Bukefalos 28 år!

Lägger huvudet snett

Rugge

Trådstartare
Hej
Nu behöver jag lite tips och råd från er kloka här inne.
Har hjälpt en vän med sin häst. Denna häst har en förmåga att lägga huvudet snett i trav och galopp. Endast i vänster varv. Nosen pekar då in mot voltens mitt (även på rakt spår). Hvudet åker samtidigt upp.
I skritten håller hästen en fin form utan att göra detta med huvudet, men så fort det är övergång till trav eller galopp så kommer huvudet upp och nosen in.
Det spelar heller ingen roll om det är under ryttare eller vid longering med slak lina.
Det händer att man får hästen att söka sig ner igen, men detta håller ett par sekunder, sen är huvudet snett och uppe igen.

Hästen är kollad i mun och raspade för ca 2 månader sedan.
Har provat ett par olika bett, men i stortsätt samma resultat.
Inga skarpa bett.

Tror själv inte detta har något med betslingen att göra

Någon annan som varit med om samma sak?
Vad berodde det på?
Hur fick ni rätt på det?

Själv skulle jag nog vilja få hästen undersökt
 
Sv: Lägger huvudet snett

Min syrras första häst la huvudet på sne vid arbete (allt arbete, alla gångarter) och det berodde troligtvis på att han tyckte det var jobbigt. Det minskade allt eftersom han stärkte sig. Min arab kan också lägga huvudet lite på sne men jag kan inte säga att det inte beror på munnen, dock har det minskat hur mycket, länge allt eftersom han tränat, hittat form och blivit stark.

Jag hade fortsatt träna för att stärka hästen och lösgöra ofta, det kan ju vara låsningar och ojämnheter i muskel/styrka. Vet en grannes häst som istället för att lägga huvudet snett slängde ut tungan på sin "svaga sida" istället.
 
Sv: Lägger huvudet snett

Lovisaleonora: Har för mig att det är samma sak vid longering i grimma, men ska testa idag och se vad det blir för resultat
Vad jag vet är den aldrig riden med bettlöst. Själv har jag aldrig provat detta heller
Men visst är det värt att kolla upp.

Cahs: Inte omöjligt att det är så. Vänstervarvet är hästen svag i så det kan nog ligga något i det
 
Sv: Lägger huvudet snett

Det kan ju vara en bit på vägen i diagnostiseringen i alla fall. Ibland är det hästen som vill komma undan och lägger huvudet på sned för att komma undan tygelinverkan. Med ett bettlöst kan man då ändå ta igenom i vissa lägen. Tyvärr kan man då upptäcka något helt annat, t ex att hästen blir halt i inner bak eller så, men det är i alla fall en bit på vägen.
 
Sv: Lägger huvudet snett

Om den nu försöker komma undan tygelinverkan. borde den inte göra det i skritten också? I skritten fungerar det hur bra som
Rids med Novabett
 
Sv: Lägger huvudet snett

DET beror helt på ryttaren och inverkan. Skritt har ju en helt annan takt också, det är massor av saker som inverkar. Börjar man nysta och har någon som är duktig att bolla med brukar man kunna isolera vissa saker rätt snabbt.
 
Sv: Lägger huvudet snett

Kanske är det något med synen? Har läst att hästar ibland lägger huvudet snett för att se bättre om de har problem med synen?
 
Sv: Lägger huvudet snett

Att hästar lägger huvudet på sned är ju inget ovanligt problem och det är ryttarens jobb att rätt till det. Jag tror inte alls det är ngt fysiskt problem utan att du behöver få hästen mer på ytterhjälperna samt se till så att hästen inte skjuter in inner bogen. Hur går hästen med innerbogen när den lägger huvudet på sned? Har du den formad runt innerhjälperna? Det är inte alltid så enkelt att få till men grundprincipen är att du måste få hästen RUNT din innerskänkel FORMAD och erbjuda ett stöd på ytter som den kan ta tag i. Lycka till!
 
Sv: Lägger huvudet snett

Donnatello:
Det är något jag lagt märkte till under ridningen också. Att får den ett bra stöd på yttertygel och en stark ytter skänkel så faller huvudet på plats igen, för det mesta. Hästen faller otroligt lätt ut i vänster varv, ibland vill den inte heller ta stödet på yttertygel och då seglar den iväg.
Målet är ju att få med båda bogarna. Den rundar sig fint när huvudet väl faller på plats.

Jag har sagt till personen i fråga att den måste ridas med med skänkelstöd. Den kan styras enbart med skänklarna, behöver knappt göra ett tygeltag.
 
Sv: Lägger huvudet snett

Där har du lösningen, ta hjälp av en tränare om ni inte reder ut det själva men det är som sagt inget ovanligt men hästen måste ridas rätt ett tag för att det ska försvinna. Eller ja försvinner gör det ju egentligen så fort ni kommer på hur ni ska göra så ta hjälp är mitt tips!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en kluring jag inte vet vad det beror på. 5 årig kallblodstravare, riden sedan augusti förra året. Genomgången av både...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 577
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 365
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp