Lämplig Kvot protein/energi?

C

cafu

Hej!

Jag skulle vilja ge samma hösilage till mina 2 hästar som ska gå på lösdrift, 1 st ettårig nsv brukshäst och 1 st 20-årig kallblodstravare. Den gamle går bara som sällskapshäst och motioneras inte aktivt.

Vad kan vara en lämplig kvot smältbart protein och energi för de båda? Jag läste att lämplig kvot för en vuxen häst ska vara 5-6 och för unghäst 7-8, så kanske ett värde mellan 6 och 7 kunde vara lagom, och så kan unghästen ev. få proteintillskott i annan form?

Eller gör det inget för den gamle om han får mycket protein? Är det i så fall bra med ett så högt proteinvärde som möjligt, eller kan det vara skadligt både för unghästen och den gamle? Vad är ett lämpligt värde för proteininnehållet?
 
Sv: Lämplig Kvot protein/energi?

Och vad är lämpligt värde för energiinnehållet?
 
Sv: Lämplig Kvot protein/energi?

vad har du för kvot på hösilaget? Ett med kvot på 7 skulle jag se som ideliskt i sammanhanget. Äldre hästar kräver oftast lite mer protein de med (även om FÖR MYCKET protein bara är onödigt och en extra belastning för hästen). Då kan du enkelt komplettera till unghästen.

Energin hänger helt på om de är lättfödda/Svårfödd, i normalhull/underhull osv. Vad har den gamla stått på för 'siffror' tidigare?
 
Sv: Lämplig Kvot protein/energi?

En kvot på 7 låter ju rätt rimlig. Men vad bör värden på protein och energi ligga tro? Ungefär?

Har inte räknat ut foderstat för någon av dem tidigare, använde tidigare oanalyserat hösilage som fanns på gården där vi bodde förut. Den gamle är extremt lättfödd, men unghästen behöver ju växa så det viktigaste är väl att grovfodret är tillräckligt bra för henne, även om det innebär att den gamle får lite mer energi än han behöver?

Alexandra_W skrev:
vad har du för kvot på hösilaget? Ett med kvot på 7 skulle jag se som ideliskt i sammanhanget. Äldre hästar kräver oftast lite mer protein de med (även om FÖR MYCKET protein bara är onödigt och en extra belastning för hästen). Då kan du enkelt komplettera till unghästen.

Energin hänger helt på om de är lättfödda/Svårfödd, i normalhull/underhull osv. Vad har den gamla stått på för 'siffror' tidigare?
 
Sv: Lämplig Kvot protein/energi?

Hittade följande rekommendation på Jordbruksaktuellts hemsida (http://www.ja.se/nyheter/visanyhet.asp?nyhetID=5595):

"En energihalt på sju till åtta MJ och 40 till 50 gram smältbart råprotein är idealiskt för fritids- och sporthästar. Till växande hästar och digivande ston vill man ha dubbelt så mycket protein, 80 gram."

Så jag antar att det besvarar mina frågor, om det stämmer? Vad tror ni?

cafu skrev:
En kvot på 7 låter ju rätt rimlig. Men vad bör värden på protein och energi ligga tro? Ungefär?

Har inte räknat ut foderstat för någon av dem tidigare, använde tidigare oanalyserat hösilage som fanns på gården där vi bodde förut. Den gamle är extremt lättfödd, men unghästen behöver ju växa så det viktigaste är väl att grovfodret är tillräckligt bra för henne, även om det innebär att den gamle får lite mer energi än han behöver?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 307
Senast: SiZo
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 656
Foder & Strö Både lättfödda till svårfödda i samma hage (liten flock hemma på lösdrift) o fd fri tillgång men det klarade inte de lättfödda av. Dvs...
Svar
2
· Visningar
739
Foder & Strö Fick hem foderanalysen härom dagen. Energi 7.5MJ Smb råprotein 26 g/kg Kalcium 2.1 Fosfor 1.2 Jag har ett 5årigt fullblodssto samt en...
Svar
1
· Visningar
602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp