Bukefalos 28 år!

Lämnad häst för inridning

Sv: Lämnad häst för inridning

Det här är ju en ren tvist och inget annat. D v s har man tid, lust, ork och pengar får man stämma via tingsrätten.
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Jag hade också krävt pengarna tillbaka!
När jag tog emot hästar för inridning tidigare så hade jag 3 månader från oinriden till inriden som normalt. Dvs tre månader från häst som inte är sutten eller hängd på till riden och reglerbar i tre gångarter.
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Låter lite som om du blivit lite lurad... men har du varit med när dom tränar hästen, kanske kan vara ett tips... då kan du ju se själv..

jag red in min då 3 åriga häst tillsammans med min tränare i höstas... Allt fungerade jättebra fram till dess att vi skulle galoppera... Då blev hon av någon anledning skrämd och efter det var hon ganska orolig hela tiden.. vi tog hem henne efter 2 måånader och sen fick hon vila i 2 månader helt och hållet. i julas tränade jag igång henne mha longering och lite skrittjobb uppsuttet. sen blev hon tyvärr skadad.. så i mars började min tränare jobba med henne igen.. i början gick det långsamt men nu går det super, galoppen var inget problem längre! vad jag menar är att vissa hästar behöbver tid på sig. Min häst var uppenbarligen inte helt redo första gången vi började jobba med henne, vila är viktigt för att dom ska kunna smälta det dom lärt sig. eller som min tränare säger: träningen kanske inte är jobbig för kroppen men den kan vara det för huvudet!
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Kolla med arn, allmänna reklamations nämnden www.arn.se
Där kan du säkert få den hjälp som du behöver. Köpte du tjänsten som företagare eller som konsument förresten?
 
Sv: Lämnad häst för inridning

Personen har berättat själv att hästen inte ens har satt traven (den består endast av bockning) & att hästen troligtvis inte skulle kunna galopp förens mot hösten.
Erbjuder man tjänsten skall man lägga ner tiden och arbetet tycker jag, detta är inte okey!!!

Här framkommer det ju dock att hästen inte är okomplicerad. Vet du med säkerhet att de inte har jobbat med hästen ?

Majoriteten av hästar är fullt ridbara efter 1-2månader ja men om man jobbat med unghästar så vet man också att det finns en klick som tyvärr tar betydligt längre tid att få ridbara även om man jobbar intensivt med dem. Vissa saker kan man liksom inte pressa dem igenom om man vill ha ett bra slutresultat vissa behöver tid. Om din häst bara bockar i traven så tillhör den definitivt inte skaran av normala hästar att rida in nu är det ju omöjligt utifrån det lilla ens gissa vilken typ din tillhör.

Jag håller bland annat precis på att jobba med en häst som stängde av fullständigt när det kom till ridning det finns tex inga genvägar med en sådan det får ta tid pressa en sådan för hårt och du kommer troligen aldrig få den vettigt ridbar. Jag vet inte hur många timmar totalt jag har skrittat den hästen för att bygga upp förtroendet för ryttare och få den att koppla av och fungera. Introducerar man något nytt för snabbt stänger den av igen. Så det är tålamod tålamod och tålamod som gäller och det har tagit tid många månader har jag jobbat med den och jag kan än idag inte säga att den är ridbar i alla gångarter även om det idag går att rida den i alla gångarter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 539
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 045
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Lutten
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp