Bukefalos 28 år!

Läkemedel för minskad aptit?

Lona

Trådstartare
På grund av psykisk sjukdom, mediciner och något som mer eller mindre är ett matmissbruk så har jag det senaste 1,5 året gått från "hyfsat tjock" till "rejält fet".
Ja, jag vet allt det där med att äta riktigt, röra på sig och så vidare. Försöker att i alla fall hålla igång, med tanke på att jag har hund och dessutom är i stallet några dagar i veckan så är det rätt ok tycker jag även om jag helt klart hade kunnat öka på den biten.
Men... den senaste tiden har jag haft någon infektion med förjävlig hosta vilket lett till att jag tagit Cocillana och tjosan, där försvann några kilon av bara farten eftersom jag inte varit varken särskilt hungrig eller sötsugen.
Jag fattar ju också att jag inte kan använda en beroendeframkallande, narkotikaklassad hostmedicin som bantningshjälp men finns det någon form av läkemedel som minskar aptit och sötsug?
Gör inget om det är receptbelagt, jag kan säkert få det utskrivet om jag ber om det av vettiga anledningar.
Har testat till exempel krom och diverse "bulkmediciner" som skall ge mättnadskänsla både från apoteket och hälsokosten utan resultat.
 
Det har funnits, men är inte godkänt att sälja längre pga läskiga biverkningar.

Mitt tips. Prova att äta mer bönor, ärtor och linser. Lågt glykemiskt index och mycket fibrer. Man håller sig ohungrig och osugen jättelänge...
 
På grund av psykisk sjukdom, mediciner och något som mer eller mindre är ett matmissbruk så har jag det senaste 1,5 året gått från "hyfsat tjock" till "rejält fet".
Ja, jag vet allt det där med att äta riktigt, röra på sig och så vidare. Försöker att i alla fall hålla igång, med tanke på att jag har hund och dessutom är i stallet några dagar i veckan så är det rätt ok tycker jag även om jag helt klart hade kunnat öka på den biten.
Men... den senaste tiden har jag haft någon infektion med förjävlig hosta vilket lett till att jag tagit Cocillana och tjosan, där försvann några kilon av bara farten eftersom jag inte varit varken särskilt hungrig eller sötsugen.
Jag fattar ju också att jag inte kan använda en beroendeframkallande, narkotikaklassad hostmedicin som bantningshjälp men finns det någon form av läkemedel som minskar aptit och sötsug?
Gör inget om det är receptbelagt, jag kan säkert få det utskrivet om jag ber om det av vettiga anledningar.
Har testat till exempel krom och diverse "bulkmediciner" som skall ge mättnadskänsla både från apoteket och hälsokosten utan resultat.


Min lillasyster fick bra resultat med liposinol, hon tappade raskt 12 kilo och kom igång med motion och vettig kost.
 
Har inget vettigt tips att komma med, men vill dela med mig ändå.
Är i precis samma situation.

Var småtjock efter att fött två barn i allt för hög ålder.
Sen fick jag psykiska problem, blev sjuk och insatt på mediciner som gör att man går upp i vikt som biverkan.
Sötsug och nästan matmissbruk på köpet.
Fick sedan hypothyreos som också är en biverkan av medicinen.
Då gick ämnesomsättningen ner och således gick vikten upp ännu mer.
Är rejält fet nu.

Har tidigare, före graviditet, barn och sjukdom, varit normalviktig (stl 36) och aldrig haft tendens till ätstörning.

Nu har jag kunnat trappa ner medicinen ganska mycket.
Efter senaste nedtrappningen till nästan ingen medicin alls märkte jag en avsevärd skillnad på sötsug och aptit.
Under de senaste två veckorna har jag bara fått i mig lagad mat två gånger, ätit betydligt mer sparsamt och inte haft mycket sötsug.
Värdena för hypothyreos vart bättre av sig själv också när jag minskade dosen.
Hoppas att det visar sig på vågen snart.
Målet är att helt sätta ut medicinen om min psykiska hälsa tillåter det.

Överväger en Gastric Sleeve operation om jag inte kommer gå ner i vikt "av mig själv".
Jag har 25-30 kg att gå ner för hälsans skull och 30-40 kg för utseendets skull.
Är snart 50 och är orolig för att drabbas av sjukdomar och förslitningar.
Känns som jag inte har så många år på mig att fixa till det innan det är för sent.
 
Jag vet att en del som har PCOS och problem med övervikt kan få Metformin utskrivet. Men det kanske endast är då det skrivs ut för viktminskning, du kan ju kolla med din läkare.

Går du i KBT eller liknande? Spontant känns det som att ta itu med grunden till ditt matmissbruk är ett bra ställe att börja. Då kan du också lära dig tekniker att hantera och förändra ditt ätbeteende. Att "bara" ta medicin är ju lite som att maskera problemet, om du förstår hur jag menar. :)
 
Går du i KBT eller liknande? Spontant känns det som att ta itu med grunden till ditt matmissbruk är ett bra ställe att börja. Då kan du också lära dig tekniker att hantera och förändra ditt ätbeteende. Att "bara" ta medicin är ju lite som att maskera problemet, om du förstår hur jag menar. :)
Skulle tro att matmissbruket är sekundär orsak till viktökningen.
Nu kan ju jag bara tala för mig själv....,men eftersom Ts beskriver sin situation på ett sätt som liknar min så kan jag tänka mig att det är så för Ts också.
Det suget och förändringen av metabolismen som medicinerna ger är grunden till det förändrade ätbeteendet och inte tvärtom.
Mycket vanlig och välkänd biverkan av dessa mediciner, tyvärr. :(
Jag har själv provat med Viktväktarna utan någon större framgång.
Tre kg bort på ett halvår och då följde jag allt till punkt och pricka.
Sen gick jag upp 10 kg.....

Som svar på Ts fråga; det enda som säkert hjälper är att sluta ta medicinen.
Men som sagt, det är antagligen inget alternativ eftersom du har medicinen för att du måste.

Ursäkta Ts för att jag låter så negativ. :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp