Bukefalos 28 år!

Lär man inte ut eftergift på ridskolor numera?

Förlåt, det inlägget blev fel!

Skulle skriva att min poäng var ju inte att alla privatryttare rider Msv. Men belastningen på en ridskolehäst blir mkt större då den går så många timmar och mindre varierat. En privathäst som har en obalanserad ryttare går färre timmar och blir iaf "konsekvent inkonsekvent" riden. Vidare är det ju färre rena nybörjare som har egen häst, och med nybörjare kommer ju ofta även oföljsamma händer och ostadiga kroppar...

Att rida kontrollerat innebär ju inte att man rider väl, dock. Det allra värsta är, enligt mig, ryttare som är oschyssta i sina krav mot hästen och skickliga nog att parera även när hästen med rätta protesterar med all kraft :( jag "försvarar" inte på något sätt dålig privatridning, alla hästar förtjänar balanserade och rättvisa ryttare! Men som nämndes i början av tråden så är det kanske nödvändigt att vissa hästar (ofta ridskolehästar) får "offra sig" i ryttarnas lärandeprocess. Det kan förstås göras mer eller mindre skonsamt för hästen.

@mackan , det finns ingen "min" ridskola, jag går inte på ridskola.
Att gå nybörjar ridning två timmar innebär raka spår, slaka tyglar, led efter kompis, mest skritt med korta travsekvenser. Det är inte där det blir slitsamt.
Slitsamt är snarare de duktigare grupperna på ridskolan och därför slits storhästarna mer än ponnyerna. Slitsamt är oxå för tunga ryttare- därför är vuxna nybörjare något som inte alla ridskolor tar emot.

Royne Zetterman sa klokt en gång att en ryttare förstör x antal hästar på vägen mot framgång. Och just när vi ska kämpa oss upp i högre klasser tror jag hästarna får slita- högre krav men en ryttare som inte har rutinen utan behöver upprepa och upprepa.
Att vi utnyttjar hästarna är inget nytt men jag tycker inte ridskola är värre än annat!
 
@Bambi jag är högst medveten om att du inte går på ridskola. Du förstår säkert att jag avsåg den ridskola du enligt egen utsago känner till och tycker är en bra sådan.
 
Att gå nybörjar ridning två timmar innebär raka spår, slaka tyglar, led efter kompis, mest skritt med korta travsekvenser. Det är inte där det blir slitsamt.
Slitsamt är snarare de duktigare grupperna på ridskolan och därför slits storhästarna mer än ponnyerna. Slitsamt är oxå för tunga ryttare- därför är vuxna nybörjare något som inte alla ridskolor tar emot.

Royne Zetterman sa klokt en gång att en ryttare förstör x antal hästar på vägen mot framgång. Och just när vi ska kämpa oss upp i högre klasser tror jag hästarna får slita- högre krav men en ryttare som inte har rutinen utan behöver upprepa och upprepa.
Att vi utnyttjar hästarna är inget nytt men jag tycker inte ridskola är värre än annat!

Nu känns det ju lite som att ni misstolkar med flit för att det jag skriver ska bli fel. Det jag har skrivit motsäger ju inte ditt första stycke. Det är klart att ryttare på olika nivåer belastar hästarna på olika sätt.

Jag har skrivit exakt samma citat tidigare i tråden så där är vi ense...
 
@Bambi jag är högst medveten om att du inte går på ridskola. Du förstår säkert att jag avsåg den ridskola du enligt egen utsago känner till och tycker är en bra sådan.

Det var ju bra att jag lyckats uttrycka något med önskvärd tydlighet ;)

Visst finns det många fina ridskolor. Men inte mängder som har den andan och resurser både när det kommer till anläggning, hästar och personal.
 
Nu känns det ju lite som att ni misstolkar med flit för att det jag skriver ska bli fel. Det jag har skrivit motsäger ju inte ditt första stycke. Det är klart att ryttare på olika nivåer belastar hästarna på olika sätt.

Jag har skrivit exakt samma citat tidigare i tråden så där är vi ense...
Du skrev att påfrestning på ridskolehästar blir större eftersom de går fler timmar och mer med nybörjare som har ostadiga händer etc.
Och jag menar att just fler timmar lågintensivt arbete med nybörjare är sällan slitsamt.
I övrigt hållet vi.med varandra om mycket absolut!
 
Det var ju bra att jag lyckats uttrycka något med önskvärd tydlighet ;)

Visst finns det många fina ridskolor. Men inte mängder som har den andan och resurser både när det kommer till anläggning, hästar och personal.
Jo . Det finns det visst . Precis som många redan skrivit . Vad grundar du dina åsikter runt att det är så unikt 2015 ?
 
Det var ju bra att jag lyckats uttrycka något med önskvärd tydlighet ;)

Visst finns det många fina ridskolor. Men inte mängder som har den andan och resurser både när det kommer till anläggning, hästar och personal.

Det där går ju hand i hand - har du en vettig anläggning och bra hästar så är det lättare att få bra personal, och du kan ge dem vettigt betalt eftersom det finns något att ta betalt för från eleverna. Får man en välskött, hyfsat välriden häst med bra utrustning, genomtänkt undervisning så att man känner att man utvecklas, i en trevlig anläggning, då är det, åtminstone i storstäderna, folk som är beredda att betala en del för det.

I Stockholm skulle jag säga att det ser ut så på de flesta ridskolor.
 
Det där går ju hand i hand - har du en vettig anläggning och bra hästar så är det lättare att få bra personal, och du kan ge dem vettigt betalt eftersom det finns något att ta betalt för från eleverna. Får man en välskött, hyfsat välriden häst med bra utrustning, genomtänkt undervisning så att man känner att man utvecklas, i en trevlig anläggning, då är det, åtminstone i storstäderna, folk som är beredda att betala en del för det.

I Stockholm skulle jag säga att det ser ut så på de flesta ridskolor.

Jag tycker nog inte man ska överdriva hur förträffliga ridskolor är idag. Det finns absolut många bra nu mer. Men det finns fortfarande riktigt många som inte sköts bra. Personligen vet jag fler som inte är ok än som är det, tyvärr.
Och det baserat på historier från de som arbetat där men valt att sluta iom att de inte klarar av hästsynen ägare har.

Det är ju inte helt ovanligt att de utbildade som arbetar med hästarna och eleverna absolut månar om både djur och elever på bästa sätt. Men de styrs ju ekonomiskt av ägare. De är inte alltid lika känslomässigt investerade i det hela.
Det är inte helt ovanligt med kassa sadlar, billigt köpta hästar som inte är lämpade för ridskola, för unga hästar som snabbt ska in i verksamheten etc..

Det är underbart att det nu finns så många bra. Men fortfarande finns det mycket skit.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 859
Senast: Enya
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 286
Senast: JennyLz
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp