Lära hund att stanna på tomt/gård eller skaffa stängsel

@Aifos Jag skulle kombinera staket med träning. Jag har en jakthund, jag har honom lös i trädgården men med ögonen ständigt på honom för att kunna bryta, vilket inte alltid lyckas helt men han bromsar och vänder inom tio meter om jag har på honom snabbt. Men jag litar aldrig på honom, har jag inte möjlighet att hålla ögonen på honom så får han antingen vara i hundgården eller på lina bredvid med, eller inne om det är ett bättre alternativ för stunden. Jag har önskat mig ett staket men vi har inte kommit överens om hur det skulle sättas upp eftersom våran tomt är lite dum ur staketsynpunkt så det har inte blivit av. :D
Tack för konstruktivt råd. Jag ser vart det lutar, begränsa och träna, träna.
 
Och tack till alla andra som tidigare i diskussionen lämnat konstruktiva förslag men som också råkade bli bortglömda i sista svarsrundan.
 
Alltså, det handlar om gårdsmark och en liten hund som vid några tillfällen sprungit efter flygande småfåglar som bor på gården. I och för sig illa nog för oss eftersom han på dessa få gånger lärt sig hur härligt det är att sträcka ut, med eller utan fågel framför nosen.

Du skrev:
Alltså, det är en hel del jakt även i en liten sheltie. Han drog ca 200 m ifrån mig idag, men kom tillbaka ganska snabbt när jag inte hängde på. Kommer det vilt är han iväg lite längre.

Det finns väl ingen som kallar en liten fågel som bor på gården för "vilt"?
Jag tycker det är slarv när en hund vid upprepande tillfällen drar iväg i marker, hur svårt ska det vara o sätta ett staket runt marken närmast huset där ni bor- att öppna och stänga grindar efter sig kan väl inte vara så svårt?
 
Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom att stanna på gården. Vi har ca 3 ha tomt/gårdsmark omgivet av åkrar i ett öppet landskap. Vi bor ca 300 m från en stor väg och har ca 150 m till närmsta granne (som också har hund). Som valp har han gått en hel del fritt när vi varit ute och för det mesta har han hållit sig till oss eller suttit på trappen. Vi har i dagsläget långlina när vi är ute och pysslar med husen och trädgården. Ibland binder vi honom intill där vi jobbar i ett koppel. Kortare stunder är han helt fri. Fungerar ibland, ibland drar han iväg. Långlina är mycket arbetskrävande i denna miljö då den ständigt fastnar i saker och växter. Inkallning tränar vi så klart, det fungerar super i ovana miljöer och hemma när han är lugn och det inte finns distraktion. Det är min första valp och jag har ingen erfarenhet av tidsåtgång och bästa strategi. I dag har vi en mindre del av trädgården inhägnad där han kan vara, men han gillar det ju inte när vi är på annat håll. Så snälla dela med er av framgångsrika träningsstrategier, vid vilken ålder det sitter och synpunkter på om vi ska ha honom med i koppel eller om det är bättre att vara instängd i lilla trädgården när vi jobbar.

Är det överhuvudtaget ett realistiskt mål att han ska hålla sig till tomten? Ska jag inhägna? Funderar i så fall på väl synligt, lågt elstaket eftersom arealen är så stor.

Jag skulle hägna in för då slipper man fundera och oroa sig på samma sätt. Dessutom kan man aldrig garantera att lös hund inte drar iväg till 100% då deras intresse någon gång kommer att riktas bortåt alt att ett vilt, en katt eller vad som plötsligt blir jätteintressant. Har man lös måste man ha ständig koll och aldrig lita på hunden helt, det är naivt.

Min förra var lös jämt, oerhört följsam gårdshund de dagar det krävdes, noll intresse i andra hundar, vilt mm, vi bor lantligt vilket gör att man lätt blir slapphänt och obrydd..och jo nog vandrade hon iväg till grannar i mellanåt för att säga hej (otroligt människokär o social) OM vi var tillräckligt tråkiga och inte ägnade henne uppmärksamhet, kommunikation, uppgift..och det går fort, tar en millesekund om de väl bestämt sig för att nä tack och hej nu går jag. De få gånger hon var iväg var mao ganska harmlöst..men återigen så går det inte att helt lita på att de stannar kvar.
 
Då kan jag dela av hagen , ta bort lite mer träd och så har jag en rasthage för hund på 3ha då huset ligger invid.....

Du ser inte skillnaden på en skogshage och tomt/gårdsplan?

Våra jakthundar är lösa på gården (under uppsikt naturligtvis) utan problem. Vår tomt (gräsmatta) är drygt 120x120m, sedan är "gårdsplanen" ytterligare typ 250x250m.
Det är inga problem alls, eftersom det är på just själva gården och det är öppen mark runtom.
Huset vi flyttar till i sommar däremot har en trädgård på typ 70x40m, men med skog runt om. Där ska vi sätta upp staket det första vi gör, för att våga ha hundarna ute trots uppsikt. Risken för vilt är mycket större där, trots att husen bara ligger 150m ifrån varandra.

Omgivningarna och hur det ser ut spelar ju jättestor roll. Därför är det enorm skillnad på 3ha trädgård och gårdsplan, jämfört med 3ha skogsbete som angränsar till ett hus...
 
Du skrev:


Det finns väl ingen som kallar en liten fågel som bor på gården för "vilt"?
Jag tycker det är slarv när en hund vid upprepande tillfällen drar iväg i marker, hur svårt ska det vara o sätta ett staket runt marken närmast huset där ni bor- att öppna och stänga grindar efter sig kan väl inte vara så svårt?
Eller lära hunden lyda,det är heller inte så svårt :idea:
 
Du ser inte skillnaden på en skogshage och tomt/gårdsplan?

Våra jakthundar är lösa på gården (under uppsikt naturligtvis) utan problem. Vår tomt (gräsmatta) är drygt 120x120m, sedan är "gårdsplanen" ytterligare typ 250x250m.

Skogshagen kan väl plättlätt bli en tomt? Bara att sätta ner lite fruktträd?

Och en gårdsplan är en iordningställd ( på något vis) plan mark för trafik etc på en gård mellan byggnader ( eller invid), går liksom inte att kalla det " gårdsplan" för ren mark vad det nu kan vara ex vall eller äng som sträcker sig 200-250 m från husens ordinarie tomtgräns.
Då skulle jag kunna kalla " skogshagen" för gårdplan då det går bra att köra där , både igenom och mellan de få träd som är kvar.
 
Skogshagen kan väl plättlätt bli en tomt? Bara att sätta ner lite fruktträd?

Och en gårdsplan är en iordningställd ( på något vis) plan mark för trafik etc på en gård mellan byggnader ( eller invid), går liksom inte att kalla det " gårdsplan" för ren mark vad det nu kan vara ex vall eller äng som sträcker sig 200-250 m från husens ordinarie tomtgräns.
Då skulle jag kunna kalla " skogshagen" för gårdplan då det går bra att köra där , både igenom och mellan de få träd som är kvar.

Jo, men det är ju inte däri skillnaden ligger, utan i förekomsten av vilt. Förekomsten av vilt lär vara betydligt mindre mellan byggnader på en gårdsplan än i en skogshage, oavsett om du kan köra där eller inte.

Sedan tycker jag naturligtvis inte att man ska släppa hunden vind för våg oavsett, men riskerna är ju betydligt mindre inne på en gård än i en hage, åtminstone hos oss. Uppenbarligen inte hos er..
 
Senast ändrad:
Jo, men det är ju inte däri skillnaden ligger, utan i förekomsten av vilt. Förekomsten av vilt lär vara betydligt mindre mellan byggnader på en gårdsplan än i en skogshage, oavsett om du kan köra där eller inte.

Sedan tycker jag naturligtvis inte att man ska släppa hunden vind för våg oavsett, men riskerna är ju betydligt mindre inne på en gård än i en hage, åtminstone hos oss. Uppenbarligen inte hos er ;)

Och ja, alltså, det är en gårdsplan. Vår gårdsplan är iordningställd för trafik, mellan byggnader bland annat. Den ytan är ungefär 250x250m.
Det är alltså tomt och gårdsplan, sedan utanför det finns det både skogshagar och åkermark. Som vi alltså inte räknar som tomt.
 
Jo, men det är ju inte däri skillnaden ligger, utan i förekomsten av vilt. Förekomsten av vilt lär vara betydligt mindre mellan byggnader på en gårdsplan än i en skogshage, oavsett om du kan köra där eller inte.
Det var dit jag ville komma.
Jag uppfattade det som att det fanns vilt där, inte som att gårdsplanen och byggnaderna sträckte sig 200 m bort när hunden drog iväg 200 m..
 
Och ja, alltså, det är en gårdsplan. Vår gårdsplan är iordningställd för trafik, mellan byggnader bland annat. Den ytan är ungefär 250x250m.

Det ser jag inget konstigt i , vi har- som jag skrivit förut 1 ha inhägnat med svetsat galvat nät, 150 cm högt, både tomt o till viss del gårdsplan, nu utökat nära 1 ha till men ännu inte nätat.
 
Det var dit jag ville komma.
Jag uppfattade det som att det fanns vilt där.

Det ser jag inget konstigt i , vi har- som jag skrivit förut 1 ha inhägnat med svetsat galvat nät, 150 cm högt, både tomt o till viss del gårdsplan, nu utökat nära 1 ha till men ännu inte nätat.

Men då förstår jag inte varför du argumenterar emot det? :confused:

Men du skrev ju att du lika gärna kunde låta grannens två stora korsningshundar springa lösa i din skogshage, som att TS har sin hund lös på deras tomt?
Det är för mig enorm skillnad, eftersom tillgången på vilt bör skilja sig en hel del.
 
Men du skrev ju att du lika gärna kunde låta grannens två stora korsningshundar springa lösa i din skogshage, som att TS har sin hund lös på deras tomt?
Det är för mig enorm skillnad, eftersom tillgången på vilt bör skilja sig en hel del.

Bara för att TS skrev att hunden drog efter vilt, och då det var 3 ha så drog jag slutsatsen att det fanns vilt där.:idea::angel: Nu var det ju inte vilt den drog efter utan bara en liten sparv invid huset men det kunde jag ju inte veta då.:cautious::angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
5 990
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp