Lära sig bättre svenska

zaching

Trådstartare
Jag tillhör den generationen som inte har fått någon avancerad utbildning inom det svenska språket. Eller så råkade det bara vara så att jag inte hade lärare som undervisade tillräckligt mycket/ingående för att det skulle fastna i mitt huvud. Det gör att jag i dag kan bli väldigt osäker på ordföljd, meningsbyggnad och grammatik i allmänhet.

Min plan är att ta tag i det på något sätt och när jag kollar antagning.se så verkar det finnas grammatikkurser på högskolenivå, toppen! Men är dom gå en tillräckligt basal nivå undrar jag. Om jag säger så här, mina kunskaper slutar om någon ber mig förklara vad ett adverb är.

Har buke någon erfarenhet av svenska språkkurser eller grammatikkurser på högskola, något annat tips för hur jag ska lära mig hantera vårt språk bättre?
 
Jag tillhör den generationen som inte har fått någon avancerad utbildning inom det svenska språket. Eller så råkade det bara vara så att jag inte hade lärare som undervisade tillräckligt mycket/ingående för att det skulle fastna i mitt huvud. Det gör att jag i dag kan bli väldigt osäker på ordföljd, meningsbyggnad och grammatik i allmänhet.

Min plan är att ta tag i det på något sätt och när jag kollar antagning.se så verkar det finnas grammatikkurser på högskolenivå, toppen! Men är dom gå en tillräckligt basal nivå undrar jag. Om jag säger så här, mina kunskaper slutar om någon ber mig förklara vad ett adverb är.

Har buke någon erfarenhet av svenska språkkurser eller grammatikkurser på högskola, något annat tips för hur jag ska lära mig hantera vårt språk bättre?

Min erfarenhet är att det är svårt att förbättra ett språk man lärt sig genom att använda det genom att komplettera med extra grammatik. Istället skulle mitt tips vara att läsa så mycket som möjligt, då fastnar språket automatiskt.

Annars är grammatik inte jättesvårt, så i princip kan man bara köpa en grammatikbok och läsa innantill.

Om svenska är ditt modersmål torde det inte behövas någon specifik språkundervisning för att skriva korrekt, då handlar det kanske mer om att öva upp sitt skriftspråk, och det gör man bäst genom att läsa, Grammatiken torde sitta i ryggmärgen.

Ska man döma av hur du skrivit det här inlägget, så är problemet snarast att du skriver talspråk, inte att du skriver ogrammatiskt. Så en skrivkurs, och mer lösning, kan nog vara bästa boten.
 
Jag tillhör den generationen som inte har fått någon avancerad utbildning inom det svenska språket. Eller så råkade det bara vara så att jag inte hade lärare som undervisade tillräckligt mycket/ingående för att det skulle fastna i mitt huvud. Det gör att jag i dag kan bli väldigt osäker på ordföljd, meningsbyggnad och grammatik i allmänhet.

Min plan är att ta tag i det på något sätt och när jag kollar antagning.se så verkar det finnas grammatikkurser på högskolenivå, toppen! Men är dom gå en tillräckligt basal nivå undrar jag. Om jag säger så här, mina kunskaper slutar om någon ber mig förklara vad ett adverb är.

Har buke någon erfarenhet av svenska språkkurser eller grammatikkurser på högskola, något annat tips för hur jag ska lära mig hantera vårt språk bättre?

Jag har läst en kurs som heter Svenska språket i teori och praktik på högskolenivå, där ingår en 7,5 som rör grammatik. Jag, som har en mångårig erfarenhet av högskolestudier, men som har en svaghet när det kommer till grammatik upplevde kursen som det tyngsta jag läst på universitet. Så jag skulle nog ställa in mig på att det kommer bli ganska mastigt.
 
Så länge du inte ska plugga ett främmande språk så behöver du väl faktiskt inte veta vad ett adverb är? Man har ju ingen större användning för grammatisk teori när det gäller ens modersmål.

Ditt inlägg är helt okej skrivet, så om det visar din ungefärliga språkbehandling så tycker jag att du kan slappna av.
 
Jag kan rekommendera boken Svenska Akademins Språklära av Tor G Hultman. Den är tänkt att vara en grammatisk översikt för "vanligt folk". Jag har läst den från pärm till pärm i min utbildning (läser till språkkonsult i svenska) och den är ganska lättfattlig. Ett komplement kan vara Östen Dahls Grammatik.
 
Jag tror också på att läsa mer, massor!
Bra texter, inte facebook ;)
Jag har ett mycket skarpt öga för stavfel, grammatiska fel osv men jag har banne mig inte en aning om vad adverb osv är...
Jag tror man behöver få in i ryggmärgen hur det ska se ut/låta, inte tekniken bakom.
 
Jag har ett mycket skarpt öga för stavfel, grammatiska fel osv men jag har banne mig inte en aning om vad adverb osv är...

Ändå har du i den här meningen gjort ett flertal språkliga val som strider mot svenska skrivregler.

Själv får jag säga att jag tycker att tekniken underlättar. Jag har också alltid haft "ett skarpt öga", men genom att lära mig om grammatik blev jag ännu skarpare. Men det kräver förstås att man tycker att sådant är intressant också. Tycker man inte att det är kul är det förstås ingen större mening att lägga tid på det.
 
Intressant att höra hur ni ser på det. Problemet är kanske att jag skulle vilja kunna skriva bättre, kommer att skriva mer akademiska texter i framtiden och när en dröm om att prova att skriva skönlitterärt. Men det kanske är så att antingen har man det eller inte?

När det gäller läsandet så har jag alltid läst väldigt mycket på både svenska och engelska men jag läser väldigt fort och har alltid gjort. På det viset att jag tittar på 3-5 rader samtidigt och tar in innehållet. Det kanske gjort att språkbruket inte fastnat helt trots mängden text.
 
Jag säger som flera - läs läs läs!
Man berikar språket genom att läsa andras text. Bera skriven svenska är underbar!

Vill man få enkla förklaringar till svensk grammatik finns en fantastisk sida på nätet som heter ordklasser.se. Jag använder den ofta för att få glasklara förklaringar, i mitt arbete med svenska till invandrare. .
 
Intressant att höra hur ni ser på det. Problemet är kanske att jag skulle vilja kunna skriva bättre, kommer att skriva mer akademiska texter i framtiden och när en dröm om att prova att skriva skönlitterärt. Men det kanske är så att antingen har man det eller inte?

Gud, nej. Skrivande är ett hantverk. Klart att du kan ha bättre eller sämre förutsättningar, men de allra flesta kan bli bättre!
 
Problemet är kanske att jag skulle vilja kunna skriva bättre, kommer att skriva mer akademiska texter i framtiden
Då tror jag att du har mest nytta av att läsa och öva på att skriva akademiska texter. Särskilt läsning. Plöj avhandlingar och vetenskapliga artiklar som fritidsläsning! Ju mer du läser desto bättre känsla för språket kommer du få.
 
Om du vill skriva så skriv. :) Jag skrev böcker (horribla böcker om dinousarier som blev sönderslitna av T-rexar) när jag var 8-9 år och har fortsatt skriva. Gav ut min första bok för ett par år sedan och skriver en ny nu. Jag har alltid lärt mig bäst genom att skriva om det jag vill lära mig. Jag skriver artiklar bara för min egen skull.:crazy:

Sedan tycker jag nog inte att man behöver gå en specifik kurs för att lära sig skriva akademiska texter. Det kommer av sig självt när man läser akademiska kurser på grundnivå. Jag började mina akademiska studier med 30 hp etik. Den handlade mycket om att skriva texter med välgrundade argument (dvs. styrkta med vetenskapliga källor) och uttrycka sig tydligt och sakligt. Den bästa kursen jag har läst någonsin! Genom att läsa vetenskapliga artiklar lär man sig uttrycka sig mer akademiskt. Sedan kan det akademiska språket skilja sig lite beroende på inom vilken gren man rör sig.
 
@Andromedae

Vild chansning här men läste att du ska bli språkkonsult. Jag har börjat tappa mitt språk väldigt mycket på sistone, inte så mycket skrivspråket utan talspråket. Jag är superslö i konversation, får inte fram det jag vill utan det blir något halvdant och kort. Särskilt om jag pratar med någon jag inte känner. Är inte blyg öht och har inte haft de här problemen innan, har varit sista 2-3 månaderna kanske. Är det "normalt" eller iaf inget konstigt? Oavsett vad är det sjukt störande.
 
Intressant att höra hur ni ser på det. Problemet är kanske att jag skulle vilja kunna skriva bättre, kommer att skriva mer akademiska texter i framtiden och när en dröm om att prova att skriva skönlitterärt. Men det kanske är så att antingen har man det eller inte?

När det gäller läsandet så har jag alltid läst väldigt mycket på både svenska och engelska men jag läser väldigt fort och har alltid gjort. På det viset att jag tittar på 3-5 rader samtidigt och tar in innehållet. Det kanske gjort att språkbruket inte fastnat helt trots mängden text.

Rätt mycket är det en övningssak att kunna skriva korrekt, skulle jag säga. Ska du skriva akademiskt är det dock ett måste att kunna skriva korrekt - försök kanske att hitta någon skrivkurs eller liknande där du kan få feedback på ditt skrivande, så att du ser vilken sorts fel du tenderar att göra? Skriva handlar också väldigt mycket om övning. När du har skrivit något, kan du se felen om du skulle läsa igenom texten en gång till, eller syns de inte för dig?
 
@Andromedae

Vild chansning här men läste att du ska bli språkkonsult. Jag har börjat tappa mitt språk väldigt mycket på sistone, inte så mycket skrivspråket utan talspråket. Jag är superslö i konversation, får inte fram det jag vill utan det blir något halvdant och kort. Särskilt om jag pratar med någon jag inte känner. Är inte blyg öht och har inte haft de här problemen innan, har varit sista 2-3 månaderna kanske. Är det "normalt" eller iaf inget konstigt? Oavsett vad är det sjukt störande.

Jag har tyvärr inget direkt svar, men spontant tänker jag att en logoped kanske kan ge en hypotes?
@Araminta! :D
 
Intressant att höra hur ni ser på det. Problemet är kanske att jag skulle vilja kunna skriva bättre, kommer att skriva mer akademiska texter i framtiden och när en dröm om att prova att skriva skönlitterärt. Men det kanske är så att antingen har man det eller inte?

Läs akademiska texter till att börja med ta något ämne som intresserar dig då är det lättare att komma igång och bibehålla intresset för texten. Du kan ju också läsa texterna från gamla högskoleprov, det är ju lättillgängligt och gratis. Prenumerera på någon tidning inom vetenskapligt område som intresserar dig. Finns också massa uppsatser om praktiskt taget alla ämnen på nätet, bara att söka lite på t.ex. www.uppsatser.se Det finns också högskolor som har kurser i akademiskt skrivande en sån tror jag du har mer nytta av än en grammatikkurs.
 
Läs akademiska texter till att börja med ta något ämne som intresserar dig då är det lättare att komma igång och bibehålla intresset för texten. Du kan ju också läsa texterna från gamla högskoleprov, det är ju lättillgängligt och gratis. Prenumerera på någon tidning inom vetenskapligt område som intresserar dig. Finns också massa uppsatser om praktiskt taget alla ämnen på nätet, bara att söka lite på t.ex. www.uppsatser.se Det finns också högskolor som har kurser i akademiskt skrivande en sån tror jag du har mer nytta av än en grammatikkurs.

Man ska absolut inte läsa studentuppsatser för att lära sig akademiskt skrivande. Många studenter skriver som krattor!
 
Man ska absolut inte läsa studentuppsatser för att lära sig akademiskt skrivande. Många studenter skriver som krattor!

Beror oftast på vilken nivå man väljer en uppsats ifrån, om uppsatsen är godkänd så har de oftast fått rätt mycket feedback på att även ändra det språkliga innan det blir godkänt. Men talar vi om en uppsats på A-nivå eller B-nivå kanske det inte är det bästa exemplet. Iallafall enligt min erfarenhet men det kanske är annorlunda på universitet och högskolor nuförtiden än hur studenterna var för 25-30 år sen.
 

Liknande trådar

Samhälle Lägger under samhälle då jag tycker frågeställningen har ett större samhällsintresse och det i mina ögon inte specifikt handlar om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 451
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 437
Äldre Jag vet att det finns en del andra här som också har icke svensktalande partners, och säkerligen även en och annan svensklärare (SFI...
2
Svar
37
· Visningar
2 605
Senast: AnnDerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp