Bukefalos 28 år!

Lära känna häst

F

Fridamatilda

Har precis skaffat mig en halvfoderhäst, och jag kan ibland känna att det blir lite "ytligt" när har honom, det blir bara att hämta från hagen, borsta, sadla rida...ja ni fattar. Han är väldigt okomlicerad att hantera, inte spänd eller stirrig, tvärtom kan han istället kännas lite "likgiltig" eller svår att nå.

Nu vill jag ha tips på vad man kan göra för att skapa en närmre relation. Hur kan jag från marken få honom att acceptera och lita på mig (ledarskapsövningar??)samt "roliga" övningar som kan få honom lite mer alert och koncentrerad på mig. Gärna också något som kan komplettera rykten, t.ex. massage och annat avslappnande.

//Frida
 
hej, om du vill ha lite roligt med din häst så rekomenderar jag natural horsemanship. det är jätteskoj och samtidigt nyttigt. din häst kommer att se dej som flockledare och allt blir ju så mycket säkrare också. det finns väldigt många bra tränare runt om i sverige. mer kul är westernridning tycker jag. har själv övergått mer till det från dressyr och hoppning. hästar brukar tycka att omväxling är kul och inom western finns det många grenar. framför allt så brukar jag ägna himla mycket tid med att bara finnas nära hästarna. lycka till med din häst! :)
 
Prova leka seven games av Pat Parelli!
Sedan rekomenderar jag en film som heter horsemanship, finns bok också.
Den är gjord av Ulf Owende och Lisbeth nånting. Den är bra och visar från grunden hur man gör. Ang. seven games så finns den att ladda hem på nätet. Gå ut på NNHA:s sida.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 580
Senast: Pallen
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 489
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 166
Senast: tara
·
Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp