Längd på tömmar??

S

SanchoPancho

Vad rekomenderar ni för längd på tömmarna när man skall börja tömköra? 8, 10, 12 eller 14 m?
 
Beror på hur stor hästen är. Om du har en stor häst "ska" du ha 16 m tömmar. Finns det 14 m?
 
"Tömkörnings-tömmarna" på Börjes och Hööks är 16 meter i alla fall. :)
 
det märker man ;) det är jäkligt jobbigt att ha tömmar som är kortare än 16 m när man tömkör.
Sen så är det lättare att göra olika varinter på tömansättningar om man har längre tömmar.
Minst 16 m tycker jag, men gärna 18 m.
 
Därför att man inte ska kunna bli sparkad av hästen, även om man har den inspänd med diverse diffusa inspänningsmetoder.
 
Beror ju helt på hur stor häst du har... rekommenderar 16m till fullstora hästar.

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: Anna-KarinO
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 676
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp