Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

Mish

Trådstartare
Skulle behöva ha lite råd och tips om en kommande transport resa.

Vi ska sälja vår häst till en familj som bor 43mil bort, samtidgt som vi köpt en ponny av dem.

Det är 43mil enkel resa mellan oss till dem.
Nu till problemet, vi hade tänkt åka halvvägs och byta häst där.
Alltså ca 20mil, sen har hästen 20 mil till att åka innan den är framme.
Ska vi låta hästarna lastas ut på denna mötesplats och sträcka på sig medans vi skiver kontrakt osv. hur länge ska de få sträcka på sig?
Vart är ett bra ställe att stanna på. rastplats, får man lasta av en häst var som helst?
Platsen vi kommer mötas på är örebro finns det något bra ställe att stanna på där, någon som vet?

Klarar en häst att stå i transporten 20mil utan att få komma ut och sträcka på sig om den är resvan? Ska hästen ha mat i transporten?

Många frågor blev det, finns det någon som har lite tips och råd?
 
Sv: Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

Örebro känner jag inte till så jag kan inte tipsa om någon bra plats, men försök att hitta någon med gott om svängrum så att ni kan promenera runt lite med hästarna (inte alldeles intill vägen alltså, och inte en rastplats där andra bilar, lastbilar etc stannar). Kanske finns det någon ridklubb, ridhus eller liknande med stor parkering?

Att köra 20 mil med släp tar väl knappt tre timmar, då behöver hästen inte gå ut, och behöver ev. inte mat heller, men stanna en eller ett par gånger och titta till den. Bättre att ge mat och vatten när ni sedan ändå stannar och tar ut den.
 
Sv: Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

Ni kan lasta av och på hemma hos mej, låta hästen pusta lite i en av mina hagar och ta en fika, bor utanför Askersund!
 
Sv: Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

Det är inga problem för hästarna att åka 20 mil i sträck, men försök att undvika att ha mat i transporten om hästarna står lungt ändå.
Däremot är det bra att ha med sig en dunk med vatten hemifrån så att den kan få och dricka om den vill när ni stannar halvvägs.

/Camilla
 
Sv: Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

Det går att stanna med häst i Örebro. Jag skulle tro att ni enklast hittar till Karlslunds Ridskola (+ anläggning) som man lätt når genom att svänga av vid en motorvägsavfart och sedan är det raka vägen dit, bara någon km.
Där går det att parkera och går även att promenera hästar osv. De brukar ju ha tävlingar.

Här är karta på eniro så ni kan se vart det ligger:

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq...p=1&geo_area=Diedens%20all%E9%202&stq=0&pis=0

Det är väldigt enkelt att hitta dit och man ser det från vägen man kommer åkande på så svänger man bara av rätt avfart så kan man nästan inte köra fel.
 
Sv: Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

Okej
Ska man mejla de först och kolla så att allt är okej och så då?
ar de någon hemsida med kontakt info?
 
Sv: Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

Är nog bra att maila eller ringa först så de vet vilka ni är som stannar och lastar ur. Ska nog inte vara några problem. På min ridskola minns jag att det för några år sedan kom några som stannade och fikade halvvägs på sin resa och fick släppa hästarna i ridhuset under tiden (dagtid = inga lektioner).

Ev hemsida kan du hitta via ridsport.se.
 
Sv: Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

www.ofk.t.se är hemsidan till klubben, men detta är en såpass stor anläggning med parkering och sånt för tävlingar så ni behöver nog knappast ringa för att fråga om ni kan lasta ur på parkeringen. Folk åker ju och tränar dit varje dag. Är ju typ samma sak.
 
Sv: Längre transport sträcka, rastplats i örebro?

Örebro travbana kanske?
Ligger bakom Mariebergs köpcentrum om man kommer från E20
Dom har en stor fin parkering som brukar vara ganska tom när det inte är någon aktivitet där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 085
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 450
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 117
Senast: hundtant
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 132
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp