan sambon gör allt han vill. Tex reser bort när hon är höggravid eller nyligen kejsarsnittad.

Jag blir så ledsen av att se det. Pappan ger väldigt lite kärlek och närhet, inte ens en godnattkram.

Jag skulle verkligen vilja prata med min syster och få henne att se det jag ser och förstå att hon inte borde behöva ha det sådär!!! Antingen familjerådgivning eller separation. Men vet inte hur jag ska lägga fram det. Vi har pratat om att jag inte förstår sambon och att jag inte kan läsa honom (han har stoneface, är tystlåten och ler sällan). Plus att jag tycker att det är synd att han tar så få initiativ med barnen.

Listan över märkliga beteenden kan göras hur lång som helst. Mycket verkar bottna i egoism, udda uppväxt, social inkompetens och brist på empati.

Besök hos svärföräldrarna och mina syskon: Han bor och äter gratis, blir servad med mat, vin, dessertvin, öl i över en vecka. Han har med sig egen whisky som ingen annan inklusive sambon får smaka. (Poängterar för henne att den var dyr, är hans, och hon får ingen!) Köper egna snacks bara till sig själv, frågar inte ens om någon vill ha. Diskar inte efter sig, tar inte undan när han ätit. Förväntar sig att andra åker och handlar, eller plockar undan barnens leksaker etc.

Bröllop: En nära släkting till oss gifter sig. Tjocka släkten samlas, Han lyfter inte ett finger för att hjälpa till med påklädning och matning av barn trots att det är väldigt stressigt. Dessutom stannar han kvar på festen istället för att unna syrran att njuta av sällskapet. Hon fick åka hem tidigt och lägga barn.

Samma sak på andra sammankomster i vår släkt. Han tar aldrig ansvaret att lägga kidsen så att syrran får vara den som är kvar och umgås.

När han varit på besök säger han nästan aldrig tack för maten, det var gott, eller så. (Tvärtom, är det inte gott tar han bara några tuggor och slänger resten) I vår familj älskar vi matlagning, men anpassar maten en hel del efter honom för att han ska "kunna äta den" när han hälsar på.

Och när han väl reser så kan han bara gå utan att ens säga hejdå nu åker jag, tack för oss. Plötsligt sitter han i bilen.

Jag blir så matt. Och obekväm i hans sällskap. Jag vill egentligen prata med honom också, men jag lyckas inte lära känna honom, förstår honom inte, och han verkar rätt ointresserad av att lära känna mig, så det känns sisådär. Särskilt som han ofta har åsikter som har att göra med att kvinnor är kärringar.

Just nu är det enda jag kommer på att jag skulle vilja ruska om honom och skrika VAKNA!!! Du har en jättetrevlig och härlig sambo och två underbara barn. Tycker du om att vara med dem? Älskar du dem??? Varför visar du det inte i så fall? Ta ditt ansvar, du är vuxen nu!

Jag har frågat syrran om hon älskar honom, om han är the löööööv of her life, men riktigt så är det inte. Det sorgliga är att det verkar som om hon gått in i någonsorts "ok, vi har barn ihop, nu är det vi vare sig vi vill eller inte". Visst, hennes val, men är det fel av mig att vilja diskutera detta ordentligt med henne? Jag älskar både henne och barnen och ser att de liksom lever sitt liv bredvid pappan. Under samma tak, men inte i symbios... Och ingen verkar må bra av det.
Ja kan bara säga...
Oj, vad du har "samlat på dig" under årens lopp när det gäller din svåger...
Det är inte alls säkert att din syster lider som du gör av hans uppförande?
Jag tycker inte du ska lägga dig i deras relation alls
Prata och stötta din syster när det gäller allt, visa att du finns där. Om hon väljer att skiljas så vet hon att hon har dig som hjälp
 
Sen vet jag inte hur andra tänker, men jag skulle aldrig använda ordet sund/osund om relationer. Det låter hemskt moraliserande.

Jag tänker inte att det är en moralisk värdering (förstår inte riktigt hur du menar faktiskt?) utan en funktionell. En relation där parternas välmående främjas av relationen skulle jag kalla sund, en där någon/båda/alla mår sämre pga att de är i relationen osund.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 919
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp