Bukefalos 28 år!

För lite protein men mycket energi

ElinMy

Trådstartare
Fick hem foderanalysen härom dagen.
Energi 7.5MJ
Smb råprotein 26 g/kg
Kalcium 2.1
Fosfor 1.2

Jag har ett 5årigt fullblodssto samt en 22 årig valack. Unghästen rids promenadridning/tränar ibland och den gamla går mest i hagen. Hur hade ni gjort för att kompensera upp proteinet?

Jag har räknat ut i olika program och fått fram att 9 kg hö och ca 0.6kg av vetekli & protein kraftfoder skulle bli bra. Men jag är ju för att ge hö i största möjliga mån, är lite mot kraftfoder. Men det kanske är en dum idé, kraft kanske behövs med detta dåliga proteinvärde?
 
Vill du fodra med enbart grovfoder får du nog hitta ett grovfoder med bättre kvot. Fyller du proteinbehovet genom att bara ge detta grovfoder och mineraler är sannolikheten stor att hästarna blir tjocka, om de ens orkar äta så mycket
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 307
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp