Längdskidor for dummies

AgentCarter

Trådstartare
Jag har fått en bild i huvudet, en där jag åker längdskidor och har hunden i ett midjebälte och sonen i en pulka som sitter fast i samma midjebälte.

Nu ignorerar vi att jag skulle dö inom fem minuter pga väldigt otränad.

Men vad för längdskidor ska man ha om man aldrig kör på spår? Kommer åka på fälten här hemma och aldrig/extremt sällan i några spår.

Något mer man behöver tänka på som nybörjare på skidor?
 
Jag föredrar miniskidor då dom är bredare och korta nog + att dom inte är metallskodda i toppen för att inte köra/skära haserna av mina dobbisar.
Sen behöver man en lydig hund som lärt sig ,framåt,hö,vä och sakta,mina lärde sig också snabbt att börjar jag yla där bakom så går man åt sidan o stannar för då tänker matte ramla.
 
Turskidor! Bredare än vanliga längdskidor. Dock vad har du för hund, kommer den att dra? Om den inte kommer att nöja sig med att lunka före i turtakt kan det vara bättre med skateskidor men det kräver en visst skarföre och en tämligen vältränad kordinerad åkare. Annars är risken att den som åker i pulkaan kommer att finna färden allt för ryckig.
 
Turskidor! Bredare än vanliga längdskidor. Dock vad har du för hund, kommer den att dra? Om den inte kommer att nöja sig med att lunka före i turtakt kan det vara bättre med skateskidor men det kräver en visst skarföre och en tämligen vältränad kordinerad åkare. Annars är risken att den som åker i pulkaan kommer att finna färden allt för ryckig.
Jag är motsatsen till vältränad kotdinerad åkare :D
Har inte åkt på snart tio år, hunden lär nog inte dra och om får jag ta den andra hunden som kommer avsky varje minut :p
 
Jag är motsatsen till vältränad kotdinerad åkare :D
Har inte åkt på snart tio år, hunden lär nog inte dra och om får jag ta den andra hunden som kommer avsky varje minut :p

Då är utgångsläget bra, turskidor är det du ska ha, vallningsfria räcker långt för att bara ta sig omkring. Jag antar att det blir typ gångtempo vilket också är skönt för den i pulkan.

Har man en dragvillig hund blir det svårare. Då måste man hålla upp tempot så att inte hunden drar "ihjäl" sig, för att skapa det där perfekta motståndet i linan behöver man skaeta, vilket blir jobbigt, speciellt om man ska dra pulka också. Att diagonala fort brukar inte funka för balansen när man har en hund som drar och dessutom blir det för ryckigt för den som sitter i pulkan.

Ha så kul! Brukar åka så mycket jag kan, har dock ingen hund längre.
 
Då är utgångsläget bra, turskidor är det du ska ha, vallningsfria räcker långt för att bara ta sig omkring. Jag antar att det blir typ gångtempo vilket också är skönt för den i pulkan.

Har man en dragvillig hund blir det svårare. Då måste man hålla upp tempot så att inte hunden drar "ihjäl" sig, för att skapa det där perfekta motståndet i linan behöver man skaeta, vilket blir jobbigt, speciellt om man ska dra pulka också. Att diagonala fort brukar inte funka för balansen när man har en hund som drar och dessutom blir det för ryckigt för den som sitter i pulkan.

Ha så kul! Brukar åka så mycket jag kan, har dock ingen hund längre.
Ja det verkar som det blir turskidor!
Jag tror inte hunden drar så länge det inte kommer vilt och då är jag nog körd i vilket fall :p
Vallningsfri verkar med vettigt, som sagt ska jag bara åka ute på en åker för skojs skull.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 714
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 919
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp