Lära sig bättre svenska

Beror oftast på vilken nivå man väljer en uppsats ifrån, om uppsatsen är godkänd så har de oftast fått rätt mycket feedback på att även ändra det språkliga innan det blir godkänt. Men talar vi om en uppsats på A-nivå eller B-nivå kanske det inte är det bästa exemplet. Iallafall enligt min erfarenhet men det kanske är annorlunda på universitet och högskolor nuförtiden än hur studenterna var för 25-30 år sen.

Jag handleder kandidat- och masteruppsatser, och feedback på nivån att man korrigerar språket i hela uppsatsen innan studenterna lämnar in finns det i regel inte resurser till. De värsta grodorna, som gör att det blir obegripligt vad man menar, försöker man såklart rätta till innan inlämning, men normalt har man kanske kanske 10-15 timmar per uppsats i handledning, det mesta av den tiden går åt för att se till att alla delar finns på plats så att det hela blir en färdig uppsats. Korrigera språket på detaljnivå hinns sällan med. Sen finns det såklart studenter som skriver bra och inte behöver korrigering, men väljer man en uppsats på måfå skulle jag ju inte lita på att den var välskriven. Förmodligen inte.

Mycket bättre att läsa vetenskapliga artiklar från högt rankade tidskrifter, där är texten granskad in absurdum och varje ord vägt på guldvåg.
 
Fast på magister/masternivå är det väl ändå rätt hyfsat, iaf inom humaniora?

Ja, bättre än på kandidatnivå, men bra behöver det inte alltid bli. Det är inte alltid man har möjlighet att låta studenterna skriva så mycket att de blir riktigt bra på att skriva under utbildningen. Och de är ju ändå studenter, man begär inte att det ska vara fantastiskt.
 
Intressant att höra hur ni ser på det. Problemet är kanske att jag skulle vilja kunna skriva bättre, kommer att skriva mer akademiska texter i framtiden och när en dröm om att prova att skriva skönlitterärt. Men det kanske är så att antingen har man det eller inte?

När det gäller läsandet så har jag alltid läst väldigt mycket på både svenska och engelska men jag läser väldigt fort och har alltid gjort. På det viset att jag tittar på 3-5 rader samtidigt och tar in innehållet. Det kanske gjort att språkbruket inte fastnat helt trots mängden text.

Jag tror väldigt lite på medfödd talang. Viss fallenhet kan man förstås ha, men för att bli bra på något krävs träning.

Att läsa grammatik behöver inte alls vara så dumt, allt med språk hänger ihop. Och man kan ju vilja ha koll på reglerna för sakens skull.
I övrigt handlar ju skrivande till stor del om gestaltning, och där finns en hel del kurser, i kreativt skrivande osv.
Litteraturvetenskap annars? Mycket läsning och analyserande av texter!
 
Har inget tips för jag är urusel på språk själv. Jag har försökt förbättra svenskan och läser mycket. Två gånger har jag försökt klara av gymnasiets (!) svenska B/2. Misslyckas. Nu har jag gett upp och insett att det inte blir några högskolestudier för mig, jag kan inte fixa behörigheten pga svenskan. Men jag skulle ändå vilja förbättra mig så jag kan skriva hyfsat, vet bara inte hur.
 
Även jag är en sådan som inte fått någon direkt utbildning och på gymnasiet gick grammatikprovet fullständigt åt helvete ;)
Det jag upplever att har hjälpt mig mest är faktiskt att skriva i bloggar eller liknande, men även att skriva i forum har varit bra. Varje gång innan jag postar något lite viktigare inlägg så läser jag igenom det minst en gång, funderar på om det verkar bra och försöker förbättra det. Visst, det blir inte helt bra alla gånger och de som faktiskt har någon typ av utbildning märker garanterat att jag är en outbildad idiot, men jag blir bättre och bättre!

Jag tycker också att det är bra med vänner som uttrycker sig hyfsat. Inte ens i chatt eller sms blir det speciellt mycket slarvskriv från min sida, just för att vännerna undviker sådant och då är det ingen som direkt drar ner den andra. Ibland har jag även råkat få kontakt med personer som skriver fantastiskt och då har jag såklart försökt skriva minst lika bra själv. Det har blivit otroligt utmanande mentalt flera gånger, men även det har gjort att jag lärt mig massor.
 
På "mitt" universitet finns kurser i Praktisk svenska. Det skulle kanske kunna vara något för dig, ts?
Har inget tips för jag är urusel på språk själv. Jag har försökt förbättra svenskan och läser mycket. Två gånger har jag försökt klara av gymnasiets (!) svenska B/2. Misslyckas. Nu har jag gett upp och insett att det inte blir några högskolestudier för mig, jag kan inte fixa behörigheten pga svenskan. Men jag skulle ändå vilja förbättra mig så jag kan skriva hyfsat, vet bara inte hur.
Här skriver du absolut hyfsat!
 
@Andromedae
Vild chansning här men läste att du ska bli språkkonsult. Jag har börjat tappa mitt språk väldigt mycket på sistone, inte så mycket skrivspråket utan talspråket. Jag är superslö i konversation, får inte fram det jag vill utan det blir något halvdant och kort. Särskilt om jag pratar med någon jag inte känner. Är inte blyg öht och har inte haft de här problemen innan, har varit sista 2-3 månaderna kanske. Är det "normalt" eller iaf inget konstigt? Oavsett vad är det sjukt störande.
Jag har tyvärr inget direkt svar, men spontant tänker jag att en logoped kanske kan ge en hypotes?
@Araminta! :D

Det är tyvärr inget jag kan svara på så här på rak arm utifrån den informationen så ges. Är du orolig så tycker jag absolut att du bör ta kontakt antingen med närmaste logopedmottagning eller med din vårdcentral för vidare remiss (är lite olika beroende på vart du bor hur det ser ut med självremisser). Det behöver inte vara något konstigt alls men i och med att du verkar såpass besvärad av det så kan det vara värt att kolla upp.
 
När du har skrivit något, kan du se felen om du skulle läsa igenom texten en gång till, eller syns de inte för dig?

Jag kan i bland se att jag har skrivit något fel men jag ser inte alla gånger hur jag ska skriva för att det ska bli rätt.

Läs akademiska texter till att börja med ta något ämne som intresserar dig då är det lättare att komma igång och bibehålla intresset för texten.

Det är ett bra tips, det mesta jag läst på högre nivå har varit på engelska så jag kanske ska hitta nya områden att intressera mig för så jag lättare hittar svenska texter. Jag började en kurs i akademiskt skrivande men kunde inte fullfölja den. Det var otroligt intressant men så svårt. Komma hit och komma dit.

Varje gång innan jag postar något lite viktigare inlägg så läser jag igenom det minst en gång, funderar på om det verkar bra och försöker förbättra det.

Det här ska jag ta till mig och försöka jobba med. Jag har börjat tänka på det i smsform och whatsapp, just för att hålla i gång skrivandet. Det är de forumen jag använder varje dag så där kan jag öva ofta:)

På "mitt" universitet finns kurser i Praktisk svenska. Det skulle kanske kunna vara något för dig, ts?

Det ska jag kolla upp! Har just nu bara möjlighet till distansstudier men det kanske finns.
 
Har inget tips för jag är urusel på språk själv. Jag har försökt förbättra svenskan och läser mycket. Två gånger har jag försökt klara av gymnasiets (!) svenska B/2. Misslyckas. Nu har jag gett upp och insett att det inte blir några högskolestudier för mig, jag kan inte fixa behörigheten pga svenskan. Men jag skulle ändå vilja förbättra mig så jag kan skriva hyfsat, vet bara inte hur.
Du brukar ju skriva jättebra! Rakt och tydligt, jag har aldrig några problem att förstå dina inlägg. Du verkar knappast ha problem med läsförståelse heller.
 
Du brukar ju skriva jättebra! Rakt och tydligt, jag har aldrig några problem att förstå dina inlägg. Du verkar knappast ha problem med läsförståelse heller.

Jo, jag brukar väl göra mig förstådd och jag kan inte själv se precis vad jag är dålig på. Men jag tänker att eftersom jag inte ens klarar av gymnasiesvenska så måste det vara ganska illa.
 
Jo, jag brukar väl göra mig förstådd och jag kan inte själv se precis vad jag är dålig på. Men jag tänker att eftersom jag inte ens klarar av gymnasiesvenska så måste det vara ganska illa.

Kollade på betygskriterierna för G i sv B:
https://sites.google.com/a/ybc-nacka.se/svenska-b-bc2b/kursplan skrev:
Eleven samlar, sovrar och sammanställer med handledning material för muntlig och skriftlig framställning ur olika informationskällor, argumenterar och drar slutsatser i en form som är anpassad efter målgrupp och syfte.

Eleven tillägnar sig litterära texter från skilda epoker och kulturer via böcker, teater och film och påvisar samband och skillnader.

Eleven diskuterar innehåll, gestalter och bärande tankar i texterna och redovisar sina intryck i tal och skrift.
Eleven redogör för några betydelsefulla författarskap och idéströmningar.

Eleven redogör för huvuddragen i utvecklingen av svenska språket, gör iakttagelser och reflekterar över historiska och sociala språkskillnader och minoritetsspråkens ställning i Sverige.
Det handlar ju lika mycket om litteraturkunskap och retorik som språk-kunskap (läs- och skrivförståelse). Visst att man behöver kunna läsa och skriva men det ser ut att ingå en del "banka in tung fakta" också (svenska språkets utveckling osv.). Jag menar att man nog kan vara duktig på att läsa och skriva men ändå tycka att kursen är svår.
 
Intressant att höra hur ni ser på det. Problemet är kanske att jag skulle vilja kunna skriva bättre, kommer att skriva mer akademiska texter i framtiden och när en dröm om att prova att skriva skönlitterärt. Men det kanske är så att antingen har man det eller inte?

När det gäller läsandet så har jag alltid läst väldigt mycket på både svenska och engelska men jag läser väldigt fort och har alltid gjort. På det viset att jag tittar på 3-5 rader samtidigt och tar in innehållet. Det kanske gjort att språkbruket inte fastnat helt trots mängden text.
En grej med akademiska texter (nu har jag bara skrivit uppsatser) är att man ska ha en ärlig och lagom elak vän/mamma som läser texten innan man lämnar in den. Och läser om den när man rättat och sedan efter det läser man den själv högt för sig själv.

Inte då rättar stavfel utan vänder på hela meningar, stryker/flyttar på hela stycken osv.
(Mamma gjorde det åt mig och jag har gjort det åt vänner. Men har upplevt i vissa uppsatsgrupper att det finns folk som blir jättesura om man kommenterar text.)

För det är nog svårt för de flesta att få allting bra, lättbegripligt och hyggligt korrekt om man först skriver det själv och sedan läser igenom det själv direkt, eller kanske bara lämnar in det. Jag tror att hur bra man än är så är obearbetad text obearbetad text om ingen har varit hänsynslös mot den (lärare och opponenter är inte så elaka/snälla att det görs i efterhand). Tror nästan alla författare har en redaktör som läser igenom boken och ser till att partier blir omskrivna innan publicering och jag tycker mig märka när författare blir så kända att redaktören inte vågar vara elak längre.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ja, bättre än på kandidatnivå, men bra behöver det inte alltid bli. Det är inte alltid man har möjlighet att låta studenterna skriva så mycket att de blir riktigt bra på att skriva under utbildningen. Och de är ju ändå studenter, man begär inte att det ska vara fantastiskt.
På vissa kurser är ju C-uppsatsen det första långa de skriver.
(På andra skriver folk ett pm i månaden.)
 
Kollade på betygskriterierna för G i sv B:

Det handlar ju lika mycket om litteraturkunskap och retorik som språk-kunskap (läs- och skrivförståelse). Visst att man behöver kunna läsa och skriva men det ser ut att ingå en del "banka in tung fakta" också (svenska språkets utveckling osv.). Jag menar att man nog kan vara duktig på att läsa och skriva men ändå tycka att kursen är svår.

Jo, fast jag har inga problem med att "banka in tung fakta" när det gäller annat. Jag har lätt för i princip alla andra ämnen. Men när det handlar om språk är jag totalt hopplös, tyvärr.
 
Jag instämmer med flera andra @zaching, läs böcker! Jag har varit en bokmal hela livet och anser att jag har ett bra skrivspråk, just tack vare min läsning. Jag är urdålig på grammatik som i att jag vet inte vad allt kallas men det är inte det viktiga, det viktiga är att det blir rätt. Sedan underlättar det givetvis om man har terminologin när man vill komma vidare på en högre nivå (vilket jag har noll intresse av som naturvetare :p).

När jag gick på högstadiet höjde jag mitt betyg i engelska enbart genom att börja läsa en arabhästtidning på engelska, det var enormt effektivt.
 
@Andromedae

Vild chansning här men läste att du ska bli språkkonsult. Jag har börjat tappa mitt språk väldigt mycket på sistone, inte så mycket skrivspråket utan talspråket. Jag är superslö i konversation, får inte fram det jag vill utan det blir något halvdant och kort. Särskilt om jag pratar med någon jag inte känner. Är inte blyg öht och har inte haft de här problemen innan, har varit sista 2-3 månaderna kanske. Är det "normalt" eller iaf inget konstigt? Oavsett vad är det sjukt störande.

Stress/utmattning?
 
Jag har läst en kurs som heter Svenska språket i teori och praktik på högskolenivå, där ingår en 7,5 som rör grammatik. Jag, som har en mångårig erfarenhet av högskolestudier, men som har en svaghet när det kommer till grammatik upplevde kursen som det tyngsta jag läst på universitet. Så jag skulle nog ställa in mig på att det kommer bli ganska mastigt.

Jag har läst samma kurs och just klarat av tentan efter sex(!! ) försök. Och då är jag ändå bra på att använda mig av språket och uttrycka mig på olika vis, har alltid haft högsta betyg i svenska och så även på övriga kurser i det svenska språket som jag läst på högskolenivå.

Skulle rekommendera gymnasiekurser på komvux om man bara vill "fräscha" upp sig lite.

Kursen svenska i tvärspråkliga sammanhang som finns på högskolan Dalarna är vettig, man lär sig mycket grammatik genom att lära sig hur man lär ut denna till någon som inte bär det språket med sig från grunden.
 
Senast ändrad:
Jag har läst samma kurs och just klarat av tentan efter sex(!! ) försök. Och då är jag ändå bra på att använda mig av språket och uttrycka mig på olika vis, har alltid haft högsta betyg i svenska och så även på övriga kurser i det svenska språket som jag läst på högskolenivå.

Skulle rekommendera gymnasiekurser på komvux om man bara vill "fräscha" upp sig lite.

Kursen svenska i tvärspråkliga sammanhang som finns på högskolan Dalarna är vettig, man lär sig mycket grammatik genom att lära sig hur man lär ut denna till någon som inte bär det språket med sig från grunden.

Haha, skönt att höra att jag inte är ensam om att ha behövt tenta om den flera gånger. Det kändes lite dråpligt att i samma veva som man fått ett VG på en kurs på avancerad nivå köra på en omtenta på a-kursnivå. :D
 

Liknande trådar

Samhälle Lägger under samhälle då jag tycker frågeställningen har ett större samhällsintresse och det i mina ögon inte specifikt handlar om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 451
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 431
Äldre Jag vet att det finns en del andra här som också har icke svensktalande partners, och säkerligen även en och annan svensklärare (SFI...
2
Svar
37
· Visningar
2 605
Senast: AnnDerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp