Lära hund att stanna på tomt/gård eller skaffa stängsel

Jag har hägnat in delar av tomten med viltstängsel från Nima, och lagt kycklingnät mot marken som grävskydd. Inte så farligt dyrt och oerhört säkert. Totalt har jag hägnat in ca 2* 300 m2

Jag funderar på viltnät till rasthagen. Det känns tryggt att lämna dem där när du inte är hemma? Du är inte orolig att de smiter ut?
Hur högt upp går de mindre maskorna på ditt nät?
 
Elstängsel på hund är BIG No No!!
På 3 Ha mark så är det iaf inte olagligt. Sen om det är lämpligt eller inte har jag inte satt mig in i, elstängsel funkar inte så enkelt på mina marker så jag har inte läst på det ytterligare.
 
Alltså, det är en hel del jakt även i en liten sheltie. Han drog ca 200 m ifrån mig idag, men kom tillbaka ganska snabbt när jag inte hängde på. Kommer det vilt är han iväg lite längre.

Konstigt med så många duktiga hundägare i tråden att ingen påminner dig om att det aldrig är tillåtet att dra efter vilt och denna tid är barnkammartid och då är det inte tillåtet för din hund att springa omkring i markerna.
 
sezziyanen:

Alltså, det är en hel del jakt även i en liten sheltie. Han drog ca 200 m ifrån mig idag, men kom tillbaka ganska snabbt när jag inte hängde på. Kommer det vilt är han iväg lite längre.

Det fungerar bra att ha med honom i koppel, han accepterar det fint. Mest jag som tänker att det är bättre för honom att gå runt och nosa. Å andra sidan är mitt mål att han ska följa mig som en skugga när vi är ute och arbetar och då borde ju koppelmodellen vara bäst.
Jaktlust eller inte är väldigt individuellt i rasen. De flesta är väldigt föriga, men sen finns det individer som är mer självständiga och även har mer jaktlust. men som alla raser behövs tummen i ögat under slyngelperioden :)
 
Elstängsel funkar inte på en hund med så mycket päls som sheltien har. Om ni ska inhägna så använd ett vanligt stängsel.
 
@Aifos Jag skulle kombinera staket med träning. Jag har en jakthund, jag har honom lös i trädgården men med ögonen ständigt på honom för att kunna bryta, vilket inte alltid lyckas helt men han bromsar och vänder inom tio meter om jag har på honom snabbt. Men jag litar aldrig på honom, har jag inte möjlighet att hålla ögonen på honom så får han antingen vara i hundgården eller på lina bredvid med, eller inne om det är ett bättre alternativ för stunden. Jag har önskat mig ett staket men vi har inte kommit överens om hur det skulle sättas upp eftersom våran tomt är lite dum ur staketsynpunkt så det har inte blivit av. :D
 
Jag tänker att det nog är bra att ha honom i lina eller koppel under tiden du /ni pysslar med annat men att träna honom att vara lös när ni kan ha all fokus på honom. Jag kan tänka mig att han med åldern kommer att bli lättare och lättare att ha lös och bara för att ni behöver använda koppel en period innebär inte det att det alltid kommer vara så.

Om ni inte har några naturliga avgränsningar till tomten (diken, vägar mm) kan det nog vara bra att tänka ut var ni vill att gränserna ska gå så att ni alltid kallar tillbaka honom om han passerar dom, så att han lär sig var han får vara.
 
Konstigt med så många duktiga hundägare i tråden att ingen påminner dig om att det aldrig är tillåtet att dra efter vilt och denna tid är barnkammartid och då är det inte tillåtet för din hund att springa omkring i markerna.

Den biten tycker jag är så självklar att jag inte ens nämner det. Oaktat vilken årstid tycker jag det är fullständigt onödigt att hundar ska dra iväg och stressa vilt.
 
Den biten tycker jag är så självklar att jag inte ens nämner det. Oaktat vilken årstid tycker jag det är fullständigt onödigt att hundar ska dra iväg och stressa vilt.

Visst kan det vara så men här är det en hundägare som inte verkar förstå det? och inte verkar förstå att under barnkammartid så ska hunden vara nära och får alltså inte ens springa i markerna även om man ser den på håll och man som hundförare menar sig inte se något vilt.:)
 
Sedan låter det konstigt det med att ela in 3 ha och låta hunden husera där. Då skulle jag kunna låta min granne släppa sina 2 större korsningshundar på vår 6 ha skogsbete ( med mkt vilt) då vi har el och de definitivt är instängslade av det ( låga eltrådar)
 
Det är ju ändå viss skillnad på 6ha skogsbete och 3ha tomt/gårdsmark....

TS, jag hade nog tränat på att lära honom att vara i inhägnaden när ni är borta, och haft honom med i koppel/lina när ni vet att ni ska vara utom synhåll en längre tid :)
 
Tror inte alls på elstängsel. En vek hund kan reagera hur som helst och en annan kan enkelt, om retningen är för stor på andra sidan, helt enkelt skita i det.
 
Konstigt med så många duktiga hundägare i tråden att ingen påminner dig om att det aldrig är tillåtet att dra efter vilt och denna tid är barnkammartid och då är det inte tillåtet för din hund att springa omkring i markerna.

Alltså, det handlar om gårdsmark och en liten hund som vid några tillfällen sprungit efter flygande småfåglar som bor på gården. I och för sig illa nog för oss eftersom han på dessa få gånger lärt sig hur härligt det är att sträcka ut, med eller utan fågel framför nosen.
 
Jag tänker att det nog är bra att ha honom i lina eller koppel under tiden du /ni pysslar med annat men att träna honom att vara lös när ni kan ha all fokus på honom. Jag kan tänka mig att han med åldern kommer att bli lättare och lättare att ha lös och bara för att ni behöver använda koppel en period innebär inte det att det alltid kommer vara så.

Om ni inte har några naturliga avgränsningar till tomten (diken, vägar mm) kan det nog vara bra att tänka ut var ni vill att gränserna ska gå så att ni alltid kallar tillbaka honom om han passerar dom, så att han lär sig var han får vara.

Tack för konstruktivt råd. Jag vill verkligen inte förstöra honom så att han inte fungerar med vår livsstil. Det är arbetsmässigt en stor investering att skaffa hund. Och vi har en gård som är svår att stängsla in på ett vettigt sätt. Naturliga gränser finns och är under uppväxt (häckar) men det mest lockande är såklart infartsvägarna som är så svåra att stänga.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
5 990
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp