Lära hund att stanna på tomt/gård eller skaffa stängsel

Aifos

Trådstartare
Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom att stanna på gården. Vi har ca 3 ha tomt/gårdsmark omgivet av åkrar i ett öppet landskap. Vi bor ca 300 m från en stor väg och har ca 150 m till närmsta granne (som också har hund). Som valp har han gått en hel del fritt när vi varit ute och för det mesta har han hållit sig till oss eller suttit på trappen. Vi har i dagsläget långlina när vi är ute och pysslar med husen och trädgården. Ibland binder vi honom intill där vi jobbar i ett koppel. Kortare stunder är han helt fri. Fungerar ibland, ibland drar han iväg. Långlina är mycket arbetskrävande i denna miljö då den ständigt fastnar i saker och växter. Inkallning tränar vi så klart, det fungerar super i ovana miljöer och hemma när han är lugn och det inte finns distraktion. Det är min första valp och jag har ingen erfarenhet av tidsåtgång och bästa strategi. I dag har vi en mindre del av trädgården inhägnad där han kan vara, men han gillar det ju inte när vi är på annat håll. Så snälla dela med er av framgångsrika träningsstrategier, vid vilken ålder det sitter och synpunkter på om vi ska ha honom med i koppel eller om det är bättre att vara instängd i lilla trädgården när vi jobbar.

Är det överhuvudtaget ett realistiskt mål att han ska hålla sig till tomten? Ska jag inhägna? Funderar i så fall på väl synligt, lågt elstaket eftersom arealen är så stor.
 
Jag hade inhägnat, hade bara känts stabilare och säkrare. Men drar han iväg alltså? Jag har ingen kunskap om shelties men vallhundar brukar väl inte "bara dra" i allmänhet?

Men det är väl inte fel att ha med honom i koppel helt enkelt? Klart han ska rastas, lekas med, aktiveras mm. Men det behövs ju inte precis helatiden, nog kan han gott få vila intill där ni håller på också? Dvs vara med i koppel bredvid, då kan han ju ligga och nosa runt lite, men lär ju även lägga sig ner och vila/sova efter en stund å... Kan väl köra en lina som inte är 10-15meter men inte 2 heller.. så trasslar det inte så lätt, men han är inte totalt låst på en pytteliten fläck heller. Dvs jag menar inte att man binder upp honom några längre stunder, men om jag skulle påta i jorden och ville att hunden skulle vara nära, men ha händerna fria så gör det väl inget om han sitter kopplad i nått intill mig för säkerhets skull.

Men min valp skulle inte försöka slita och dra för att ta sig därifrån heller, så man får väl känna efter hur han beter sig. Det ska ju inte vara nått straff, bara som säkerhet om en hare eller nått sätter förbi tänker jag...
 
Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom att stanna på gården. Vi har ca 3 ha tomt/gårdsmark omgivet av åkrar i ett öppet landskap. Vi bor ca 300 m från en stor väg och har ca 150 m till närmsta granne (som också har hund). Som valp har han gått en hel del fritt när vi varit ute och för det mesta har han hållit sig till oss eller suttit på trappen. Vi har i dagsläget långlina när vi är ute och pysslar med husen och trädgården. Ibland binder vi honom intill där vi jobbar i ett koppel. Kortare stunder är han helt fri. Fungerar ibland, ibland drar han iväg. Långlina är mycket arbetskrävande i denna miljö då den ständigt fastnar i saker och växter. Inkallning tränar vi så klart, det fungerar super i ovana miljöer och hemma när han är lugn och det inte finns distraktion. Det är min första valp och jag har ingen erfarenhet av tidsåtgång och bästa strategi. I dag har vi en mindre del av trädgården inhägnad där han kan vara, men han gillar det ju inte när vi är på annat håll. Så snälla dela med er av framgångsrika träningsstrategier, vid vilken ålder det sitter och synpunkter på om vi ska ha honom med i koppel eller om det är bättre att vara instängd i lilla trädgården när vi jobbar.

Är det överhuvudtaget ett realistiskt mål att han ska hålla sig till tomten? Ska jag inhägna? Funderar i så fall på väl synligt, lågt elstaket eftersom arealen är så stor.
Elstängsel på hund är BIG No No!!
 
sezziyanen:

Alltså, det är en hel del jakt även i en liten sheltie. Han drog ca 200 m ifrån mig idag, men kom tillbaka ganska snabbt när jag inte hängde på. Kommer det vilt är han iväg lite längre.

Det fungerar bra att ha med honom i koppel, han accepterar det fint. Mest jag som tänker att det är bättre för honom att gå runt och nosa. Å andra sidan är mitt mål att han ska följa mig som en skugga när vi är ute och arbetar och då borde ju koppelmodellen vara bäst.
 
Förstår!

Ja men om det funkar bra med koppel så ser jag inte varför det skulle vara ett problem alls. Han måste ju inte gå fritt på hela tomten och nosa precis hela dagarna. Är ni ute hela dagarna tex så kan ni ju dra runt med honom på några lösa vändor då och då, men mellan dem hade jag då tränat lite passivitet också genom att han fick vara kvar hos er. Han går väl inte runt och nosar hela dagen oavsett? :) Nångång ska han ju vila med..

Å andra sidan är det ju inget fel att ha stängsel heller. Hade jag bott så hade jag velat ha stängsel oavsett, iaf på sikt. Bara för att känna den tryggheten om inte annat.
 
Förstår!

Ja men om det funkar bra med koppel så ser jag inte varför det skulle vara ett problem alls. Han måste ju inte gå fritt på hela tomten och nosa precis hela dagarna. Är ni ute hela dagarna tex så kan ni ju dra runt med honom på några lösa vändor då och då, men mellan dem hade jag då tränat lite passivitet också genom att han fick vara kvar hos er. Han går väl inte runt och nosar hela dagen oavsett? :) Nångång ska han ju vila med.

Det har du ju rätt i :-)
 
De blir rädda? Vi har fullt med elstängsel på fastigheten, någon gång lär han ju få en smäll.

Kan vara bra att känna till Jordbruksverket regler för hundhållning:
---
Elstängsel
Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter.
---
http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
 
Summa summarum.. använd kopplet, åtminstone som säkerhet, och träna hunden till stt hålla sig (relativt) nära, stängsel eller ej.. känns väl bäst? Skulle inte vilja att min hund vande sig att fara runt själv 200m bort tror jag.
 
Flexinät kan ju inte vara bra, för stor skaderisk. Och det gäller väl egentligen andra djurslag också.
Beror på hur långt man har till eluttag/batteri om hunden fastnar i nätet. Har träffat en BC som gjorde det, han blev typ dement.
Sektioner av byggstängsel kan man ibland hitta billigt på Blocket, eller via kontakter. Ni kan också sätta upp några löplinor som ni kan flytta hunden emellan så ni kan ha honom närmare.
 
Jag har hägnat in delar av tomten med viltstängsel från Nima, och lagt kycklingnät mot marken som grävskydd. Inte så farligt dyrt och oerhört säkert. Totalt har jag hägnat in ca 2* 300 m2
 
Jag har hägnat in delar av tomten med viltstängsel från Nima, och lagt kycklingnät mot marken som grävskydd. Inte så farligt dyrt och oerhört säkert. Totalt har jag hägnat in ca 2* 300 m2
Har du täckt hela marken med nät eller bara runt stängslet?
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
5 990
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp