Lämnad ensam i hagen

Zolimita

Trådstartare
Har ni några bra tips? Pållan har ju tidigare stått själv ett tag men nu har ju hon en kompis.Nu vill jag att hon ska kunna stå själv ute ett tag när kompisen är ute och rids.Känns så hemskt att ha henne inne ett par timmar bara för att hon inte vill vara själv i hagen.Särskilt om det är mitt på dagen och vackert väder.
Det funkar ganska bra om man leder upp henne när kompisen ska in och sedan leder ut henne igen och lämnar henne med lite hö i hagen.Hon gillar bättre att lämna än att bli lämnad dvs när kompisen tas in och hon blir kvar i hagen.
Då far hon runt som en tok och jag är rädd att hon spränger tråden.
Tidigare i våras sprängde hon tråden när en annan häst passerade utmed hennes hage.
Så har ni några tips? Som sagt var går det rätt bra när man tar upp henne och leder tillbaka henne då det är hon som lämnar.Men nu vill jag att hon ska kunna stå själv i hagen medans kompisen ska iväg för det är rätt så jobbigt att frakta henne fram och tillbaka då det ofta är mindre barn som kommer och rider kompisen(shettis)
Vill att de ska klara sig själv ibland,har inte alltid lust och springa och passa deras tider när de ska rida.
Ska också tillägga att vi har ström i hagen,och normalt respekterar pållan den men risken finns att hon spränger tråden ändå om hon blir alldeles uppjagad(känsligt halvblod)
 
Kan ni inte vänja henne vid att vara själv längre o längre stunder successivt. Kompisens nordis lärde visserligen sig aldrig att jag o gumman faktiskt kom tillbaka varje gång vi försvann..

Svårt...
 
Hon har väl kommit på hur skönt det är o ha en kompis o slippa gå själv. Inte undra på att hon är orolig när kompisen försvinner.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 988
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 631
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp